Recenzowane opracowanie stanowi imponujący efekt powziętego z rozmachem
zamysłu. Z pewnością w sposób znaczący wzbogaci polską literaturę naukową. Efektem
jest także żywa, niestroniąca od emocjonalności narracja, która zarazem pozostaje w
kanonie wywodu naukowego.
Wprowadzenie
I. Organizacja, kierowanie, administracja państwowa, decydowanie, władza
1. Organizacja, kierowanie
2. Kierowanie, administracja państwowa
3. Kierowanie, zarządzanie, rządzenie
4. Decydowanie w administracji
5. Władza
6. Kilka uwag podsumowujących
II. Dwie hierarchie, dwie płaszczyzny podporządkowania, dwie koordynacje
1. Dwie hierarchie
2. Dwie płaszczyzny podporządkowania i dwie koordynacje
3. Uwagi końcowe
III. Centralizacja i decentralizacja w literaturze przedmiotu
1. Centralizacja i decentralizacja w naukach organizacji i zarządzania.
Pojęcie i zjawisko
2. Centralizacja i decentralizacja administracji państwowej w literaturze prawniczej
3. Centralizacja-decentralizacja administrowania i uszczeblowienie struktury państwowej
administracji
IV. Terytorialne samorządzące się społeczności
1. Komunitaryzm vs libertarianizm
2. Wspólnoty czy społeczności?
3. Terytorialna wspólnota. Czy byt naprawdę realny?
4. Terytorialna wspólnota - byt niekoniecznie pożądany
5. Zadanie na przyszłość: nie wspólnota, lecz społeczność
6. Uwagi końcowe
V. Centralizacja vs decentralizacja w administracji państwowej. Próba diagnozy
1. Centralizacyjna orientacja "trzymających władzę"
2. Rozczłonkowanie i uszczeblowienie struktury
3. Podział zadań w hierarchicznej strukturze administracji państwowej. Centrum -
województwo rządowe - województwo samorządowe - powiat - gmina
4. Kompetencje
5. Prawo w administracji
6. Zasoby finansowe
7. Centralizacja polityki kadrowej, partyjne zależności personalne
8. Nadzór nad terytorialnym samorządem
9. Struktury ponadpaństwowe
10. Kilka uwag końcowych
VI. Zakończenie
VII. Bibliografia
374 strony, B5, oprawa miękka