Przygotowanie i przeprowadzenie likwidacji lub przekształcenia
gospodarstw pomocniczych, zakładów budżetowych, funduszy celowych, rachunków dochodów
własnych – instruktaż z przykładami
Instruktaż, który ułatwi pracę służbom finansowo-księgowym jednostek
samorządu terytorialnego oraz państwowego sektora finansów publicznych w prawidłowym
przeprowadzeniu likwidacji i przekształceń organizacyjnych:
- państwowych i samorządowych gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych,
- państwowych i samorządowych zakładów budżetowych,
- funduszy motywacyjnych i samorządowych funduszy celowych niemających
osobowości prawnej,
- rachunków dochodów własnych.
W opracowaniu przedstawiono procedury i czynności księgowe związane z
likwidacją i przekształceniami organizacyjnymi (wraz z przykładami ujmowania
poszczególnych zdarzeń w księgach rachunkowych), a także omówiono aspekty prawne
likwidacji jednostek.
Ponadto w publikacji:
- wzór zarządzenia w sprawie likwidacji jednostki organizacyjnej oraz
- praktyczne, obszerne przykłady likwidacji zakładu budżetowego i gospodarstwa
pomocniczego (w tym: ewidencja księgowa w jednostce likwidowanej i przejmującej, pełne
sprawozdanie finansowe na dzień likwidacji).
Wojciech Rup – absolwent Szkoły Głównej Planowania i Statystyki w
Warszawie, posiada uprawnienia biegłego rewidenta. Od wielu lat zajmuje się zawodowo
kontrolą finansów publicznych, jest również autorem licznych publikacji z zakresu
gospodarki finansowej i rachunkowości budżetowej.
Spis treści:
Wstęp
I. Zasady oraz procedury likwidacji i przekształceń organizacyjnych
- Likwidacja i przekształcenia gospodarstw pomocniczych
- Likwidacja zakładów budżetowych
- Uregulowania prawne spraw pracowniczych likwidowanych jednostek organizacyjnych
- Likwidacja samorządowych funduszy celowych i funduszy motywacyjnych
- Likwidacja rachunku dochodów własnych
II. Ujęcie w księgach rachunkowych i sprawozdaniach operacji związanych z
likwidacją jednostki
- Protokół zdawczo-odbiorczy i inwentaryzacja
- Zamknięcie ksiąg rachunkowych w likwidowanych jednostkach
- Sprawozdania budżetowe i finansowe likwidowanych jednostek
- Ewidencja księgowa operacji zakończenia działalności w jednostkach likwidowanych
- Ewidencja przejęcia aktywów i pasywów w jednostce przejmującej
III. Zarządzenie w sprawie likwidacji jednostki
IV. Praktyczne przykłady rozliczenia i ewidencji rachunkowej likwidacji jednostek
organizacyjnych
Przykład nr 1
Przykład nr 2
70 stron, B5, oprawa miękka