ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SINGAPUR AZJATYCKI TYGRYS EDUKACYJNYCH REFORM


NOWOSAD I.

wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2022, wydanie I

cena netto: 180.00 Twoja cena  171,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Singapur

azjatycki tygrys edukacyjnych reform


Z recenzji prof. dra hab. Bogusława Śliwerskiego

Otrzymujemy znakomitą rozprawę z pedagogiki porównawczej, która wpisuje się w najlepsze tradycje polskiej myśli pedagogicznej i współczesną metodologię badań komparatystycznych na świecie. Ma to ogromne znaczenie dla dostrzeżenia przez badaczy zarówno nauk społecznych, jak i humanistycznych w naszym kraju, że nie wolno lekceważyć pedagogiki jako nauki. Wykorzystanie międzynarodowych badań pedagogicznych, w przypadku których ponad­czasowe oraz ponadpaństwowe możliwości implementowania pewnych prawidłowości znakomicie sprawdziły się w reformowaniu systemu szkolnego przez odpowiedzialnych   i   świetnie   wykształconych polityków   najwyżej   rozwiniętych   na   świecie państw, sprzyja zarazem nieprawdopodobnemu skokowi rozwojowemu społeczeństwa. Książka Inetty Nowosad mogła powstać dzięki niezwykle precyzyjnemu planowi badań autorki, ich logicznej konceptualizacji i strukturze oraz bogactwu źródeł naukowych, oświatowych i administracyjno-politycznych małego państwa, które stało się liderem edukacyjnych zmian na świecie.

Książka zatytułowana Singapur – azjatycki tygrys edukacyjnych reform. Fenomen makropolityki oświatowej zwraca uwagę na niewielki kraj na mapie świata – określany często w mediach jako „Mała czerwona kropka” (Little red dot). Termin ten został szybko przyjęty zarówno przez singapurskich polityków, jak i obywateli, którzy za pomocą tego określenia wyrażają dumę z sukcesu własnego narodu pomimo jego fizycznych ograniczeń. Singapur jest bowiem małym krajem o powierzchni nieco ponad 700 kilometrów kwadratowych. Tworząc kulturowy tygiel, zamieszkuje go ponad 5,5 miliona ludzi o różnym pochodzeniu i wyznawanej religii.

Prezentowana polskim czytelnikom książka może stanowić ramy dyskusji nad singapurskim systemem edukacji, realizowaną skutecznie polityką edukacyjną i przyszłymi kierunkami rozwoju. Jednak lektura publikacji może również być cenną lekcją w procesie uczenia się od najlepszych. Nie chodzi tu o bezkrytyczne kopiowanie elementów czy całości rozwiązań formalnych wypracowanych przez Singapur. Książka wskazuje bowiem na niebezpieczeństwa związane z przyjmowaniem systemu singapurskiej edukacji jako modelu dla reszty świata, bez wcześniejszego zrozumienia jego kontekstu, wyłącznie jako pokłosia atrakcyjności międzynarodowej. W dorobku pedagogiki porównawczej nie brakuje argumentów na uzasadnienie takiego stanowiska.

Wstęp            

Rozdział I
W stronę doskonałości na poziomie systemu szkolnego       

1.    Od rozwoju szkoły do rozwoju systemu szkolnego – główne obszary badań i rozwoju teorii           
2.    Na drodze do doskonałości – w stronę zrównoważonej reformy na dużą skalę            
3.    O koniecznych warunkach edukacyjnych reform         
4.    Mity reform edukacyjnych        115

Rozdział II
Kontekst kulturowy azjatyckich tygrysów        

1.    Azja w badaniach specyfiki kultur narodowych    
2.    Tradycja chińska a wartości azjatyckie    
3.    „Tygrysi skok” w „szyku lotu dzikich gęsi”       
4.    Dobrobyt z namaszczenia Nieba? O roli kapitału ludzkiego i edukacji   

Rozdział III
Singapur – tygrys w skórze lwa   

1.    Społeczno-polityczne uwarunkowania przemian       
2.    Reformy edukacyjne i ich społeczny kontekst   
2.1.    Walka o przetrwanie (1959–1978)    
2.2.    Dążenie do efektywności (1979–1996)    
2.3.    Rozwijanie zdolności i aspiracji (1997–2011)   
2.4.    Orientacja na ucznia i wartości (2012–2018)    
2.5.    Przygotowanie do życia – ponowne wytyczanie ścieżek (od 2019)       

Rozdział IV
Nauczyciele – siła kształtująca przyszłość Singapuru    

1.    Wizja i symbolika nauczycielstwa w poglądach Lee Kuan Yewa   
2.    Przygotowanie nauczycieli do zawodu   
2.1.    Proces rekrutacji    
2.2.    Instytucjonalne fundamenty kształcenia nauczycieli    
2.3.    Model kształcenia nauczycieli XXI wieku (TE21)    
3.    Rozwój i doskonalenie nauczycieli w miejscu pracy   
3.1.    Ścieżki kariery nauczyciela    
3.2.    Instytucjonalne ramy rozwoju zawodowego        
3.3.    Profesjonalne społeczności uczące się w systemie doskonalenia       
4.    Trójstronne partnerstwo na rzecz edukacji i rozwoju nauczycieli    

Rozdział V
Singapur: trajektoria sukcesu        

1.    Stałość i zmienność – atrybuty przemian       
2.    W stronę „solidarnej merytokracji”    
3.    Scentralizowana decentralizacja       

Podsumowanie       
Bibliografia  

578 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022