ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

OTWARTE DIALOGI ANTYCYPACJE SZANOWANIE INNOŚCI PODEJŚCIE TERAPEUTYCZNE SKONCENTROWANE NA SIECI SPOŁECZNE


SEIKKULA J. ARNKIL T.E.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2018, wydanie I

cena netto: 63.50 Twoja cena  60,33 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Otwarte dialogi

Antycypacje

Szanowanie Inności

Podejście terapeutyczne skoncentrowane na sieci społeczne


Pierwszy w Polsce pełny opis nowej, skandynawskiej metody terapii napadów psychozy

Podejście oparte na Otwartym Dialogu (ODA) zyskuje coraz większą popularność w Europie Zachodniej i USA, chociaż wciąż nie jest dobrze znane wśród polskich specjalistów. Książka zawiera kompleksowe przedstawienie tej rewolucyjnej metody, prezentuje wyniki badań i zawiera wskazówki potrzebne do zastosowania jej w praktyce. ODA wyróżnia koncentracja na potrzebach pacjenta i jego bliskich, dzięki natychmiastowym interwencjom istotnie zmniejszając ryzyko rozwoju schizofrenii i umożliwiając szybki powrót do pracy lub nauki po epizodach psychotycznych.

Podejście oparte na Otwartym Dialogu zostało stworzone przez psychoterapeutę Jaako Seikkulę i psychiatrę Briggitę Alakare w latach 80-tych XX wieku. Metodę wdrożono w Zachodniej Laponii w Finlandii, czego skutkiem było zmniejszenie chorobowości na schizofrenię o 90% w ciągu 30 lat. U podstaw ODA leży zaangażowanie rodziny, najbliższego otoczenia i sieci społecznej pacjenta. Głównymi założeniami systemu są natychmiastowa reakcja na pojawienie się kryzysu, spotkanie z pacjentem w jego naturalnym środowisku, dopasowanie leczenia do jego potrzeb, ciągłość terapeutyczna, mobilność i odpowiedzialność zespołu terapeutycznego. Podejście oparte na Otwartym Dialogu wykorzystuje różne nurty terapeutyczne, traktując proces leczenia holistycznie.

Praca Seikkuli i Arnkila jest zaproszeniem do poważnej refleksji i zmiany myślenia oraz działania. O tym, że zmiana ta może mieć konsekwencje praktyczne, świadczą liczne, realizowane także w Polsce, szkolenia i próby wprowadzania ODA do praktyki psychiatrycznej. Można wprawdzie przyjąć postawę defensywną i schować się za tezą, że ODA to utopia. [...]. Lecz jeśli projekt Seikkuli i Arnkila jest oparty na śmiałości, pasji i energii nowatorów, cechach trudnych do naśladowania przez konserwatywnych profesjonalistów, trzeba o nim myśleć jako o wizji cennej i inspirującej. A może nawet warto wziąć udział w szkoleniu przygotowującym do wdrażania ODA w Polsce?

Fragment ze Wstępu prof. Bogdana De Barbaro

Ta książka przyniesie swemu uważnemu czytelnikowi wiele ciekawych i inspirujących informacji na temat otwartego dialogu, idei i praktyki szukania rozwiązań w poważnych kryzysach psychicznych, w których oczekiwane rozwiązania są, zdawałoby się, szczególnie trudne do osiągnięcia. Spomiędzy tych informacji wyłaniają się też jednak ważne obietnice. Spotkanie, rozmowa, refleksja otwierają szansę rozumienia i porozumienia, a tym samym szansę odzyskiwania nadziei, ograniczania obezwładniającej bezradności, odgadywania pochowanych znaczeń, odnajdywania zgubionych uczuć, przełamywania wyobcowującego osamotnienia, czy powracania na wybraną ścieżkę życia. To sprawia, że dla wielu osób – specjalistów i niespecjalistów - praktykowanie lub doświadczanie otwartego dialogu staje się swego rodzaju antidotum na słabości dominującego dziś sposobu pomagania, który skupiony na racjonalności działania, zaniedbuje, albo i lekceważy, ludzki oraz międzyludzki kontekst kryzysu. Dzięki temu, otwarty dialog może być
dialogiem realnie pomocnym i owocnym.

Prof. Jacek Wciórka, psychiatra, Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.

Jak pogodzić bycie w roli eksperta z byciem partnerem w dialogu? Jak w czasach wysokich wymagań, jakości świadczeń, standardów i medykalizacji psychiatrii tolerować niepewność? Jak w momencie oczekiwania od lekarza, terapeuty natychmiastowych, skutecznych działań znaleźć czas na wsłuchanie się w historię drugiego człowieka i poznanie jej szerokiego kontekstu?  Czy książka prof.  Jaakko Seikkuli odpowiada na te oraz wiele innych pytań, które stawia sobie profesjonalista chcący dobrze leczyć? Na pewno po przeczytaniu nie ma wątpliwości,, że jest sens je zadawać i to w dialogu z pacjentem poszukiwać odpowiedzi jak pomagać.

Lek. med. Anna Depukat, specjalista psychiatra, psychoterapeuta.
Zastępca Dyrektora ds. Lecznictwa, w szpitalu im. dr. J. Babińskiego w Krakowie, Członek zarządu Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego

Tom Erik Arnkil jest doktorem nauk społecznych. Emerytowany pracownik Fińskiego Narodowego Instytutu Zdrowia i Opieki Społecznej i współtwórca podejścia opartego na Otwartym Dialogu. Autor i współautor licznych publikacji naukowych dotyczących ODA. Do tej pory prowadzi międzynarodowe szkolenia i warsztaty z zakresu dialogowości.

Jaakko Seikkula jest psychologiem klinicznym i terapeutą rodzinnym. Współtwórca metody opartej na Otwartym Dialogu, którą opracował wraz z Briggitą Alaklare i ich zespołem w szpitalu Keropudas w Zachodniej Laponii. Aktualnie pracuje jako wykładowca na Wydziale Psychologii Uniwersytetu w Jyväskala w Finlandii

Wstęp:
Cele i tematyka książki         13
Poruszane zagadnienia         16

Rozdział 1   
Podążaj za rozmówcą i zaakceptuj doświadczanie niepewności         19
„Teraz jest zupełnie inaczej”         24
Podążanie za uczniami         27
Podążanie za wypowiedziami uczestników ustrukturyzowanych spotkań         30
„Problemy nieokiełznane”         37

Rozdział 2   
Obawy i wczesne dialogi         43
Przewidywanie, co się wydarzy – w moim życiu – w dalszej kolejności         48
Prośba o pomoc jako zaproszenie do dialogu         53
Drogi czytelniku, wypróbuj to podejście już teraz         58
Metoda i perspektywa         60
Podsumowanie         61

Rozdział 3   
Drogi do praktyk dialogicznych – Otwarty Dialog         63
Dialog międzykulturowy         67
Od paradygmatu systemowego do praktyki dialogicznej         72
Podejście Oparte na Otwartym Dialogu podczas sesji terapeutycznej         73
Spotkanie z dialogicznością         76
Podejście Oparte na Otwartym Dialogu jako system opieki psychiatrycznej         78
Podejście Oparte na Otwartym Dialogu jako system terapeutyczny         79
Spotkanie terapeutyczne jako miejsce tworzenia dialogu         91
Dialog w codziennym życiu         93

Rozdział 4  
Od badań naukowych do bezpośredniej praktyki         97
Urealniona nadzieja         98
Wspólne problemy kilku osób         111
„Pozytywne zakłócenia” – w ramach eksperymentalnego badania społecznego         128
W stronę kultury praktyk dialogicznych         134

Rozdział 5  
W dialogu z Innym         135
Włączenie klientów i związanych z nimi specjalistów         136
Uznanie Innego         138
Bezwarunkowe akceptowanie Innego         139
Wiele sposobów tworzenia przestrzeni dialogu         141
Szczere komunikaty o zaangażowaniu         147
Wspólny język powstaje tu i teraz         149
Podsumowanie i ciąg dalszy         152

Rozdział 6   
Życie jako muzyka dialogów – intersubiektywność         155
Chwila obecna w dialogach polifonicznych         157
Intencjonalność i wzajemność         169
Od wiedzy indywidualnej do intersubiektywności – w stronę podstawy dialogiczności         174
Jak rozwijać umiejętność bycia obecnym tu i teraz – proste wskazówki         182

Rozdział 7   
Rozumienie reakcji w dialogach wielogłosowych         187
Nawiązywanie dialogu w kryzysie         188
Głos psychotyczny jako jeden z wielu         189
Zespół jako inicjator tworzenia nowego wspólnego języka         194
Obserwacja wzajemności         197
Bycie we wzajemności: uczestnicy dialogu zostali wysłuchani – albo nie         201
Dialog o przemocy: zespół jest w opowieści klienta, nie tu i teraz         202
„Nie ma nic gorszego niż brak reakcji”         204
Rozumienie własnych dialogów         206

Rozdział 8   
Kultura praktyk dialogicznych         209
Branie odpowiedzialności za własne obawy         212
W dialogu z klientem, nie za jego plecami         216
Połączenie specjalistycznych usług z osobistymi zasobami         220
Etyczna wczesna interwencja = wczesna otwarta współpraca         223
Praktyki dialogiczne w każdej sytuacji         227
Dialog o dobrych praktykach         230
Dialog na poziomie lokalnym         233
Puimala jako proces wzajemnego uczenia się na poziomie lokalnym         236

Rozdział 9   
Uogólnianie praktyk dialogicznych         245
Tworzenie odpowiednich badań naukowych do oceny Otwartego Dialogu         247
„Uniwersalność”: preferowane modele oceny skuteczności badań         254
Mała zewnętrzna trafność badań porównujących średnie grupowe         257
Szkodliwość modelu badań eksperymentalnych         260
Skuteczność ginie w praktyce         266
Od modeli wyjaśniających do badań opisowych         267
Dyspozytyw kontroli praktyk         269
Społeczna wartość nauki         273
Podsumowanie         275

Rozdział 10   
W stronę dialogicznej przyszłości         279

Bibliografia         285

296 stron, Format: 15.0x23.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022