|
STRATEGIA UMAMI JAK POŁĄCZYĆ BIZNES Z PROJEKTOWANIEM DOŚWIADCZEŃ I WYRÓŻNIĆ SIĘ NA RYNKU
SZÓSTEK A. wydawnictwo: MT BIZNES , rok wydania 2022, wydanie Icena netto: 77.20 Twoja cena 73,34 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Strategia Umami
Jak
połączyć biznes z projektowaniem doświadczeń i wyróżnić się
na rynku
Jeżeli chcesz
wyróżnić się na rynku, potrzebujesz strategii doświadczeń.
Dlaczego? Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, ale twoi klienci nie
kupują od ciebie produktów czy usług – oni kupują
doświadczenia. Co więcej, w najbliższych latach doświadczenia staną się
fundamentem tworzenia wyjątkowej wartości rynkowej i głównym
źródłem przewagi strategicznej. Jak to zrobić? Musisz
zbudować potężną, ale wykonalną strategię i skutecznie wdrożyć ją w
całej organizacji.
Aga Szóstek określa tę strategię jako umami,
które jest piątą kategorią smaku (obok słodkiego, kwaśnego,
słonego i gorzkiego) i nadaje potrawom wyjątkowy smak. W realiach
biznesowych umami rozumiane jest jako doświadczenie, którego
klienci nigdy nie mają dość i o którym sami z siebie
opowiadają innym, jako czynnik, dzięki któremu nasza oferta
przestaje być „w porządku”, a staje się czymś
unikalnym i zapadającym w pamięć.
Strategia
Umami w projektowaniu doświadczeń
Strategia Umami to podejście opracowane na bazie 20 lat doświadczenia
zawodowego łączącego badania akademickie z praktyką biznesową. Jest
syntezą UX z CX i z projektowaniem usług na poziomie strategicznym.
Model zaproponowany przez autorkę to kolejny krok w ewolucji myślenia
projektowego, który pozwala:
(a) dowiedzieć się, jakie historie opowiadają dziś twoi
klienci;
(b) odkryć czynniki motywujące i zniechęcające,
które kierują tymi historiami;
(c) zdefiniować idealne przyszłe doświadczenie,
które chcesz dostarczyć;
(d) określić wykonalne środki, które zapewnią
postęp w realizacji tej wizji; oraz
(e) ocenić ten postęp dzięki analizie przyszłych historii
klientów.
Biznesowe
aspekty budowania doświadczeń klientów
Pełna praktycznych historii, szeroko zakrojonej wiedzy, śmiałych
przemyśleń i praktycznych porad, ta książka pomoże ci dostosować
organizację do budowania wyjątkowej wartości rynkowej przez
dostarczanie klientom niezapomnianych doświadczeń. Dzięki niej będzie
ci łatwiej opracować i wdrożyć strategię prokliencką, dzięki
której nadasz swojej organizacji nową energię,
wyróżnisz się na rynku i zostaniesz pokochany przez swoich
klientów, którzy będą chętnie opowiadać o tobie
innym. Bo żeby zostać zauważonym, trzeba się wyróżnić.
Gdy ktoś mnie pyta, dlaczego konkretna firma czy branża nie przyjęły
jeszcze modelu ekonomii doświadczeń, zawsze odpowiadam to samo: to
kwestia nastawienia. Nie wiedziałem natomiast, że tajemnica obrania
nastawienia odpowiedniego dla wdrożenia modelu projektowania
doświadczeń tkwi w przepysznej koncepcji umami. Nadszedł czas, by twoja
firma wyszła ponad Punkt Wyjścia Umami, wyznaczający podstawowy poziom
funkcjonalności, i zaczęła oferować klientom wartość emocjonalną, a
nawet poczucie sensu. To książka dla wszystkich projektantów
doświadczeń i liderów. Pozwólcie, żeby Aga
Szóstek pokazała wam, jak projektuje się i tworzy
wartościowe doświadczenia, a wraz z nimi wartościowe wspomnienia.
- B. Joseph Pine II, współautor książki The Experience
Economy: Competing for Time, Attention, and Money
To książka pełna znakomitych pomysłów i wiedzy, można się z
niej naprawdę wiele dowiedzieć. Mimo to ani przez chwilę nie miałam
poczucia, że ktoś prawi mi kazania. Miałam raczej poczucie udziału w
mądrej rozmowie, w której Aga Szóstek dzieli się
ze mną inspirującymi przykładami, wskazówkami biznesowymi,
poradami projektowymi, badaniami psychologicznymi oraz anegdotami z
życia prywatnego i zawodowego. To książka o projektowaniu doświadczeń,
która sama w sobie jest wspaniałym doświadczeniem.
- Anna E. Pohlmeyer, liderka ds. badań doświadczeń w Diffferent; była
współdyrektor w Delft Institute of Positive Design przy
Delft University of Technology
Jedną z najtrudniejszych rzeczy, jakich możemy od siebie wymagać, jest
nauka patrzenia na okalający nas świat w nowy sposób.
Przemyślenia Agi kompletnie odmieniły mój punkt widzenia. Na
kartach tej książki zawarła czystą magię – zaproszenie do
tego, by zobaczyć piękno rzeczywistości z jej punktu widzenia.
- Anthony Rocco, projektant doświadczeń, San Francisco
Książka Agi to znakomity
punkt wyjścia dla osób ze świata biznesu, które
chciałyby wykorzystać projektowanie doświadczeń do rozwijania firm. To
również znakomity podręcznik dla projektantów,
którzy chcieliby nauczyć się mówić o swojej pracy
w kontekście biznesowym.
- Andy Sontag, menedżer programu projektowania doświadczeń w szkole
Kaospilot
Doświadczenia otaczają
nas zewsząd. Produkty ulegają coraz większemu spowszednieniu, więc to
właśnie doświadczenia w coraz większym stopniu stają się podstawowym
czynnikiem wyróżniającym. To one sprawiają, że klienci
wybierają sobie swoje ulubione marki i pozostają im wierni. Książka ta
oferuje czytelnikom jakże potrzebne informacje o tym, dlaczego i w jaki
sposób w dzisiejszych czasach należy stawiać na
doświadczenia. To jednak nie wszystko – dzięki gotowym
modelom i wskazówkom jest niezwykle praktyczna, czytelnicy
mogą stosować zawarte w niej informacje w swojej codziennej pracy.
- Fabricio Teixeira, współzałożyciel Online Publication UX
Collective
Dr Aga Szóstek
jest strategiem doświadczeń. Przez ostatnie 20 lat zajmowała się
najnowszymi dokonaniami na styku projektowania, technologii i biznesu.
Pracowała z takimi markami jak Google, Philips, Canon, Samsung, EY,
Santander, ING czy Orange, a także wieloma innymi. Odpowiadała za
wprowadzanie strategicznego myślenia związanego z projektowaniem
doświadczeń do pracy zespołów projektowych oraz do sal
posiedzeń zarządów. Prezentowane przez nią podejście
zainspirowało wiele organizacji do zmiany strategii i postawienia na
doświadczenia jako ich podstawowy czynnik wyróżniający.
Aga pisze o strategii, przywództwie i innowacjach;
projektuje narzędzia Seed Cards, których celem jest
wspomaganie ludzi w projektowaniu niepowtarzalnych doświadczeń; jest
również współprowadzącą podcast na temat
kreatywnego przywództwa: Catching The Next Wave. Jest także
współtwórczynią wirtualnego kursu Become,
stworzonego dla liderów kreatywnych zmian, którzy
chcieliby wziąć sprawy w swoje ręce i wieść prym w dzisiejszym świecie.
Doktorat obroniła na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego na Politechnice
w Eindhoven w Holandii, a projektowanie doświadczeń wykłada na całym
świecie.
Wprowadzenie
CZĘŚĆ I. Odkrywanie
przewagi konkurencyjnej płynącej z doświadczeń
1. Ja Doświadczające i Ja Zapamiętujące
2. Charakter oczekiwań
3. Wzór na doświadczenie
4. Mit racjonalności
5. Podstawy
6. Czynniki motywujące
7. Umami w biznesie
CZĘŚĆ II. Definiowanie
Strategii Umami
1. Zachowawczość jest ryzykowna
2. Baza Umami
3. Wizja Umami
4. Wyróżniki Umami
5. Wskaźniki Umami
Strategia
Umami - narzędzia praktyczne
1. Kwestionariusz Bazy Umami
2. Kwestionariusz Postępów Umami
3. Mapa aspiracji
4. Pięć razy Dlaczego - reaktywacja
5. Definiowanie wyróżników
6. Benchmarking wyróżników
7. Rozstrzyganie dylematów
8. Definiowanie Wskaźników Umami
9. Szeregowanie pomysłów z wykorzystaniem Tabeli Umami
CZĘŚĆ III.
Nastawienie Umami
1. Pozytywna adaptacja
2. Gra bez końca
3. Jak się rozwijać w skomplikowanych czasach
4. Magia tonowania obietnic
5. Opór jest nieunikniony
Posłowie
Podziękowania
Przypisy
266
stron, Format: 14.0x22.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|