ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 34.80 33,06   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

WYCHOWANIE FIZYCZNE W OPOWIEŚCIACH


WĘGLARZ J.

wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2022, wydanie I

cena netto: 34.80 Twoja cena  33,06 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Wychowanie fizyczne w opowieściach


Książka wpisuje się w listę lektur ukazujących problemy szkolnego wychowania fizycznego i poszukujących sposobów skutecznego ich rozwiązywania. Autor przygotował ją w nieco innej formule. Swój niepokój o przyszłość wychowania fizycznego przedstawił bowiem w opowieściach, co nadaje publikacji oryginalność. Józefa Węglarza można zaliczyć do grona nielicznych autorów, którzy subiektywnie, z odrobiną sarkazmu i humoru odsłaniają słabości fizycznej edukacji. Jednocześnie, wykorzystując wieloletnie doświadczenie, podpowiada on, jak dany problem rozwiązać. [...] Dla wielu czytelników książka może być źródłem refleksji o stanie fizycznej edukacji. Szczególnie polecam ją nauczycielom wychowania fizycznego oraz studentom przygotowującym się do wykonywania tej profesji.

Z recenzji dra hab. Eligiusza Madejskiego, prof. nadzw. AWF w Krakowie

Autorskim zamiarem jest pokazanie walorów edukacji fizycznej zarówno w jej postulowanych ramach, jak i w istniejącej rzeczywistości szkolnej, w tym, co czyni, jakie ma efekty i gdzie błądzi. Będzie to spojrzenie z szerokiej i dość odległej perspektywy, czyli z punktu widzenia półwiecznego obcowania z nią i różnych wobec niej powinności. Konstrukcja tego opracowania nie zmusza Czytelnika do śledzenia treści w ustalonej kolejności, bo każda opowieść stanowi odrębną jednostkę myślową. Poruszane problemy można zatem traktować w sposób dowolny, w zależności od potrzeb i zainteresowań, czy też zwyczajnej ciekawości. Jedynie podział na niezbyt symetrycznie ułożone dwie części, grupujące myśli przynależne do założeń teoretycznych (pierwsza) i praktycznych (druga), porządkują go i nieco ograniczają. Taka konieczność wynika z obowiązujących metodologicznych wymogów, zgodnie z którymi najpierw trzeba osadzić problemy w istniejących realiach, a dopiero potem je zgłębiać i opisywać, a jeśli się autorowi uda – nawet kreować.

Opowieści zawierają osobiste wątki. Są to przemyślenia, doświadczenia, wyniki obserwacji, odczucia, a także retrospekcja. Ich wartość byłaby niewielka, gdyby nieustannie korzystano z dorobku cudzych dokonań. Dlatego w sposób wyważony sięgano po myśli innych Autorów, nawet tych z najwyższą nobilitacją, i tylko wtedy, kiedy wzniecano problem lub poszukiwano jego uzasadnienia. Treści te, choć zapewne nie zawsze słuszne, mają przypisaną autorską odpowiedzialność i są skromnym epizodem dodanym do myśli o naszym wychowaniu fizycznym. Jest to także wyraz wielkiego szacunku i sentymentalnej pamięci o wszystkich, którzy je tworzyli i nadal tworzą, a dla zamierzających w przyszłości wykonywać ten trudny, ale jakże piękny zawód – do poczytania, bo to przede wszystkim dla nich…

Zebrane opowieści o realiach współczesnego wychowania fizycznego, zapewne nie wszystkie, które można byłoby jeszcze przytoczyć, nie wybrzmiewają optymistycznie. Stereotypy, które do niego przylgnęły, hamują nowe rozwiązania i nie pozwalają na zmiany w myśleniu o jego innej roli. Nasze wychowanie fizyczne ugrzęzło w tradycji i niemocy.

Aby odbudować jego należną pozycję, potrzeba namysłu nad tym, czego oczekuje współczesne młode pokolenie, oraz stworzenia dostosowanego do jego potrzeb programu działań, opartego na przyjaznych treściach i odpowiednim ich przekazie. Wszechwładny „technologizm” ćwiczeń cielesnych musi ustąpić wychowaniu, wiedzy, dialogowi, empatii i kreatywności. Innej drogi nie ma…

Na wstępie…       

Część pierwsza 
Wokół teoretycznych konstruktów i wskazań 

1. O ewolucji poglądów – opowieść z należną estymą      
2. O potrzebie prostoty języka w teorii – opowieść pouczająca   
3. O fizycznym wychowaniu – opowieść niezwykle ważna    
4. O fizycznym kształceniu – opowieść o krótkotrwałości zmian  
5. O teoretycznym syndromie niemocy – opowieść, która dziwi   
6. O tym, że jednak na uboczu – opowieść mało optymistyczna    
7. O pedagogu czy gimnaście? Opowieść o nas  
8. O tym, co dalej w teorii edukacji fizycznej – opowieść niełatwa      

Część druga
W nurcie praktyki edukacyjnej   

 1. O tym, czemu służy teoria w praktyce? Opowieść na początek   
 2. O radosnych lekcjach – opowieść zachęcająca  
 3. O „igrzyskach lekcyjnych” – opowieść także radosna  
 4. O kreatywności – opowieść z kręgu marzeń  
 5. O gwizdku „wstrzymującym” grawitację – opowieść o bezpodmiotowości 
 6. O ławce – opowieść wielowątkowa      
 7. O nauczycielskich pasjach – opowieść z wielkim uznaniem   
 8. O niechęci do wiedzy – opowieść krytyczna   
 9. O (nie)równości – opowieść niepokojąca      
10. O schematyzmie – opowieść z dezaprobatą   
11. O czynach spektakularnych – opowieść o znamionach nieuczciwości   
12. O pustce aksjologicznej – opowieść z pogranicza „grzechu”   
13. O bezradności w trudnych czasach – opowieść mało krzepiąca       
14. O zmierzchu dominacji – opowieść posępna       
15. O wielkiej niewiadomej – opowieść w życzliwej zadumie      

W zakończeniu…      

Piśmiennictwo

110 stron, A5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022