ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ASPIRACJE RODZICIELSKIE WOBEC DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI STRUKTURA I UWARUNKOWANIA


KIRENKO J.

wydawnictwo: UMCS , rok wydania 2022, wydanie I

cena netto: 93.25 Twoja cena  88,59 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Aspiracje rodzicielskie wobec dzieci z niepełnosprawnościami

Struktura i uwarunkowania


(…) chcę pogratulować Autorowi tego pokaźnych rozmiarów dzieła, którego przekaz, obok wielu innych, niesie ze sobą co najmniej takie współczesne ujęcie: rodzice dzieci z niepełnosprawnościami są niezastąpionymi podmiotami w każdym aspekcie życia swoich dzieci, także myślenia o ich przyszłości. Stąd też w naukowym poznawaniu życia osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin cenne jest zastosowanie pozytywnego paradygmatu badawczego. W tym ważne jest skupienie poznawcze na siłach, nadziei i umacnianiu rodziców, a nie tylko na ograniczeniach, wypaleniu, niemożności i utrudnieniach. Znaczenie ma także poznanie ich zapatrywania się na przyszłość dziecka oraz postrzeganie życia rodzinnego w kategoriach nie tyle (i nie tylko) traumatycznych doświadczeń, ile także pozytywnych zmian, wiary w lepsze jutro i afirmowanie życia. W takim zatem ukierunkowaniu myślenia wartość ma poszukiwanie odpowiedzi na pytania o rodzicielskie aspiracje wobec swojego dziecka z niepełnosprawnością, co najmniej w uświadamianiu sobie własnych nadziei i oczekiwań dotyczących edukacji dziecka, przygotowania zawodowego i pełnienia roli zawodowej oraz spełniania się w życiu rodzinnym i towarzyskim.

Z pełnym przekonaniem rekomenduję do publikacji monografię Aspiracje rodzicielskie wobec dzieci z niepełnosprawnościami. Struktura i uwarunkowania. Z pewnością będzie ona oryginalnym dziełem wzmacniania dorobku nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie pedagogiki specjalnej, psychologii klinicznej, interdyscyplinarnych studiów nad niepełnosprawnością. Będzie cennym źródłem wiedzy w różnych obszarach wielowymiarowego rozpoznawania fenomenu niepełnosprawności. Posłuży młodym naukowcom do nabywania umiejętności konceptualizowania własnego zamierzenia badawczego i budowania rzetelnego warsztatu metodologicznego. Będzie również wartościowa dla praktyki rehabilitacyjnej, sankcjonując miejsce i znaczenie rodzica oraz ukazując aspiracje rodzicielskie jako istotną wartość w relacji z własnym dzieckiem z niepełnosprawnością oraz w myśleniu o przyszłości dziecka.


Z recenzji prof. dr hab. Joanny Głodkowskiej

WSTĘP              13

Rozdział I
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ                  27
1. Wprowadzenie w problematykę niepełnosprawności         27
1.1. Niepełnosprawność wzrokowa              . 47
1.2. Niepełnosprawność słuchowa               63
1.3. Niepełnosprawność ruchowa               83
1.4. Niepełnosprawność intelektualna             . 101
2. Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością           . 122

Rozdział II
ASPIRACJE                      . 143
1. Wprowadzenie w problematykę aspiracji            . 143
2. Poziom aspiracji                    151
3. Rodzaje aspiracji                   . 154
4. Uwarunkowania aspiracji                 160
5. Rodzicielskie aspiracje wobec dzieci z niepełnosprawnością       171

Rozdział III
DYSPOZYCJE PODMIOTOWE RODZICÓW WYCHOWUJĄCYCH DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ             179
1. Samoocena                     . 179
1.1. Wprowadzenie w problematykę samooceny          . 179
1.2. Samoocena rodziców dzieci z niepełnosprawnością        197
2. Style radzenia sobie z problemami              . 199
2.1. Wprowadzenie w problematykę stylu radzenia sobie z problemami   . 199
2.2. Radzenie sobie rodziców dzieci z niepełnosprawnością       217
3. Wsparcie społeczne                   222
3.1. Wprowadzenie w problematykę wsparcia społecznego       222
3.2. Wsparcie społeczne rodziców dzieci z niepełnosprawnością     . 234

Rozdział IV
ZAŁOŻENIA BADAWCZE                 247
1. Problematyka badawcza                 . 247
2. Metoda i narzędzia badawcze                257
2.1. Kwestionariusz Aspiracji Rodzicielskich (KAR) J. Kirenki     . 257
2.2. Skala Samooceny (TSCS) W.H. Fittsa           . 261
2.3. Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych (CISS)
N.S. Endlera i J.D.A. Parkera               262
2.4. Kwestionariusz Wsparcia Społecznego (NSSQ) J.S. Norbeck     262
2.5. Kwestionariusz wywiadu                264
3. Socjodemograficzna charakterystyka badanych osób        . 265
3.1. Struktura rodziny                  . 265
3.2. Warunki socjalno-bytowe rodziny             275
3.3. Atmosfera życia rodzinnego               283
3.4. Pomoc otrzymywana przez rodzinę             291
Podsumowanie                     294

Rozdział V
ASPIRACJE RODZICIELSKIE BADANYCH MATEK I OJCÓW WOBEC SWOICH DZIECI                    . 301
1. Porównanie matek i ojców z dzieckiem z niepełnosprawnością z matkami i ojcami z dzieckiem sprawnym               303
2. Porównanie matek z ojcami z dzieckiem z niepełnosprawnością i w obrębie niepełnosprawności: wzrokowej, słuchowej, ruchowej i intelektualnej oraz
z dzieckiem sprawnym                 . 308
3. Porównanie grup matek i ojców w obrębie niepełnosprawności ich dzieci: wzrokowej, słuchowej, ruchowej i intelektualnej oraz z dzieckiem sprawnym                     . 321
3.1. Badane matki                   . 321
3.2. Badani ojcowie                   322
3.3. Analiza dyskryminacyjna                324
Podsumowanie                     326

Rozdział VI
DYSPOZYCJE PODMIOTOWE BADANYCH MATEK I OJCÓW Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ          . 333
1. Samoocena                     . 333
1.1. Samoocena badanych matek i ojców            . 333
1.1.1. Porównanie matek i ojców z dzieckiem z niepełnosprawnością z matkami i ojcami z dzieckiem sprawnym            336
1.1.2. Porównanie matek z ojcami z dzieckiem z niepełnosprawnością i w obrębie niepełnosprawności: wzrokowej, słuchowej, ruchowej i intelektualnej oraz z dzieckiem sprawnym           . 342
1.1.3. Porównanie grup matek i ojców w obrębie niepełnosprawności ich dzieci: wzrokowej, słuchowej, ruchowej i intelektualnej oraz z dzieckiem sprawnym                  . 359
1.3.3.1. Badane matki                 359
1.3.3.2. Badani ojcowie                . 364
1.3.3.3. Analiza dyskryminacyjna samooceny badanych matek i ojców  369
2. Style radzenia sobie z problemami              . 377
2.1. Style radzenia sobie z problemami badanych matek i ojców     . 377
2.1.1. Porównanie matek i ojców z dzieckiem z niepełnosprawnością z matkami i ojcami z dzieckiem sprawnym            379
2.1.3. Porównanie matek z ojcami dzieci z niepełnosprawnościami i w obrębie niepełnosprawności: wzrokowej, słuchowej, ruchowej i intelektualnej oraz z dzieckiem sprawnym             385
2.1.3. Porównanie grup matek i ojców w obrębie niepełnosprawności ich dzieci: wzrokowej, słuchowej, ruchowej i intelektualnej oraz z dzieckiem sprawnym                  . 400
2.3.3.1. Badane matki                 400
2.3.3.2. Badani ojcowie                . 401
2.3.3.3. Analiza dyskryminacyjna stylów radzenia sobie z problemami
badanych matek i ojców               403
3. Wsparcie społeczne                   412
3.1. Wsparcie społeczne badanych rodzin            . 412
3.1.1. Sieć wsparcia społecznego badanych rodzin         . 413
3.1.2. Porównanie wsparcia społecznego rodziców dzieci z niepełnosprawnością z rodzicami dzieci sprawnych            419
3.2. Porównanie grup rodzin w obrębie niepełnosprawności ich dzieci: wzrokowej, słuchowej, ruchowej i intelektualnej oraz z dzieckiem sprawnym         423
3.3. Analiza dyskryminacyjna wsparcia społecznego badanych rodzin   . 429
Podsumowanie        431

Rozdział VII
UWARUNKOWANIA ASPIRACJI RODZICIELSKICH BADANYCH RODZICÓW       435
1. Modele ścieżkowe dla ogółu badanych matek i ojców        . 436
1.1. Modele ścieżkowe dla predyktorów aspiracji rodzicielskich ogółu matek . 437
1.1.1. Aspiracje rodzinne badanych matek wobec swoich dzieci    . 444
1.1.2. Aspiracje edukacyjne badanych matek wobec swoich dzieci    446
1.1.3. Aspiracje zawodowe badanych matek wobec swoich dzieci    . 447
1.1.4. Aspiracje życiowe badanych matek wobec swoich dzieci     . 449
1.1.5. Aspiracje towarzyskie badanych matek wobec swoich dzieci    451
1.2. Modele ścieżkowe dla predyktorów aspiracji rodzicielskich ogółu ojców . 453
1.2.1. Aspiracje rodzinne badanych ojców wobec swoich dzieci     460
1.2.2. Aspiracje edukacyjne badanych ojców wobec swoich dzieci    462
1.2.3. Aspiracje zawodowe badanych ojców wobec swoich dzieci    . 464
1.2.4. Aspiracje życiowe badanych ojców wobec swoich dzieci     . 466
1.2.5.Aspiracje towarzyskie badanych ojców wobec swoich dzieci    467
2. Uwarunkowania aspiracji rodzicielskich – wyniki analizy regresji wielokrotnej dla badanych matek i ojców z dzieckiem z niepełnosprawnością oraz
z dzieckiem sprawnym                 . 473
2.1. Aspiracje rodzinne wobec swoich dzieci badanych matek i ojców    473
2.1.1. Badane matki                  473
2.1.2. Badani ojcowie                  479
2.2. Aspiracje edukacyjne wobec swoich dzieci badanych matek i ojców   486
2.2.1. Badane matki                  . 486
2.2.2. Badani ojcowie                  493
2.3. Aspiracje zawodowe wobec swoich dzieci badanych matek i ojców   . 500
2.3.1. Badane matki                  500
2.3.2. Badani ojcowie                  507
2.4. Aspiracje życiowe wobec swoich dzieci badanych matek i ojców    513
2.4.1. Badane matki                  513
2.4.2. Badani ojcowie                  519
2.5. Aspiracje towarzyskie wobec swoich dzieci badanych matek i ojców   525
2.5.1. Badane matki                  525
2.5.2. Badani ojcowie                  531
Podsumowanie                     537

ZAKOŃCZENIE                     559
BIBLIOGRAFIA                     575
SPIS TABEL, WYKRESÓW, DIAGRAMÓW I SCHEMATÓW     . 673
ANEKS                        683

696 stron, B5, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022