ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 59.40 56,43   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

POPULIZM MODELE I PRAKTYKA POLSKIE ODNIESIENIA


NIEĆ M. LITWIN T. ŁABĘDŹ K.

wydawnictwo: IGNATIANUM , rok wydania 2021, wydanie I

cena netto: 59.40 Twoja cena  56,43 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Populizm - modele i praktyka

Polskie odniesienia


Zjawisko populizmu jest jednym z najważniejszych wyzwań współczesnego państwa demokratycznego. W populizmie koncentrują się wszystkie problemy współczesnych nauk politycznych, a także humanistycznych i prawnych, podejmujących refleksję o polityce i państwie. W ocenie wielu badaczy populizm jest godny głębszego namysłu teoretycznego ze względu na szczególne rozumienie demokracji, bowiem zakwestionował coraz wyższy stopień instytucjonalizacji i profesjonalizacji życia politycznego oraz poddał pod rozwagę pewien typ alienacji polityki. Zanegował także nienaruszalność reguł gry parlamentarnej, prawo i obyczaj polityczny liberalnych demokracji.

Obecnie problematyka populizmu wydaje się cieszyć większym zainteresowaniem, ponieważ partie polityczne postrzegane jako populistyczne coraz bardziej zaznaczają swoją obecność na scenie politycznej, nierzadko też przejmują władzę. Zjawisko populizmu dotyczy również Polski, bowiem na polskiej scenie politycznej od początku III Rzeczypospolitej (od pierwszych powszechnych wyborów prezydenckich) wyraźnie widoczne są narastające przejawy populizmu – wręcz można zauważyć fale populizmu. Obecnie jesteśmy w kolejnej fali populistycznej, która prawdopodobnie osiągnęła optimum i zaczyna opadać.

Książka została podzielona na dwie części. Część pierwsza, zatytułowana "Wokół teorii populizmu", została poświęcona teoretycznej analizie doktryny populizmu. Natomiast druga część książki, zatytułowana "Wokół egzemplifikacji populizmu", składa się z trzech rozdziałów, w których autorzy skupiają się na analizie przejawów populistycznych praktyk obecnych na polskiej scenie politycznej.

Wstęp

Część I: WOKÓŁ TEORII POPULIZMU

Mateusz Nieć
Rozdział 1: Dzieje populizmu i modele jego interpretacji
Dzieje populizmu
Definicja populizmu
Dzieje populizmu w ujęciu politycznym
Modele populizmu
Typy czyste populizmu według Mudde‘a

Mateusz Nieć
Rozdział 2: Roberta Alana Dahla przestrogi dla demokracji.
Populistyczny kontekst
O pojęciu populizmu w latach 50. i 60. XX wieku
Przyczynek do biografii intelektualnej Roberta A. Dahla
O nauce polityki
Poliarchia - populistyczny genius loci
Przestrogi dla demokracji - w populistycznej semantyce
Konkluzja filozofa polityki

Część II: WOKÓŁ EGZEMPLIFIKACJI POPULIZMU

Mateusz Nieć
Rozdział 3: Retoryka spotów telewizyjnych w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2014 roku w Polsce
Metoda badawcza
Analiza spotów telewizyjnych poszczególnych komitetów
Wnioski i konkluzje z badań

Tomasz Litwin
Rozdział 4: Populizm w programach relewantnych polskich ugrupowań politycznych
Wprowadzenie
Antyelitaryzm w programach KO oraz PiS
Apoteoza ludu-narodu i jego konceptualizacja w programach KO i PiS
Suwerenność polityczna i ekonomiczna Polski w programach KO i PiS
Kryzys państwowości polskiej w programach KO i PiS
Koncepcja zmiany obecnego ładu gospodarczego w programach KO i PiS
Odwołanie do tradycyjnych wartości w programach KO i PiS
Uwagi końcowe

Krzysztof Łabędź
Rozdział 5: Elementy populizmu w kampanii przed wyborami prezydenckimi w 2020 roku
Wprowadzenie
Kampania Andrzeja Dudy
Kampania Rafała Trzaskowskiego
Kampania Szymona Hołowni
Kampania Krzysztofa Bosaka
Kampania Roberta Biedronia
Kampania Władysława Kosiniaka-Kamysza
Podsumowanie kampanii kandydatów na prezydenta

Zakończenie
Bibliografia
Informacje o autorach

182 strony, Format: 15.5x23.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022