Książka zawiera przegląd przepisów regulujących okoliczności, w
których konieczne jest reagowanie kryzysowe, oraz wskazuje służby i podmioty, którym
organy zarządzania kryzysowego powinny udzielać pomocy.
Autor opisuje procedurę działania w sytuacjach kryzysowych takich jak
katastrofy naturalne, katastrofy techniczne oraz akty terroru i inne zagrożenia. W
opracowaniu przedstawiono działania mające na celu wyodrębnienie i objęcie
szczególną ochroną infrastruktury o podstawowym znaczeniu dla państwa i jego obywateli
(infrastruktury krytycznej). Opisano także zakres i procedury reagowania kryzysowego
stosowane w NATO.
Pozycja adresowana jest do przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej
zaangażowanych w zarządzanie kryzysowe, pracowników i funkcjonariuszy służb,
inspekcji i straży realizujących zadania z zakresu reagowania kryzysowego oraz
przedstawicieli świata nauki podejmujących prace w obszarze bezpieczeństwa narodowego.
Spis treści:
Wykaz skrótów.
Wstęp
Rozdział I
Fazy i poziomy w zarządzaniu kryzysowym
1.1. Pojęcie sytuacji kryzysowej
1.2. Definicje pokrewne
Rozdział II
Planowanie cywilne
Rozdział III
Fazy zarządzania kryzysowego
3.1. Faza pierwsza -zapobieganie
3.2. Faza druga - przygotowanie
3.3. Faza trzecia - reagowanie
3.4. Faza czwarta - odbudowa
3.5. Warianty działania administracji publicznej w sytuacjach kryzysowych .
Rozdział IV
Raport o zagrożeniach dla bezpieczeństwa narodowego
4.1. Koordynacja prac nad raportem o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego
4.2. Elementy składowe raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego
4.3. Zakres i sposób prezentacji zagrożeń
4.4. Zasady eliminacji zagrożeń
4.5. Zasady reagowania na zagrożenia
4.6. Podsumowanie
Rozdział V
Plany zarządzania kryzysowego
5.1. Cykl planowania
5.2. Dokumenty wyjściowe do sporządzenia planów zarządzania kryzysowego
5.3. iatka bezpieczeństwa
5.4. Zawartość planów zarządzania kryzysowego
5.5. Załączniki do Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego
5.6. Zatwierdzanie i aktualizacja planów
Rozdział VI
Infrastruktura krytyczna
6.1. Pojęcie infrastruktury krytycznej i ochrony infrastruktury krytycznej.
6.2. Obowiązek ochrony infrastruktury krytycznej
6.3. Narodowy Program Ochrony Infrastruktury Krytycznej
6.4. Realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej
Rozdział VII
Rola i zadania ABW w zarządzaniu kryzysowym i ochronie infrastruktury krytycznej
7.1. Rola organów zarządzania kryzysowego w przeciwdziałaniu zagrożeniom
terrorystycznym i minimalizowaniu ich skutków
7.2. Współpraca ABW z RCB i administracją centralną
7.3. Rola szefa ABW przy tworzeniu raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego
7.4. Współpraca ABW z posiadaczami samoistnymi i zależnymi obiektów, instalacji lub
urządzeń infrastruktury krytycznej
7.5. Współpraca ABW z terenowymi organami zarządzania kryzysowego.
7.6. Udział szefa ABW w pracy Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego
Rozdział VIII
Organy zarządzania kryzysowego
8.1. Szczebel centralny
8.2. Szczebel wojewódzki
8.3. Szczebel powiatowy
8.4. Szczebel gminny
Rozdział IX
Rola i zadania Rządowego Centrum Bezpieczeństwa
9.1. Miejsce RCB w administracji rządowej
9.2. Proces tworzenia RCB
9.3. Zadania dyrektora RCB
9.4. Ustawowe zadania RCB
Rozdział X
System i narzędzia zarządzania kryzysowego
10.1. Szczebel centralny
10.2. Szczebel wojewódzki
10.3. Szczebel powiatowy
10.4. Szczebel gminny
Rozdział XI
Realizacja zobowiązań sojuszniczych w ramach zadań zarządzania kryzysowego
11.1. System Reagowania Kryzysowego NATO (NATO Crisis Response System)
11.2. Proces wprowadzania przedsięwzięć NCRS w ramach NATO
11.3. Proces zarządzania kryzysowego NATO
11.4. Wykaz przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego.
11.5. Stopnie alarmowe
11.5.1. Rodzaje stopni alarmowych
Rozdział XII
Finansowanie zarządzania kryzysowego
Zakończenie
Spis schematów
Spis tabel
Bibliografia
215 stron, B5, oprawa twarda