Celem książki jest ukazanie, jak instytucje szkolnictwa
wyższego wpływają na zwiększanie potencjału rozwojowego regionów, w których są
zlokalizowane. W erze gospodarki opartej na wiedzy uniwersytety stoją przed wieloma
wyzwaniami, z którymi muszą się zmierzyć, by aktywnie uczestniczyć w jej budowaniu.
W publikacji autorka wskazała, przy wykorzystaniu jakich instrumentów oraz
zastosowaniu jakich procedur ośrodki akademickie mogą stymulować kształtowanie się
zachowań przedsiębiorczych wśród własnych studentów – a później absolwentów –
na rynku pracy.
Z recenzji prof. UJ dr hab. Barbary Krauz-Mozer:
(...) oryginalnie opracowana, wypełnia lukę w literaturze szeroko rozumianych nauk o
polityce i popularyzuje zarazem mało znany w Polsce – a dominujący w innych
rozwiniętych państwach Unii Europejskiej – temat dyskusji publicznych, w których
rozważane są ewentualne kierunki, w jakich powinna zmierzać polityka edukacyjna Unii,
jeżeli czynnikiem przesądzającym o przyszłości Europy ma być budowa społeczeństwa
opartego na wiedzy.
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział 1. Polityka edukacyjna Unii Europejskiej w sektorze szkolnictwa
wyższego
1.1. Etapy budowania współpracy europejskiej w zakresie polityki edukacyjnej
1.2. Charakterystyka procesu bolońskiego z perspektywy tworzenia
Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego
1.3. Próba oceny procesu bolońskiego
1.4. Instrumenty służące zwiększaniu konkurencyjności ośrodków
akademickich na arenie międzynarodowej
1.5. Proces boloński a wyzwania gospodarki opartej na wiedzy
Rozdział 2. Wiedza i innowacyjność jako wiodące determinanty
sukcesu
2.1. Znaczenie wiedzy jako nowego czynnika wzrostu gospodarczego
2.1.1. Budowanie podstaw społeczeństwa wiedzy
2.1.2. Charakterystyka gospodarki opartej na wiedzy
2.2. Strategia Lizbońska jako wyraz orientacji Unii Europejskiej ku
tworzeniu wiedzy, kreowaniu innowacyjności oraz generowaniu wzrostu gospodarczego
2.3. Zagadnienia innowacyjności w kontekście tworzenia polityki
innowacyjnej Unii Europejskiej
2.3.1. Istota narodowych systemów innowacji (NSI) i modele
ich realizacji
2.3.2. Kształtowanie polityki innowacyjnej na szczeblu
regionalnym
Rozdział 3. Kreowanie społeczno-ekonomicznego potencjału
rozwojowego regionu
3.1. Charakterystyka regionów jako kluczowych podmiotów polityki regionalnej
3.1.1. Zdefiniowanie pojęcia „region” w różnych
dyscyplinach naukowych
3.1.2. Nomenklatura NUTS jako europejski system statystycznej
klasyfikacji regionów
3.1.3. Koncepcje teoretyczne wyjaśniające przyczyny
występowania zróżnicowań regionalnych
3.1.4. Miejsce regionu uczącego się w budowaniu gospodarki
opartej na wiedzy
3.1.5. Pozycja Krakowa – regionalnego ideopolis w
procesie tworzenia regionu wiedzy
3.2. Znaczenie regionalnego systemu innowacji (RSI) w procesie
zwiększania konkurencyjności regionu
3.3. Funkcjonowanie RSI w różnych typach regionów i ich rola w
kreowaniu innowacyjności
3.4. Charakterystyka regionalnej strategii innowacji na przykładzie
Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego 2005–2013 (wybrane aspekty)
Rozdział 4. Miejsce uniwersytetu w kreowaniu procesów
kształcenia w regionie
4.1. Rola ośrodka akademickiego w gospodarce opartej na wiedzy
4.2. Budowanie konsorcjów edukacyjnych jako wyraz współpracy pomiędzy
ośrodkami uniwersyteckimi
4.3. Nowe wyzwania stojące przed uniwersytetami w XXI wieku
4.3.1. Zarządzanie relacjami na rynku usług edukacyjnych
4.3.2. Budowanie struktury kompetencji wśród studentów i
absolwentów
4.3.3. Uniwersytet przedsiębiorczy jako odpowiedź na nowy
paradygmat nauczania w kierunku edukacji przedsiębiorczej
4.4. Rola instytucji edukacyjnych w tworzeniu potencjału regionów
uczących się
Rozdział 5. Mechanizmy transferu wiedzy pomiędzy światem nauki a
gospodarką
5.1. Czynniki determinujące proces transferu wiedzy i technologii
5.2. Ośrodek uniwersytecki jako katalizator rozwoju ekonomicznego regionu
5.3. Stymulowanie zachowań przedsiębiorczych przy wykorzystaniu
uniwersyteckich firm typu spin-off
5.4. Ograniczanie ryzyka prowadzenia działalności w obrębie
funkcjonowania inkubatorów przedsiębiorczości
Podsumowanie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
272 strony, B5, oprawa miękka