|
RETORYKA ZAPOMNIANY FRAGMENT SZKOŁY SZKICE METODYCZNE
GUDRO-HOMICKA M. RED. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2022, wydanie Icena netto: 68.40 Twoja cena 64,98 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Retoryka - zapomniany fragment szkoły
Szkice metodyczne
Książkę kierujemy do
nauczycieli uczących na wszystkich etapach kształcenia –
polonistów i innych, pedagogów,
psychologów, ze szkół publicznych i społecznych,
którzy w pracy z dziećmi/młodzieżą dbają o poprawność, etykę
i kulturę języka ojczystego, zwłaszcza mówionego. Kierujemy
ją też do studentów pedagogiki. Odchodząc od
encyklopedycznego przekazywania wiedzy na rzecz twórczego
rozwiązywania problemów, nauczyciele muszą podjąć trud
kształcenia umiejętności ponadprzedmiotowych –
mówienia, słuchania, czytania, pisania, logicznego myślenia,
analizowania, argumentowania, wnioskowania, kultury wypowiedzi
publicznej oraz współpracy w grupie. Zwracamy się do
nauczycieli, którzy dążą do holistycznego rozwoju osobowości
uczniów, pragną wychować człowieka kulturalnego,
twórczego, myślącego, przedsiębiorczego, a jednocześnie
wrażliwego i tolerancyjnego, mówiącego piękną, poprawną
polszczyzną.
Przedmowa
Retoryka. Wykład wprowadzający
Iwona Artowicz-Skowrońska
Rozdział I. RETORYKA W
PRAKTYCE SZKOLNEJ. WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE I KLASY I–III
Słowa budzą się w działaniu
Dorota Dziamska
Retoryka w edukacji wczesnoszkolnej, czyli świat malowany obrazem i
słowem
Marta Choroszczyńska
Rozdział II. RETORYKA W
PRAKTYCE SZKOLNEJ. SZKOŁA PODSTAWOWA: KLASY IV–VIII
1. Nauka umiejętności mówienia i słuchania, recytacja:
konspekty
Kształcić umiejętność mówienia i słuchania – ale
jak?
Maria Gudro-Homicka
Jak uczyć retoryki w szkole?
Marta Mirgos
O potrzebie dowartościowania rozmowy w szkole jako punkcie wyjścia
kształcenia retoryki
Kamila Nawrot
Retoryka na lekcjach z lekturą
Małgorzata Roszak
Mieć kompetencje retoryczne, a może mieć rację
Teresa Szabelska
Uczeń w roli odkrywcy uroków języka mówionego i
pisanego
Ewa Grodecka
Kufereczek dobrych słóweczek
Anna Zielińska
O zasadach i potrzebie nauki recytacji
Jerzy Łazewski
Mówię, więc jestem
Teresa Zawisza-Chlebowska
O potoczności i grzeczności w języku słów kilka
Teresa Zawisza-Chlebowska
2. Nauka umiejętności pisania, kaligrafia: plany wypowiedzi pisemnej,
konspekty
Mały Książę szuka studni
Urszula Wykurz
Rozdział III. RETORYKA W
PRAKTYCE SZKOLNEJ. SZKOŁY PONADPODSTAWOWE
1. Kształcenie umiejętności mówienia, konspekty
Renesans retoryki – retoryka renesansu. O kształceniu
umiejętności z zakresu retoryki w liceum i technikum
Teresa Kosyra-Cieślak
Myślę i mówię
Leokadia Pawliszak
Elementy retoryki na lekcjach języka polskiego w szkole
ponadpodstawowej (klasa I, semestr I) – materiał ćwiczeniowy
Beata Bojar
2. Kształcenie umiejętności pisania, kaligrafii – plany
wypowiedzi pisemnej, konspekty
Retoryka i potrzeba jej kształcenia dzisiaj – retoryka to
przywilej, którego musimy uczyć
Jarosław Wowak
Uczniowski Parnas, czyli retoryka stosowana
Antoni Buchała
Odczarować wiersz, zaczarować słowa
Piotr Siejka
Pisać każdy może? Tak, pisać każdy może!
Teresa Zawisza-Chlebowska
Rozdział IV. RETORYKA W
PRAKTYCE SZKOLNEJ. KSZTAŁCENIE NA POZIOMIE AKADEMICKIM –
RETORYKA I EMISJA GŁOSU
Retoryka i emisja głosu w praktyce
Iwona Artowicz-Skowrońska
Rozdział V. LITERACKI
ALMANACH PRAC UCZNIÓW
Zakończenie
O autorach
Misja Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów
Bibliografia
230 stron, Format:
16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|