ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SKUTECZNE ZARZĄDZANIE RYZYKIEM A KONTROLA ZARZĄDCZA W SEKTORZE PUBLICZ


KUMPIAŁOWSKA A.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 130.90 Twoja cena  124,36 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Zgodnie z obowiązującą ustawą o finansach publicznych samorządy mają obowiązek wdrażać zarządzanie ryzykiem, jako podstawowy element systemu kontroli zarządczej.

Jedynym dokumentem na ten temat, który przygotował Minister Finansów są jak dotąd „Standardy Kontroli Zarządczej dla jednostek sektora finansów publicznych”. Niestety ogólny charakter tego opracowania sprawił, że wiele osób odpowiedzialnych za system kontroli zarządczej, w tym system zarządzania ryzykiem, zadaje sobie pytanie, czy działania podejmowane do tej pory są właściwe, optymalne i czy istnieje konieczność przebudowania dotychczasowych rozwiązań.

Nasza najnowsza książka:

- ułatwi zorganizowanie systemu zarządzania ryzykiem w jsfp oraz określenie jego roli w systemie kontroli zarządczej,

- zawiera szczegółowe omówienie poszczególnych etapów wdrażania systemu zarządzania ryzkiem jak:

• Organizacja procesu

• Identyfikacja zdarzeń

• Ocena ryzyka

• Reakcja na ryzyko

• Monitoring

• Raportowanie

• Ocena

- jest opatrzona przykładami wzorów i regulacji do natychmiastowego wykorzystania,

- została uzupełniona o szereg metod i narzędzi niezbędnych w procesie oceny i doskonalenia przyjętych rozwiązań we wdrażaniu systemu zarządzania ryzykiem w jsfp.


Spis treści:

Wstęp
Nota biograficzna

I.Zarządzanie ryzykiem wewnętrznym w jednostkach sektora finansów publicznych -wprowadzenie
1.Wprowadzenie
2.Pojęcie ryzyka i jego rodzaje
3.Zarządzanie ryzykiem
4.Jak zarządzać ryzykiem?
5.Dlaczego potrzebny jest system zarządzania ryzykiem? Czy warto zarządzać ryzykiem?
6.Wnioski

II.Zarządzanie ryzykiem wewnętrznym w jednostkach sektora finansów publicznych - organizowanie procesu zarządzania ryzykiem w jednostce
1.Wprowadzenie
2.Organizowanie procesu zarządzania ryzykiem w jednostce
2.1.Środowisko kontroli
2.2.Apetyt na ryzyko
2.3.Polityka zarządzania ryzykiem
2.4.Procedura zarządzania ryzykiem
3.Zarządzanie ryzykiem a cele organizacji
3.2.Podejście procesowe przy identyfikacji zagrożeń
3.3.Budżet zadaniowy a identyfikacja zagrożeń
3.4.Plan działalności - dlaczego jest ważny w systemie zarządzania ryzykiem?
4.Podział obowiązków w zarządzaniu ryzykiem
5.Komunikacja i przepływ informacji o ryzyku
6.Wnioski

III.Zarządzanie ryzykiem wewnętrznym w jednostkach sektora finansów publicznych - identyfikacja zdarzeń
1.Wprowadzenie
2.Identyfikacja zdarzeń - od czego zacząć?
3.Klasyfikacja ryzyka
4.Techniki identyfikacji zdarzeń
4.1.Metoda delficka
4.2.Metoda grup nominalnych
4.3.Listy kontrolne
4.4.Burza mózgów
4.5.Zlecanie przeglądu ryzyka
4.6.Samoocena ryzyka
4.7.Analiza procesów
5.Podsumowanie

IV.Zarządzanie ryzykiem wewnętrznym w jednostkach sektora finansów publicznych - ocena ryzyka
1.Wprowadzenie
2.Czy szacować ryzyko?
3.Jak się przygotować do procesu oceny ryzyka?
4.Jak ocenić ryzyko?
5.Skutek i prawdopodobieństwo
6.Pojęcie istotności
7.Mapa ryzyka
7.1.Jak stworzyć mapę ryzyka?
7.2.Jak czytać mapę ryzyka?
8.Rejestr ryzyka
9.Podsumowanie

V.Zarządzanie ryzykiem wewnętrznym w jednostkach sektora finansów publicznych - czy i jak reagować na ryzyko?
1.Wprowadzenie
2.Apetyt na ryzyko - minimalistyczny a może głodny?
3.Reakcja na ryzyko - czy i jakie podjąć działania?
4.Mechanizmy kontroli - co to takiego jest?
5.Podsumowanie

VI.Zarządzanie ryzykiem wewnętrznym w jednostkach sektora finansów publicznych - proces monitorowania, raportowania i oceny
1.Wprowadzenie
2.Monitorowanie i raportowanie zdarzeń zachodzących w organizacji
2.1.Rola monitorowania
2.2.Raportowanie - czyli od sprawozdawczości wewnętrznej do zewnętrznej
3.Ocena dokonywana przez niezależnego audytora
4.Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej jako element rozliczalności publicznej
5.Komunikacja wewnętrzna - dlaczego warto o niej pamiętać?
6.Podsumowanie

VII.Kontrola zarządcza a zarządzanie ryzykiem - obowiązki kierownika jednostki wynikające ze znowelizowanej ustawy o finansach publicznych
1.Wprowadzenie
2.Zmiany w ustawie o finansach publicznych - nowe rozwiązania w zakresie kontroli zarządczej
2.1.System kontroli zarządczej w jednostce: obszar i zakres jego działania
2.2.Obowiązki kierownika jednostki w zakresie kontroli zarządczej
3.Zasady budowy systemu kontroli zarządczej w jsfp
3.1.Standardy Kontroli Zarządczej Ministra Finansów jako źródło podstawowych wymagań
3.2.Rola kadry kierowniczej i pracowników jsfp w kontroli zarządczej
4.Czy można wykorzystać wyniki systemu zarządzania ryzykiem w sprawowaniu kontroli zarządczej?
5.Podsumowanie

VIII.Kontrola zarządcza a zarządzanie ryzykiem - jak przygotować jednostkę do wdrożenia systemu kontroli zarządczej?
1.Wstęp
2.Organizacja kontroli zarządczej - wprowadzenie
2.1.Założenia organizacyjne w fazie wdrażania - czyli od czego zacząć?
2.2.Kwestionariusz samooceny jako narzędzie przygotowujące jednostkę do wdrożenia kontroli zarządczej
2.3.Rola audytu wewnętrznego przy wdrażaniu kontroli zarządczej
3.Podsumowanie

IX.Załączniki
1.Załącznik nr 1.1. Model zarządzania ryzykiem zewnętrznym (tylko na płycie CD).
2.Załącznik nr 2.1. Polityka zarządzania ryzykiem
3.Załącznik nr 2.2. Procedura zarządzania ryzykiem wewnętrznym. Przykład nr 1
4.Załącznik nr 2.3. Procedura zarządzania ryzykiem wewnętrznym. Przykład nr 2
5.Załącznik nr 2.4. Kwestionariusz samooceny kontroli zarządczej
6.Załącznik nr 2.5. Karta procesu
7.Załącznik nr 2.6. Mapa procesów
8.Załącznik nr 2.7. Rejestr ryzyka sporządzony z uwzględnieniem budżetu zadaniowego
9.Załącznik nr 2.8. Rejestr ryzyka do celów zadań (podejście mieszane)
10.Załącznik nr 2.9. Deklaracja dotycząca zarządzania ryzykiem wewnętrznym
11.Załącznik nr 3.1. Przykładowe kategorie ryzyka
12.Załącznik nr 3.2. Lista kontrolna
13.Załącznik nr 3.3. Kwestionariusz identyfikacji ryzyka
14.Załącznik nr 3.4. Tabela do zapisu wyników sesji burzy mózgów na etapie identyfikacji ryzyk
15.Załącznik nr 3.5. Scenariusz wywiadu - identyfikacja ryzyka na poziomie komórki organizacyjnej
16.Załącznik nr 3.6. Kwestionariusz samooceny kontroli zarządczej (wewnętrznej) w jednostkach sektora finansów publicznych
17.Załącznik nr 3.7. Identyfikacja i analiza ryzyka
18.Załącznik nr 4.1. Szablon punktowej oceny ryzyka - skala 3-stopniowa
19.Załącznik nr 4.2. Szablon punktowej oceny ryzyka - skala 5-stopniowa, z uwzględnieniem kryteriów ryzyka
20.Załącznik nr 4.3. Szablon punktowej oceny ryzyka - skala 5-stopniowa, bez kryteriów ryzyka
21.Załącznik nr 4.4. Przykładowy rejestr ryzyka (wypełniony)
22.Załącznik nr 5.1. Mapa ryzyka z uwzględnieniem apetytu na ryzyko {tylko na płycie CD)
23.Załącznik nr 6.1. Arkusz zgłoszenia ryzyka/wykorzystania możliwości
24.Załącznik nr 7.1. Źródła informacji zarządczej w jednostce {tylko na płycie CD)
25.Załącznik nr 8.1. Zarządzenie Dyrektora w sprawie powołania Zespołu ds. kontroli zarządczej (1)
26.Załącznik nr 8.2. Zarządzenie Dyrektora w sprawie powołania Zespołu ds. kontroli zarządczej (2)
27.Załącznik nr 8.3. Wzór kwestionariusza samooceny Ministra Finansów przeznaczony dla pracowników
28.Załącznik nr 8.4. Wzór kwestionariusza samooceny Ministra Finansów przeznaczony dla kierowników komórek organizacyjnych
29.Załącznik nr 8.5. Harmonogram zadań organizacji i wdrożenia kontroli zarządczej
30.Załącznik nr 8.6. Harmonogram zadań organizacji i wdrożenia kontroli zarządczej (wzór wypełniony)


245 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022