Na półkach księgarskich trudno znaleźć pozycje, które w wystarczający i obrazowy
sposób opisywałyby potrzeby i możliwości współpracy władz samorządowych z
przedsiębiorcami. Książka, którą trzymacie Państwo w ręku to pionierskie
opracowanie.
W publikacji przedstawiono metody i sposoby, jakimi posługują się lub
mogłyby posługiwać się samorządy lokalne, aby rozwijać lokalną
przedsiębiorczość.
Dzięki nim władze samorządowe, tj. gminne, powiatowe i wojewódzkie, mogą
pozytywnie wpływać na kształt i jakość lokalnej polityki gospodarczej.
Przedstawiana problematyka koncentruje się wokół takich zagadnień, jak: lokalny i
regionalny rozwój gospodarczy, polityka regionalna, przedsiębiorczość, przyciąganie
zagranicznych inwestycji.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1
Sektor publiczny a lokalna przedsiębiorczość
1.2.Rozwój regionalny i jego determinanty
1.3.Polityka społeczno-gospodarcza a rozwój lokalnej przedsiębiorczości
1.4.Czynniki kształtujące przedsiębiorczość
1.5.Sektor publiczny i jego rola w rozwoju regionów
1.5.1.Unia Europejska
1.5.2.Administracja państwowa
1.5.3.Samorząd terytorialny
1.5.3.1.Samorząd gminny
1.5.3.2.Samorząd powiatowy
1.5.3.3.Samorząd wojewódzki
Rozdział 2
Narzędzia wspierające rozwój lokalnej przedsiębiorczości
2.1.Klasyfikacja narzędzi wspierających rozwój lokalnej przedsiębiorczości
2.2.Instrumenty finansowe oddziałujące na przedsiębiorstwa
2.2.1.Banki
2.2.2.Instytucje leasingowe
2.2.3.Towarzystwa ubezpieczeniowe
2.2.4.Fundusze poręczeniowe
2.2.5.Fundusze pożyczkowe
2.2.6.Fundusze kapitału zalążkowego
2.2.7.Podatki i opłaty lokalne
2.3.Instrumenty niefinansowe oddziałujące na przedsiębiorstwo
2.3.1.Kreowanie polityki innowacyjnej w regionie
2.3.2.Instytucje szkoleniowo-badawcze (działalność konsultacyjna, doradcza szkoleniowa,
informacyjna)
2.3.3.Parki naukowo-technologiczne i inkubatory przedsiębiorczości
2.3.4.Specjalne strefy ekonomiczne
2.3.5.Parki przemysłowe
2.4.Inicjatywy międzyregionalne
2.5.Narzędzia stosowane przez sektor publiczny służące rozwojowi lokalnej
przedsiębiorczości
2.6.Kształtowanie polityki regionalnej w samorządach terytorialnych
Rozdział 3
Skuteczność oddziaływania narzędzi stosowanych przez samorządy na rozwój
przedsiębiorczości
3.1.Metody badawcze w zakresie skuteczności oddziaływania instrumentów
stosowanych przez samorządy na rozwój przedsiębiorczości
3.2.Analiza wyników badań przeprowadzonych wśród samorządów terytorialnych
3.3.Analiza wyników badań przeprowadzonych wśród instytucji wspierających
działalność biznesową
3.4.Analiza wyników badań przeprowadzonych wśród przedsiębiorców
3.5.Zestawienie zjawisk dysfunkcyjnych w skuteczności oddziaływania samorządów na
lokalną przedsiębiorczość
3.6.Analiza zjawisk dysfunkcyjnych w rozwoju lokalnej przedsiębiorczości
Rozdział 4
Modelowe rozwiązania w zakresie zwiększenia siły oddziaływania samorządów
lokalnych na rozwój przedsiębiorczości
4.1.Innowacje w zakresie oddziaływania lokalnych samorządów na rozwój
przedsiębiorczości
4.2.Założenia szczegółowe dla procesu projektowania modelowych rozwiązań w zakresie
kreowania rozwoju lokalnego
4.3.Model nowej organizacji komunikacji pomiędzy podmiotami odpowiedzialnymi za rozwój
lokalnej przedsiębiorczości
4.3.1.System monitorowania rozwoju lokalnej przedsiębiorczości
4.3.2.Portal internetowy
4.3.3.Budowanie nowych relacji pomiędzy samorządami terytorialnymi a jednostkami
lokalnej przedsiębiorczości
4.3.4.Czynnik ludzki w kreowaniu nowych walorów przedsiębiorczości
4.3.5.Rozwój przedsiębiorczości czynnikiem warunkującym nowe korzyści dla regionu
4.4.Bariery wdrożenia proponowanych rozwiązań do praktyki gospodarczej i samorządowej
Podsumowanie
Bibliografia
178 stron, B5, oprawa miękka