ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

OCENA ROZWOJU INTELEKTUALNEGO DZIECI Z WYBRANYMI ZABURZENIAMI NEUROROZWOJOWYMI PODRĘCZNIK DLA STUDENTÓW I PRAKTYKÓW


KOSTKA-SZYMAŃSKA M. KRASOWICZ-KUPIS G.

wydawnictwo: UMCS , rok wydania 2022, wydanie I

cena netto: 37.29 Twoja cena  35,43 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ocena rozwoju intelektualnego dzieci z wybranymi zaburzeniami neurorozwojowymi

Podręcznik dla studentów i praktyków


W niniejszej monografii omówiono cztery testy – WISC, Leiter, IDS i Stanford-Binet – dostępne polskim psychologom i stosowane przez nich przy badaniu dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi: niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem, zaburzeniami uczenia się (głównie dysleksją), ADHD oraz zaburzeniami mowy i komunikacji.

Praca zawiera wiele ważnych treści przydatnych dla praktyków i przygotowujących się do praktyki studentów. Szczególnie cenne są znajdujące się tu informacje dotyczące właściwości funkcjonowania poznawczego dzieci z różnymi zaburzeniami i trudności, jakie może napotkać diagnosta przeprowadzający z tymi dziećmi badania testowe.


Z recenzji prof. dr hab. Anny Matczak

Wstęp  7

1. Charakterystyka wybranych narzędzi do oceny rozwoju intelektualnego. 11
1.1. Skale Inteligencji Wechslera dla dzieci 12
1.1.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie piąte (WISC-V) 12
1.1.2. Inne testy Wechslera przeznaczone dla dzieci i młodzieży. 16
1.2. Skale Inteligencji Stanford-Binet – edycja piąta (SB5). 17
1.3. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie trzecie (Leiter-3). 19
1.4. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS 21
1.4.1. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku 5–10 lat IDS 22
1.4.2. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym IDS-P 23
1.4.3. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży IDS-2. 25

2. Niepełnosprawność intelektualna 29
2.1. Niepełnosprawność intelektualna w międzynarodowych klasyfikacjach medycznych 29
2.2. Funkcjonowanie poznawcze dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 33
2.3. Diagnoza różnicowa niepełnosprawności intelektualnej u dzieci z wykorzystaniem skal inteligencji 36
2.3.1. Skale Inteligencji Wechslera dla dzieci. 37
2.3.1.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie piąte (WISC-V). 41
2.3.2. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie trzecie (Leiter-3). 46
2.3.3. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży IDS-2 46
2.3.4. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym IDS-P 48
2.4. Problemy badania diagnostycznego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. 49
2.5. Podsumowanie. 51

3. Zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD) 53
3.1. ASD – terminologia, kryteria diagnostyczne. 53
3.2. Funkcjonowanie intelektualne dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu. 57
3.2.1. Funkcje wykonawcze u dzieci z ASD. 63
3.3. Diagnoza rozwoju intelektualnego dzieci z ASD z wykorzystaniem Skal Inteligencji Dawida Wechslera. 65
3.3.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie piąte (WISC-V) 68
3.4. Skale Inteligencji Stanford-Binet – edycja piąta (SB5). 74
3.5. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie trzecie (Leiter-3). 75
3.6. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS oraz IDS-2. 76
3.7. Problemy badania diagnostycznego dzieci z ASD. 78
3.8. Podsumowanie. 81

4. Dysleksja i zaburzenie uczenia się 83
4.1. Zaburzenie uczenia się w międzynarodowych klasyfikacjach medycznych. 84
4.2. Znaczenie miary inteligencji ogólnej IQ w diagnozie dysleksji i zaburzenia uczenia się. 88
4.3. Wykorzystanie Skal Inteligencji Dawida Wechslera w diagnozie dysleksji 91
4.3.1. Ilorazy inteligencji i wskaźniki złożone 91
4.3.2. Analiza profilu wyników poszczególnych testów skal Dawida Wechslera 99
4.3.3. Konfiguracje wskaźników złożonych 104
4.4. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS i IDS-2 110
4.4.1. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w wieku 5–10 lat IDS. 110
4.4.2. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży IDS-2. 112
4.5. Problemy badania diagnostycznego dzieci z zaburzeniem uczenia się 113
4.6. Podsumowanie. 116

5. Zaburzenia rozwoju mowy i komunikacji. 117
5.1. Problemy terminologiczne 118
5.2. DLD w międzynarodowych klasyfikacjach. 121
5.3. Rola IQ w diagnozie różnicowej DLD 124
5.4. Wykorzystanie testów inteligencji w badaniu dzieci z zaburzeniem językowym DLD 126
5.4.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie piąte (WISC-V) 127
5.4.2. Skale Inteligencji Stanford-Binet – edycja piąta (SB5) 128
5.4.3. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym IDS-P 129
5.4.4. Wykorzystanie Skali Leiter-3 w badaniu dzieci z zaburzeniem językowym 134
5.5. Problemy badania diagnostycznego dzieci z zaburzeniem językowym. 135
5.6. Podsumowanie. 139

6. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD). 141
6.1. ADHD w międzynarodowych klasyfikacjach 141
6.2. Funkcjonowanie intelektualne dzieci z ADHD – zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi 147
6.3. Diagnoza rozwoju intelektualnego dzieci z ADHD z wykorzystaniem skal inteligencji 150
6.3.1. Skale Inteligencji Wechslera dla Dzieci 151
6.3.1.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie piąte (WISC-V). 153
6.3.2. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie trzecie (Leiter-3). 156
6.3.3. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS oraz IDS-2 157
6.4. Problemy badania diagnostycznego dzieci z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi (ADHD). 158
6.5. Podsumowanie. 161

Zakończenie 163
Bibliografia 165

178 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022