Opracowanie szczegółowo omawia proces likwidacyjny, począwszy od
podjęcia decyzji o likwidacji, przez zamknięcie ksiąg rachunkowych, przeprowadzenie
inwentaryzacji i przekazanie mienia likwidowanej jednostki, po sporządzenie sprawozdań
finansowych i budżetowych.
Przedstawia także inne czynności związane z zakończeniem działalności,
jak np. rozwiązanie stosunków pracy z pracownikami czy powiadomienie o likwidacji
odpowiednich organów administracji. Książka zawiera również odpowiedzi na
pojawiające się w związku z likwidacją pytania dotyczące podatku dochodowego od osób
prawnych oraz podatku VAT.
Publikacja adresowana jest do kierowników i głównych księgowych likwidowanych
jednostek, a także do organów przeprowadzających likwidację.
ROZDZIAŁ 1
Zmiany w zakresie form organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów
publicznych określonych w ustawie o finansach publicznych (porównanie starej i nowej
ustawy)
1.1. Konieczność likwidacji zakładów budżetowych
1.2. Zasady likwidacji zakładu budżetowego
1.3. Konieczność likwidacji gospodarstw pomocniczych
1.4. Zasady likwidacji gospodarstwa pomocniczego
1.5. Likwidacja rachunku dochodów własnych
ROZDZIAŁ 2
Działania mające na celu zakończenie działalności zgodnie z przepisami ustawy
o rachunkowości i przepisami wykonawczymi do ustawy o finansach publicznych
2.1. Terminy zamknięcia ksiąg rachunkowych
2.2. Inwentaryzacja jako proces uwiarygodnienia rzetelności ksiąg rachunkowych
poszczególnych składników majątkowych. Rozliczenie inwentaryzacji
2.2.1. Spis z natury
2.2.2. Inwentaryzacja drogą otrzymania od banków i uzyskania od kontrahentów
potwierdzeń prawidłowości stanu aktywów wykazanego w księgach rachunkowych jednostki
2.2.3. Inwentaryzacja drogą porównania danych ksiąg rachunkowych
z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników
2.3. Ujęcie w księgach rachunkowych zdarzeń przed zakończeniem likwidacji
2.4. Sporządzenie zestawienia obrotów i sald kont syntetycznych oraz kont ksiąg
pomocniczych
2.5. Wycena bilansowa aktywów i pasywów
2.6. Sprawozdawczość budżetowa
2.7. Sprawozdawczość finansowa
ROZDZIAŁ 3
Pozostałe czynności związane z zakończeniem działalności
3.1. Działania mające na celu rozwiązanie stosunków pracy z pracownikami zgodnie z
zasadami prawa pracy
3.1.1. Odprawy i wynagrodzenie
3.1.2. Dodatkowe wynagrodzenie roczne
3.2. Zakończenie działalności a opodatkowanie
3.2.1. Zakończenie działalności a podatek dochodowy od osób prawnych
3.2.2. Zakończenie działalności a VAT
3.2.3. Sukcesja podatkowa
3.3. Zgłoszenie do odpowiednich organów i wy rejestrowa nie
3.3.1. Urząd statystyczny-rejestr podmiotów gospodarki narodowej
3.3.2. Urząd skarbowy
3.3.3. Zakład Ubezpieczeń Społecznych
3.4. Przechowywanie i archiwizowanie dokumentów zlikwidowanychjednostek
3.5. Wygaśnięcie trwałego zarządu w wyniku likwidacji jednostki organizacyjnej
nieposiadającej osobowości prawnej
Załączniki
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r.
Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki
finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych
i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę
organizacyjno-prawną
184 strony, B5, oprawa twarda