Kontrola rządowa w administracji publicznej
Poradnik dla kontrolujących i kontrolowanych
Od 1.1.2012 r. obowiązują przepisy ustawy o kontroli w administracji
rządowej, a 10 lutego zostały zatwierdzone przez Prezesa Rady Ministrów Standardy
prowadzenia kontroli w administracji rządowej.
Książka stanowi praktyczny przewodnik wdrażania regulacji prawnych z
dziedziny kontroli w administracji rządowej.
Opracowanie ujęte zostało z perspektywy kierownika komórki do spraw kontroli
w jednostce kontrolującej, a jednocześnie osoby zajmującej się na co dzień obsługą
i koordynacją kontroli zewnętrznych realizowanych w stosunku do tej jednostki.
Publikacja jest również komentarzem do ustawy, w którym dokonywana jest
analiza poszczególnych przepisów. W treści zamieszczono gotowe wzory dokumentów,
które będą mogły być wykorzystane przez Czytelników w ramach realizacji konkretnych
zadań kontrolnych.
W poradniku:
- komentarz do ustawy o kontroli w administracji rządowej
- omówienie Standarów prowadzenia kontroli w administracji rządowej
- wzory dokumentów do bezpośredniego wykorzystania podczas realizowania
zadań kontrolnych
- gotowe rozwiązania praktyczne oparte na regulacjach prawnych i
doświadczeniach autora
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wykaz piktogramów
Wprowadzenie
1.Regulacja przed i po wejściu w życie ustawy z 15.7.2011 r. o kontroli w
administracji rządowej
1.1.Wprowadzenie
1.2.Cel ustawy o kontroli w administracji rządowej
1.3.Regulacje obowiązujące przed 2012 r.
1.4.Przepisy obowiązujące od 2012 r.
1.5.Powiązania z innymi regulacjami prawnymi
1.6.Tryb wejścia w życie ustawy
2.Czym jest nadzór i kontrola
2.1.Wprowadzenie
2.2.Nadzór
2.3.Kontrola
3.Rodzaje kontroli
3.1.Wprowadzenie
3.2.Kryterium podmiotu przeprowadzającego kontrolę
3.3.Kryterium sposobu inicjowania kontroli
3.4.Kryterium relacji czasowej do zagadnienia kontrolowanego
3.5.Kryterium zakresu kontroli względem zagadnienia kontrolowanego
3.6.Z jakiego rodzaju kontrolą mamy do czynienia w UoKwAR?
4.ABC kontroli - pojęcia, które warto znać
4.1.Wprowadzenie
4.2.Analiza poszczególnych pojęć
5.Zakres ustawy UoKwAR
5.1.Wprowadzenie
5.2.Siedem regulowanych obszarów
6.Uczestnicy postępowania kontrolnego
6.1.Wprowadzenie
6.2.Prezes Rady Ministrów jako jednostka kontrolująca
6.3.Koordynująca rola Prezesa Rady Ministrów w sprawach kontroli
6.3.1.Standardy kontroli w administracji rządowej
6.3.2.Cele koordynacji kontroli
6.4.Kontrola wspólna "koordynowana" (zlecona)
6.5.Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów jako jednostka kontrolująca 6.6.Minister,
kierownik urzędu centralnego lub przewodniczące komitetu wchodzącego w skład Rady
Ministrów jako jednostka kontrolująca
6.7.Wojewoda jako jednostka kontrolująca
6.8.Organy administracji zespolonej i niezespolonej jako jednostka kontrolująca
6.8.1.Organy rządowej administracji zespolonej w województwie
6.8.2.Organy rządowej administracji niezespolonej w województwie
6.9.Kontrola wspólna na podstawie "porozumienia"
6.10.Zarządzenie kontroli wspólnej
7.Cele prowadzenia kontroli
7.1.Wprowadzenie
7.2.Cel podstawowy
7.3.Cel dodatkowy
8.Kryteria prowadzenia kontroli
8.1.Wprowadzenie
8.2.Cztery złote kryteria kontroli
8.3.Modyfikacja kryteriów kontroli
8.4.Podział kryteriów na dwie grupy
8.4.1.I Grupa - Kryterium prawidłowości
8.4.2.II Grupa - kryterium wykonywania zadań
9.Zasady postępowania kontrolnego
9.1.Wprowadzenie
9.2.Dwie grupy zasad postępowania kontrolnego
9.3.Osiem generalnych zasad postępowania kontrolnego
9.3.1.Zasada podmiotowości
9.3.2.Zasada planowości
9.3.3.Zasada bezstronności i obiektywizmu
9.3.4.Zasada pisemności
9.3.5.Zasada jawności
9.3.6.Zasada prawdy obiektywnej (materialnej)
9.3.7.Zasada kontradyktoryjności
9.3.8.Zasada minimalizowania dolegliwości czynności kontrolnych
10.Prawa i obowiązki uczestników postępowania kontrolnego
10.1.Wprowadzenie
10.2.Prawa kontrolera
10.3.Obowiązki kontrolera
10.4.Prawa i obowiązki kierownika komórki do spraw kontroli
10.5.Prawa i obowiązki kierownika jednostki kontrolowanej
10.6.Prawa pracownika jednostki kontrolowanej
10.7.Obowiązki pracownika jednostki kontrolowanej
11.Tryby przeprowadzania kontroli
11.1.Wprowadzenie
11.2.Tryb zwykły
11.2.1.Czynności przygotowawcze przed rozpoczęciem kontroli
11.2.2.Program kontroli
11.2.3.Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
11.2.4.Zawadomienie o kontroli
11.2.5.Czynności kontrolne i środki dowodowe przeprowadzane w ramach czynności
kontrolnych
11.2.6.Doręczenia i terminy w ramach czynności kontrolnych
11.2.7.Protokoły sporządzane w ramach czynności kontrolnych
11.2.8.Notatki służbowe sporządzane w ramach czynności kontrolnych
11.2.9.Projekt wystąpienia kontrolnego
11.2.10.Oświadczenie byłego kierownika jednostki odnośnie do projektu wystąpienia
pokontrolnego
11.2.11.Prawo do zgłoszenia zastrzeżeń do projektu wystąpienia pokontrolnego
11.2.12.Dokonywanie sprostowań w wystąpieniu pokontrolnym
11.2.13.Rozpatrywanie zastrzeżeń do projektu wystąpienia pokontrolnego przez kierownika
komórki do spraw kontroli w jednostce kontrolującej
11.2.14.Wystąpienie pokontrolne
11.2.15.Informacja o sposobie wykonania zaleceń, wykorzystania wniosków lub przyczynach
ich niewykorzystania albo o innym sposobie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości
11.3.Tryb uproszczony przeprowadzania kontroli
11.3.1.Przesłanki do zastosowania trybu uproszczonego
11.3.2.Podobieństwa i różnice między trybem zwykłym a uproszczonym
11.3.3.Sprawozdanie z kontroli
12.Dokumentacja kontroli
12.1.Wprowadzenuie
12.2.Akta kontroli
12.3.Prawo wglądu do akt kontroli i zasady ich udostępniania
12.4.Informacje o wynikach kontroli
13.Podstawy prawne
13.1.Ustawa z 15.7.2011 r. o kontroli w administracji rządowej
13.2.Standardy prowadzenia kontroli w administracji rządowej
Literatura
Wykaz cytowanych aktów prawnych
304 strony, A5, oprawa miękka