|
ZACHOWANIA INFORMACYJNE CZŁOWIEKA W KONTEKŚCIE ZJAWISKA EPISTEMICZNEJ BAŃKI INFORMACYJNEJ PROPOZYCJA NOWEJ KONCEPCJI
KRAKOWSKA M. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2022, wydanie Icena netto: 50.95 Twoja cena 48,40 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zachowania informacyjne człowieka w kontekście zjawiska
epistemicznej bańki informacyjnej
Propozycja nowej koncepcji
Zasadniczym
celem rozważań przedstawionych w tej książce jest zaproponowanie nowego
konceptu – epistemicznej bańki informacyjnej –
stworzonego na potrzeby teoretycznych i empirycznych dociekań w
obszarze zachowań informacyjnych. Koncepcja ta, charakteryzująca
określone zjawisko w kontekście aktywności informacyjnych, poprzez
wnikliwą analizę różnorodnych modeli, teorii i założeń
ugruntowanych w interdyscyplinarnym ujęciu nauki o informacji, powinna
otworzyć nową i szerszą perspektywę dla eksploracji zachowań
informacyjnych. Ma być pewnego rodzaju metateoretycznym spoiwem
łączącym różnorodne podejścia, m.in. społeczne, afektywne,
kognitywne, a także stanowić wielowymiarowy element empirycznie
rozwijanych badań dotyczących reakcji i interakcji człowieka z
informacją. Stanowi zatem prolegomena do holistycznego,
wieloaspektowego i harmonijnego, poprzez ujednolicenie i
usystematyzowanie różnych aspektów zachowań
informacyjnych, spojrzenia zarówno na wielowymiarowy obszar
wybranego kierunku badań informatologii, jak i na wszelkie, dynamicznie
ewoluujące zjawiska związane z ludzką sprawczością oraz procesami
informacyjnymi podejmowanymi przez człowieka w infosferze.
Fragment Wstępu
Książka
Moniki Krakowskiej jest ciekawym, pod wieloma względami nowatorskim
opracowaniem problematyki, która chociaż na świecie ma
bogate piśmiennictwo, to w literaturze polskiej reprezentowana jest
nadal skromnie. Badania zachowań informacyjnych najczęściej mają
charakter fragmentaryczny, stosunkowo niewiele jest natomiast koncepcji
holistycznych, które umożliwiają ujęcie interakcji człowieka
z informacją w szerokiej perspektywie różnych jej form i
różnych czynników na nią oddziałujących. Taką
koncepcję zaproponowała Monika Krakowska, co czyni jej książkę
szczególnie cenną.
Z recenzji prof. dr
hab. Barbary Sosińskiej-Kalaty
Dr Monika Krakowska
jest adiunktem w Instytucie Studiów Informacyjnych
Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Jej zainteresowania badawcze
obejmują problematykę zachowań informacyjnych, a także specyficznych
przestrzeni informacyjnych, w której których te
aktywności są podejmowane. Badania obejmują również
problematykę afektywno-kognitywnych oraz społecznych zachowań
informacyjnych człowieka w odniesieniu do różnorodnych
środowisk informacyjnych. Publikuje teksty w polskich i zagranicznych
pracach zbiorowych oraz w czasopismach naukowych, takich jak
Information Research, Journal of Education for Library and Information
Science, Education for Information, The Electronic Library, czy
Zagadnienia Informacji Naukowej. Jest współredaktorem
współredaktorką pracy zbiorowej Biblioteki cyfrowe (2012)
oraz autorką książki Nowe formy komunikacji społecznej w europejskiej
przestrzeni edukacyjnej (2008), za którą otrzymała Nagrodę
Naukową SBP im. Adama Łysakowskiego w kategorii najlepsze prace o
charakterze praktyczno-wdrożeniowym.
Wstęp
1. Zachowania
informacyjne człowieka - wybrane konteksty
1.1. Heterogeniczność aktywności informacyjnych człowieka
1.2. Zachowania informacyjne
1.3. Praktyka informacyjna
1.4. Doświadczanie informacji
1.5. Kultura informacyjna
1.6. Pokrewne kategorie zachowań informacyjnych
1.6.1. Pozyskiwanie informacji
1.6.2. Poszukiwanie informacji
1.6.3. Przypadkowe i nieintencjonalne pozyskiwanie informacji
1.6.4. Wyszukiwanie informacji
1.6.5. Wykorzystywanie informacji
1.7. Kategoryzacja zachowań informacyjnych
1.8. Podsumowanie
2. Interdyscyplinarne
perspektywy zachowań informacyjnych człowieka
2.1. Perspektywa ewolucyjna zachowań informacyjnych
2.2. Perspektywa poznawcza (kognitywna) zachowań informacyjnych
2.2.1. Potrzeby informacyjne
2.2.2. Koncepcja intencji informacyjnych (ang. Information intents)
Rossa J. Todda
2.2.3. Odkrywanie informacji - nowe podejście Toma Wilsona
2.2.4. Habitus w kontekście praktyk informacyjnych
2.2.5. Procesy powstrzymujące zachowania informacyjne
2.2.6. Ucieleśnienie w kontekście zachowań informacyjnych
2.3. Perspektywa afektywna zachowań informacyjnych
2.3.1. Emocje jako komponenty zachowań informacyjnych
2.3.2. Afektywno-kognitywne ujęcie zachowań informacyjnych
2.3.3. Rola cech jednostki w zachowaniach informacyjnych
2.3.4. Koncepcja przepływu informacji Mihalya Csikszentmihalyiego
2.4. Perspektywa społeczna zachowań informacyjnych
2.4.1. Normatywne cechy zachowań informacyjnych
2.4.2. Społeczny charakter zachowań informacyjnych
2.5. Bariery informacyjne, zmienne interweniujące, determinanty
zachowań informacyjnych - w wyborze
2.6. Podsumowanie
3. Kontekst oraz
przestrzeń zachowań informacyjnych człowieka
3.1. Kontekst i sytuacja jako podłoże zachowań informacyjnych
3.1.1. Sytuacja w zachowaniach informacyjnych
3.1.2. Kontekst w zachowaniach informacyjnych
3.2. Typologia i kategorie kontekstu
3.2.1. Czas jako kontekst
3.2.2. Środowisko jako kontekst
3.2.3. Wybrane cechy społecznego kontekstu
3.2.3.1. Kontekst jako wspólna płaszczyzna dla zachowań
informacyjnych
3.2.3.2. Kontekst jako rola społeczna
3.2.4. Kontekst w ujęciu technologicznym (pozytywistycznym)
3.3. Przestrzeń jako kontekst i miejsce zachowań informacyjnych
3.3.1. Środowisko informacyjne człowieka
3.3.2. Przestrzeń informacyjna człowieka
3.3.3. Informacyjne światy
3.3.4. Horyzonty informacyjne
3.3.5. Krajobrazy informacyjne
3.3.5.1. Codzienne przestrzenie informacyjne
3.3.5.2. Pola informacyjne
3.3.6. Małe światy
3.3.7. Spersonalizowana, osobista przestrzeń informacyjna
3.3.8. Tymczasowe miejsca informacyjne
3.4. Podsumowanie
4. Bańki: filtrująca,
epistemiczna i informacyjna oraz komory echa - charakterystyka zjawisk
4.1. Bańka nitrująca
4.2. Bańka epistemiczna
4.2.1. Wyspy poznawcze w kontekście zamkniętych przestrzeni
informacyjnych
4.2.2. Koncepcje potrzeby poznawczego domknięcia oraz epistemicznego
zamknięcia w tworzeniu zamkniętych przestrzeni informacyjnych
4.3. Komory echa
4.4. Bańka informacyjna
4.4.1. Geneza bańki informacyjnej
4.4.2. Mnipulowanie informacją jako komponent zamkniętych przestrzeni
informacyjnych
4.4.3. Zjawisko gatekeepingu w zamkniętych przestrzeniach informacyjnych
4.5. podsumowanie
5. Epistemiczna bańka
informacyjna i jej interdyscyplinarne determinanty w kontekście
zachowań informacyjnych
5.1. Epistemiczna bańka informacyjna - propozycja nowej koncepcji
informatologicznej
5.2. Wybrane ewolucyjne determinanty tworzenia się epistemicznej bańki
informacyjnej w kontekście zachowań informacyjnych
5.3. Wybrane poznawcze determinanty tworzenia się epistemicznej bańki
informacyjnej w kontekście zachowań informacyjnych
5.3.1. Procesy poznawcze w kontekście społecznego tworzenia się
epistemicznych baniek informacyjnych
5.3.2. Teoria obciążenia poznawczego a tworzenie się epistemicznych
baniek informacyjnych
5.4. Wybrane afektywne determinanty tworzenia się epistemicznych baniek
informacyjnych w kontekście zachowań informacyjnych
5.4.1. Emocje skonstruowane i emocje celowe (teleoafektywne)
5.4.2. Teoria afektu w wymianie społecznej
5.4.3. Koncepcja ekologicznego wymiaru afektywnych zachowań
informacyjnych Lisy M. Given
5.5. Wybrane determinanty społeczne kształtujące epistemiczne bańki
informacyjne w kontekście zachowań informacyjnych
5.5.1. Zjawiska społeczne wpływające na formowanie się epistemicznych
baniek informacyjnych
5.5.2. Epistemiczne bańki informacyjne w kontekście analizowania
zachowań informacyjnych w małych grupach społecznych
5.5.3. Społeczny wymiar codziennych zachowań informacyjnych w
kontekście epistemicznych baniek informacyjnych
5.6. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Summary
Indeks nazwisk
334 strony, Format:
15,8x23,5 cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|