Sprawozdanie finansowe za 2011 rok państwowych i samorządowych
jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, jednostek samorządu
terytorialnego według nowych zasad
Sprawozdanie finansowe za 2011 rok po raz pierwszy według nowych zasad –
praktyczny instruktaż sporządzenia bilansu, rachunku zysków i strat oraz zestawienia
zmian w funduszu jednostki.
Od początku 2011 r. jednostki sektora finansów publicznych będące jednostkami
organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej i jednostkami samorządu
terytorialnego prowadzą rachunkowość według nowych zasad, w oparciu o nowe plany kont,
i sporządzają sprawozdania finansowe według nowych wzorów.
Autor, doświadczony praktyk:
omawia procedury zamknięcia ksiąg rachunkowych – od czynności ewidencyjnych
prowadzonych w ramach zamknięcia ksiąg rachunkowych (wraz ze schematami ewidencji), po
inwentaryzację (zasady, przebieg, rozliczenie);
szczegółowo charakteryzuje poszczególne części sprawozdania,
wzbogacając komentarz praktycznymi podpowiedziami, przykładami liczbowymi, schematami
ewidencji;
przedstawia algorytmy przejścia z sald lub obrotów poszczególnych kont na
odpowiadające im pozycje sprawozdania finansowego, uwzględniając nowe plany kont
obowiązujące w rachunkowości budżetowej;
omawia sporządzanie sprawozdań finansowych łącznych dla sektora
państwowego i jednostek samorządu terytorialnego oraz zasady sporządzania bilansu
skonsolidowanego jednostki samorządu terytorialnego.
Książka opracowana w oparciu o przepisy:
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad
rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu
terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych,
państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających
siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 128, poz. 861);
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad
rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu
terytorialnego (Dz.U. Nr 208, poz. 1375);
ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz.
1223 z późn. zm.).
Spis treści:
Wstęp
I. Procedury zamknięcia ksiąg rachunkowych
1. Obowiązki w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań
finansowych
2. Zamknięcie ksiąg rachunkowych
3. Porównywalność danych sprawozdań finansowych za rok ubiegty
z danymi roku sprawozdawczego
4. Inwentaryzacja roczna
II. Bilans budżetu jednostki samorządu terytorialnego
1. Specyfika rachunkowości i bilansu z wykonania budżetu
2. Zamknięcie księgi rachunkowej budżetu
3. Uktad pozycji bilansu budżetu
4. Przekwalifikowanie danych za 2010 r. w bilansie budżetu za 2011
5. Wycena bilansowa aktywów i pasywów bilansu budżetu
6. Praktyczny przykład sporządzenia bilansu budżetu
III. Bilans jednostki organizacyjnej
1. Gospodarka finansowa i majątkowa jednostek organizacyjnych
2. Wzór bilansu jednostki organizacyjnej
3. Przekształcenie sald kont księgi rachunkowej w pozycje bilansowe
4. Wycena bilansowa
5. Metody aktualizacji wyceny należności
6. Zmiany wzoru bilansu obowiązujące od 2011 r. oraz przekwalifikowanie danych za 2010
r. w bilansie jednostki organizacyjnej za 2011 r
7. Praktyczny przykład sporządzenia bilansu jednostki organizacyjnej
IV. Rachunek zysków i strat
1. Wariant porównawczy obliczania wyniku finansowego
2. Zamknięcie księgi rachunkowej jednostki budżetowej
3. Zamknięcie księgi rachunkowej samorządowego zakładu budżetowego
4. Zasady sporządzania rachunku zysków i strat
5. Zmiany wzoru rachunku zysków i strat oraz przekwalifikowanie pozycji sprawozdania za
2010 r. do warunków 2011 r
6. Praktyczne przykłady sporządzenia rachunku zysków i strat
V. Zestawienie zmian w funduszu jednostki
1. Uktad pozycji sprawozdania-zestawienie zmian w funduszu jednostki
2. Zmiany wzoru zestawienia zmian w funduszu jednostki i przekwalifikowanie danych za 2010
r
3. Praktyczne przykłady sporządzania zestawienia zmian w funduszu jednostki
VI. Łączne sprawozdania finansowe i bilans skonsolidowany
1. Metody przygotowania łącznych sprawozdań finansowych
2. Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego
Podsumowanie
Załączniki
198 stron, B5, oprawa miękka