POMIĘDZY OTWARTOŚCIĄ I ZAMKNIĘCIEM
STRUMSKA-CYLWIK L. wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2005, wydanie I cena netto: 27.60 Twoja cena 26,22 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Pomiędzy otwartością i zamknięciem
Prezentowana książka stanowi świetne interdyscyplinarne studium na temat
otwartości w kształceniu nauczycieli.
Podjęty temat dotyczy kształcenia pedagogów, ale można go z powodzeniem odnieść
do kształcenia w ogóle.
Praca składa się z dwóch części: pierwsza część – teoretyczno-przeglądowa
– wprowadza w zagadnienie otwartości/zamknięcia, ilustruje różnorodne perspektywy
jego pojmowania. Zadaniem drugiej części, będącej prezentacją własnej próby
eksperymentalnej Autorki, jest wskazanie na procesualność owej próby (przechodzenie
respondentów od myślenia i pojmowania kategorii otwartości w sposób schematyczny do
myślenia wielokontekstowego).
W pracy można zauważyć silną inspirację myśleniem filozoficznym oraz
psychologicznym. Obecne jest także sięganie do kontekstów literackich czy
socjologicznych.
Adresatami książki oprócz nauczycieli i studentów kierunków pedagogicznych oraz
psychologicznych, mogą być Czytelnicy, których w szczególny sposób interesuje
złożone zagadnienie otwartości/zamknięcia w: wyrażanych emocjach, kształceniu,
ogólnej kondycji człowieka, wzajemnych relacjach, myśleniu i działaniu, komunikacji
międzyludzkiej, komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
Część I Teoretyczny wymiar o twartości. Pytanie o problem otwartości
w wybranych perspektywach badawczych
ROZDZIAŁ 1
ROZUMIENIE I INTERPRETACJA OTWARTOŚCI W RÓŻNYCH PERSPEKTYWACH BADAWCZYCH W
ŚWIETLE WYBRANEJ LITERATURY PRZEDMIOTU
1.1. Potoczne rozumienie i interpretacja otwartości
1.2. Otwartość w perspektywie psychologicznej
1.3. Filozoficzny wymiar otwartości
1.4. Socjologiczne konteksty otwartości
1.5. Otwartość w obszarze literatury pięknej
ROZDZIAŁ 2
PEDAGOGICZNY WYMIAR OTWARTOŚCI. REFLEKSJA NAD KSZTAŁCENIEM PEDAGOGÓW W SYTUACJI
PRZECHODZENIA OD "ZAMKNIĘCIA" KU "OTWARTOŚCI"
2.1. Problem otwartości i zamknięcia w kontekście kształcenia pedagogów
2.2. Humanistyczne inspiracje zagadnieniem otwartości
2.3. Wyzwania edukacyjne w dobie kryzysu kulturowego
2.4. Obszary krytyki edukacji w kontekście kryzysu współczesnej pedagogiki naukowej
2.5. Problem "otwartego" kształcenia pedagogów w perspektywie ponowoczesnego
świata
2.6. Próba porównania kondycji edukacji w świecie nowoczesnym i ponowoczesnym
ROZDZIAŁ 3
PROBLEM OTWARTOŚCI W PERSPEKTYWIE PSYCHOLOGICZNEJ RAZ JESZCZE. PYTANIE O
POZYTYWNE I NEGATYWNE SKUTKI OTWARTOŚCI
3.1. Przejawy otwartości/zamknięcia oraz konsekwencje z nich wynikające w świetle
literatury przedmiotu
3.2. Otwartość a zagadnienie samokontroli emocji oraz radzenia sobie z nimi
3.3. Ryzyko płynące z samootwartości. Negatywne aspekty odsłaniania siebie
3.4. Psychospołeczne korelaty "wysokiej" i "niskiej" otwartości.
Pytanie o optymalne poziomy otwartości i zamknięcia
3.5. Otwartość a inne umiejętności społeczne, ich miejsce oraz związek z teorią i
praktyką pedagogiczną
3.6. Otwartość jako aktualny proces "tu i teraz". Znaczenie
"racjonalnej" komunikacji w procesie optymalizowania otwartości
3.7. Otwartość jako sprzężenie zwrotne. Znaczenie komunikacji interakcyjnej oraz
transakcyjnej w komunikacji
3.8. Ogólne wskazania do zaistnienia otwartości. Kroki ku racjonalnemu odsłanianiu
siebie
3.9. Pełna ekspresja komunikatów i komunikaty Ja wobec problemu otwartości
ROZDZIAŁ 4
OTWARTOŚĆ A ŚWIADOMOŚĆ I SAMOŚWIADOMOŚĆ
4.1. Pytanie o otwartość w kontekście świadomości i samoświadomości człowieka
4.2. Pytanie o świadomość i samoświadomość w podejściu fenomenologicznym .
4.3. Interakcjonizm symboliczny oraz hermeneutyka wobec problemu świadomości i
otwartości
część II Przedstawienie propozycji własnej próby eksperymentalnej w
procesie kształcenia pedagogów
ROZDZIAŁ 5
PERSPEKTYWA OPTYMALIZOWANIA OTWARTOŚCI W KSZTAŁCENIU PEDAGOGÓW
5.1. Koncepcja eksperymentowania Jeana Francoisa Lyotarda jako uzasadnienie dla
własnej próby eksperymentalnej
5.2. Kategoria jako podstawa dynamicznego poznawania rzeczywistości oraz dochodzenia do
wiedzy o sobie i innych w kontekście podjętej próby
5.3. Prezentacja projektu pracy badawczej. Propozycje przeprowadzenia własnej próby
eksperymentalnej
5.4. Przedstawienie wzorca interpretacyjnego zastosowanego we własnej próbie
dydaktycznej
5.5. Prezentacja wyników przeprowadzonej próby eksperymentalnej
5.5.1. "Definicja otwartości". Podstawowy wymiar otwartości w świetle
uzyskanych wyników badań
5.5.2. Reinterpretacja The Johari Window Model jako reprezentatywny przykład zmiany
myślenia o otwartości w kontekście uzyskanych wyników
5.5.3. Eksperymentowanie ironią i paradoksem w świetle wyników badań
5.5.4. Podsumowanie badań oraz ocena podjętej próby eksperymentalnej w świetle
końcowych wyników
Zakończenie
BIBLIOGRAFIA
ANEKS
384 strony, Format: 16.0x24.0cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- EMOCJE UJAWNIONE EKMAN P.
- RADOŚĆ NAUCZ SIĘ WYZWALAĆ ENERGIĘ STŁUMIONYCH UCZUĆ LOWEN A.
- PRZYJEMNOŚĆ KREATYWNE PODEJŚCIE DO ŻYCIA LOWEN A.
- WYRAŻAĆ SIĘ ZROZUMIALE SHUTZ VON THUN F.
- RELACJE INTERPERSONALNE PROCES POROZUMIEWANIA SIĘ ADLER R.B. ROSENFELD L.B. PROCTOR R.F.
- NATURA EMOCJI PODSTWOWE ZAGADNIENIA EKMAN P. DAVIDSON R.J.
- PSYCHOLOGIA POZYTYWNA TRZEBIŃSKA E.
- DEPRESJA I CIAŁO LOWEN A.
- PARADOKS WYBORU DLACZEGO WIĘCEJ OZNACZA MNIEJ? SCHWARZ B.
- KOMUNIKACJA MIĘDZY LUDŹMI MORREALE S.P. SPITZBERG B.H J. BARGE K.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|