Wskazówki dla dyrektorów, jak realizować zadania związane z prowadzeniem
placówki oświatowej, a także test „Jakim jesteś dyrektorem” – quiz o stylach
zarządzania.
Książka omawia szczegółowe zagadnienia z zakresu kierowania
specyficznymi zakładami pracy, jakimi są szkoły i inne placówki oświatowe.
Omówione w niej zostały kwestie związane z organizacją pracy szkoły,
wychowaniem i bezpieczeństwem oraz współpracą z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
Autorzy, odwołując się do przepisów prawa, w systematyczny i uporządkowany sposób
przedstawiają m. in.:
- zadania i kompetencje dyrektora,
- funkcje rady rodziców i rady szkoły w pracy
szkoły,
- organizację nadzoru pedagogicznego,
- zagadnienia dotyczące nostryfikacji świadectw
uzyskanych za granicą,
- przykłady programów profilaktycznych i
wychowawczych,
- problematykę praw i obowiązków ucznia.
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wykaz piktogramów
Wstęp
Wprowadzenie
1.tyle zarządzania szkołą
1.1.Po co myśleć o zarządzaniu?
1.2.Administrować, zarządzać, czy przewodzić?
1.3.Modele zarządzania
1.4.Jaki styl zarządzania wybrać?
2.Sprawdź, jakim jesteś dyrektorem - quiz
Część I. Organizacja pracy szkoły
1.Dyrektor szkoły - zadania i kompetencje
1.1.Zasady wyboru i kompetencje zawodowe dyrektora szkoły
1.2.Zadania i obowiązki dyrektora szkoły
1.3.Akty prawne określające kompetencje dyrektora szkoły
2.Rada pedagogiczna, rada rodziców i rada szkoły - kompetencje organów szkoły
2.1.Rada pedagogiczna - zadania i kompetencje
2.2.Rada rodziców - zadania i kompetencje
2.3.Rada szkoły - zadania i kompetencje
2.4.Podstawy prawne kompetencji organów szkoły - rady pedagogicznej, rady rodziców i
rady szkoły
3.Statut szkoły publicznej
3.1.Wstęp
3.2.Szkoły publiczne
3.3.Nadawanie pierwszego statutu szkole publicznej
3.4.Zmiana statutu szkoły
3.5.Statut szkoły - obowiązkowy i fakultatywny zakres regulacji
3.6.Nazwa i typ szkoły oraz jej cele i zadania
3.7.Organ prowadzący szkołę lub placówkę
3.8.Organy szkoły i ich kompetencje
3.9.Organizacja szkoły lub placówki
3.10.Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły
3.11.Statut i arkusz organizacji szkoły
3.12.Dodatkowe zasady organizacji pracy szkoły
3.13.Zasady rekrutacji uczniów
3.14.Obowiązki pracownicze w statucie szkoły
4.Organizacja nadzoru pedagogicznego w systemie oświaty
4.1.Wstęp
4.2.Organy nadzoru pedagogicznego
4.3.Organizacja systemu nadzoru pedagogicznego
4.4.Procedura nadzoru pedagogicznego
4.5.Zakres i formy nadzoru pedagogicznego
4.6.Plan nadzoru pedagogicznego
4.7.Uwagi końcowe
4.8.Podstawy prawne
5.Obowiązki nauczycieli, dyrektorów i pracowników nadzoru pedagogicznego
5.1.Obowiązki nauczycieli
5.2.Obowiązki dyrektora szkoły
5.3.Obowiązki nauczycieli - pracowników nadzoru pedagogicznego
6. Ocena pracy nauczyciela, dyrektora i innych pracowników pedagogicznych
6.1.Wstęp
6.2.Zasady dokonywania oceny pracy nauczyciela
6.3.Procedura dokonywania oceny pracy nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach
i placówkach oraz zakładach kształcenia i placówkach doskonalenia nauczycieli
6.4.Procedura dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek
opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych
6.5.Procedura dokonywania oceny pracy nauczycieli, wychowawców i innych pracowników
pedagogicznych zatrudnionych w artystycznych szkołach i placówkach
6.6.Procedura dokonywania oceny pracy nauczycieli zakładów poprawczych, schronisk dla
nieletnich i rodzinnych ośrodków diagnostyczno- konsultacyjnych
6.7.Podsumowanie
7.Nostryfikacja świadectw uzyskanych zagranicą
7.1.Podstawa prawna
7.2.Świadectwa podlegające nostryfikacji
7.3.Frocedura nostryfikacji świadectw uzyskanych zagranicą
7.4.Konwencje międzynarodowe
Część II. Wychowanie i bezpieczeństwo
1.Szkoła bezpieczna i przyjazna - cele nowego programu wychowawczego
1.1.Wstęp
1.2.Założenia i cele programu
1.3.Przyjaźnie wspierający program wychowawczy szkoły
1.4.Upowszechnianie wiedzy, doskonalenie umiejętności wychowawczych nauczycieli,
rodziców i innych pracowników szkoły
1.5.Uspołecznienie szkoły i wzmocnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
1.6.Działalność pozalekcyjna i pozaszkolna oraz wzrost znaczenia organizacji
młodzieżowych w życiu szkoły
1.7.Poprawa jakości pracy młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych
ośrodków socjoterapii
1.8.Monitoring wizyjny wejść do szkół i placówek
1.9.Sposób realizacji i finansowanie programu
1.10.Przewidywane efekty programu
1.11.Monitoring i ewaluacja
1.12.Akty prawne obowiązujące w zakresie zadań objętych programem
2.Program wychowawczy szkoły
2.1.Wstęp
2.2.Zasady konstruowania programu
2.3.Struktura i treść dokumentu
2.4.Podstawy prawne
3.Szkolny program profilaktyki
3.1.Wstęp
3.2.Procedura konstruowania programu
3.3.Ewaluacja i monitoring programu
3.4.Podstawy prawne pomocne przy opracowywaniu dokumentu
4.Prawa i obowiązki ucznia
4.1.Akty prawne regulujące prawa i obowiązki ucznia
4.2.Prawa ucznia
4.3.Obowiązki ucznia
4.4.Statut szkoły jako dokument uszczegóławiający prawa i obowiązki ucznia
4.5.Procedury stosowania i sankcjonowania praw i obowiązków ucznia
5.Samorząd uczniowski - zadania i kompetencje
5.1.Podstawy prawne funkcjonowania SU
5.2.Samorząd uczniowski jako organ systemu oświaty
5.3.Prawa SU
5.4.Cele, zadania i obowiązki przedstawicieli SU
5.5.Sposób funkcjonowania SU
5.6.Działania SU w różnych grupach wiekowych
5.7.Uwagi o działaniu SU
Część III. Współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym
1.Rodzice partnerami szkoły
1.1.Wspólny cel
1.2.Świadomość nierówności szans
1.3.Korzyści partnerskich relacji szkoły z rodzicami
1.4.Przyczyny trudności w nawiązywaniu współpracy
1.5.Jeden z modeli współdziałania szkoły i rodziców
1.6.Szkoła inicjatorem współpracy
1.7.Organizowanie spotkań z rodzicami
1.8.Nawiązywanie kontaktu z rodzicami
1.9.Wypracowanie własnego stylu relacji z rodzicami
1.10.System wymiany informacji
1.11.Uczmy się wspólnie
2.Instytucje i organizacje wspierające rodziców w szkole
2.1.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna - podstawa prawna
2.2.Obszary wsparcia rodziców
3.Promocja szkoły w środowisku lokalnym
3.1.Image szkoły
3.2.Formy reklamy szkoły
3.3.Internet narzędziem promocji szkoły
382 strony, oprawa miękka