Od rozpoczęcia przeobrażeń ustrojowych w Polsce minęło już ponad dwadzieścia
lat. Zmiany, jakie nastąpiły w tym okresie, mają w wielu sferach życia publicznego
wręcz rewolucyjny jakościowy charakter i objęły również aparat administracyjny
państwa.
Autorka, badając i opisując służbę cywilną III Rzeczypospolitej,
uwzględnia perspektywę historyczną (zarówno z okresu międzywojennego, jak i po II
wojnie światowej), w najszerszym zakresie przedstawiając przemiany, jakie dokonywały
się po 1989 r.
Wiele uwagi poświęca instytucjonalizacji tej służby, zagadnieniom jej
upolitycznienia i próbom odpolitycznienia, a także "europeizacji".
Niepodważalnymi zaletami publikacji są interdyscyplinarność i
kompleksowość opracowania, obejmujące zarówno prawne, jak i socjologiczne aspekty
omawianej problematyki, oraz nowatorska warstwa empiryczna.
Książka stanowi godną polecenia lekturę nie tylko dla pracowników naukowych, ale
również studentów nauk społecznych oraz wszystkich, którzy chcieliby uporządkować i
zgłębić wiedzę na temat struktur administracji publicznej we współczesnym państwie
- na tle typowych rozwiązań europejskich oraz reprezentatywnych koncepcji i doktryn
administracji publicznej.
Spis treści:
Wstęp
ROZDZIAŁ I. Służba cywilna w Polsce
Wstęp
1.Służba cywilna - definicje i zakres pojęcia
1.1.Urzędnik, urzędnik państwowy, urzędnik służby cywilnej
2.Służba cywilna Trzeciej RP
2.1.Lata 1989-1993: pierwsze projekty ustaw o służbie cywilnej
2.2.Lata 1993-1997: pierwsza ustawa o służbie cywilnej
2.3.Lata 1997-2001: konstytucyjny zapis i nowa ustawa o służbie cywilnej
2.4.Lata 2001-2005: upolitycznienie służby cywilnej
2.5.Lata 2005-2007: reforma służby cywilnej, powstanie Państwowego Zasobu Kadrowego
2.6.Lata 2008-...: sanacja służby cywilnej
2.7.Służba cywilna pod rządami nowej ustawy
2.8.Krajowa Szkota Administracji Publicznej versus ustawa o służbie cywilnej z 2008 roku
Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ II. Urzędnicy służby cywilnej - szkic do portretu socjologicznego
Wstęp
1.Korpus służby cywilnej - charakterystyka społeczno-demograficzna
1.1.Płeć
1.2.Wiek
1.3.Typ wykształcenia
1.4.Zatrudnienie, staż pracy i zarobki w służbie cywilnej
1.5.Charakterystyka respondentów
2.Urzędnicy - drogi do korpusu służby cywilnej
3.Motywy podjęcia pracy w administracji publicznej
3.1.Motywacja wewnętrzna
3.2.Motywacja zewnętrzna
3.3.Motywy ubiegania się o status urzędnika służby cywilnej
3.4.Urzędniczy esprit de corps
4.Kariera i awans w służbie cywilnej w opiniach urzędników
4.1.Urzędnicy o kryteriach awansu w służbie cywilnej
5.Urzędnicy versus eurobiurokraci
ROZDZIAŁ III. Instytucjonalizacja moralności w służbie cywilnej -kodeksy
etyczne i wzory osobowe urzędników służby cywilnej
Wstęp
1.Kodeksy etyczne w administracji publicznej
1.1.Kodeks Etyki Służby Cywilnej
1.2.Kodeks Etyki Służby Cywilnej w opiniach urzędników
Wiedza na temat KESC
Znaczenie KESC dla praktyki zawodowej
Funkcje kodeksu etyki zawodowej
2.Dylematy etyczne urzędników służby cywilnej
2.1.Źródła dylematów etycznych
Dylematy przełożony - podwładny
Dylematy związane z obsługą klientów
Dylematy etyczne, których źródłem są kontakty z kolegami i współpracownikami
2.2.Wzory postępowania w sytuacji dylematu etycznego
2.3.Legalizm jako główna zasada postępowania
3.Wzór urzędnika w ustroju demokratycznym
3.1.Wzór osobowy urzędnika służby cywilnej
3.2.Urzędnik służby cywilnej - sługa państwa czy obywatela?
3.3."Wzorowy urzędnik? Osoba normalna, po prostu ludzka, otwarta na innych..."
3.4."Człowiek, którego cenimy?" - wzorce osobowe urzędników SC
ROZDZIAŁ IV. Urzędnicy w badaniach opinii publicznej - rzecz o prestiżu,
uczciwości i rzetelności zawodowej
Wstęp
1.Stereotyp urzędnika
2.Prestiż zawodu urzędnika
3.(Nie) Cnoty urzędnicze. Obywatele o uczciwości i rzetelności urzędników
4.Urzędy i jakość świadczonych usług
5.Europeizacja urzędów?
6.Służba cywilna w opinii społeczeństwa
6.1.Opinie o urzędnikach służby cywilnej
Uwagi końcowe
Zakończenie
Bibliografia
378 stron, B5, oprawa miękka