Zrozumieć demokrację i obywatelskość
Dziedzictwo grecko - rzymskie
Poznanie starożytnych społeczeństw, greckiego i rzymskiego, pozwala zrozumieć
współczesną demokrację i kształtowanie wspólnoty obywatelskiej.
Autorzy publikacji znakomicie łączą prostotę wykładu z profesjonalną wiedzą
przedstawioną w ciekawej formie platońskiego dialogu.
Wybitni znawcy dziejów kultury udzielają krótkich, jasnych, a jednocześnie
wyczerpujących odpowiedzi na postawione im pytania, dzięki czemu prezentują wiedzę w
sposób skondensowany i uporządkowany oraz wyjaśniają i uzasadniają przykładami
omawiane kwestie.
Książka zawiera również odniesienia do współczesnej demokracji i społeczeństwa
obywatelskiego – głównych filarów naszej cywilizacji i procesów integracyjnych we
Wspólnej Europie.
Czworo wybitnych znawców tematu prezentuje następujące zagadnienia:
- Pierre Vidal-Naquet wprowadza nas w funkcjonowanie demokracji ateńskiej oraz
ukazuje związki starożytnego społeczeństwa greckiego ze współczesnymi
społeczeństwami;
- Jean-Pierre Vernant przedstawia i analizuje związki między mitologią grecką,
teatrem, systemem edukacyjnym a wspólnotą obywatelską i demokracją;
- Jean-Paul Brisson wyjaśnia osobliwości rzymskiego obywatelstwa, które sprzyjało
integracji społecznej w Republice i Cesarstwie Rzymskim;
- Elizabeth Brisson przygotowała pytania zadawane autorom oraz sporządziła aneksy.
Książka jest przeznaczona dla szerokiego kręgu odbiorców: gimnazjalistów,
licealistów, maturzystów, studentów oraz wszystkich osób poszukujących przystępnej,
a jednocześnie rzetelnej i ugruntowanej wiedzy na temat zasadniczych wartości
współczesnego społeczeństwa europejskiego – demokracji, wspólnoty obywatelskiej i
integracji.
PRZEDMOWA DO WYDANIA POLSKIEGO
1. DEMOKRACJA NARODZIŁA SIĘ W ATENACH
1.1. NARODZINY DEMOKRACJI
1.1.1. Demokracja narodziła się w Atenach w VI wieku przed Chrystusem
1.1.2. Reformy Solona i Klejstenesa jako podłoże dla instytucji demokratycznych
1.2. OBYWATEL ATEŃSKI
1.2.1. Kto był obywatelem ateńskim? Kim byli pozbawieni obywatelstwa?
1.2.2. Obowiązki i prawa obywatela ateńskiego
1.3. JAK FUNKCJONOWAŁA DEMOKRACJA ATEŃSKA?
1.3.1. Czy demokracja ateńska była demokracją bezpośrednią?
1.3.2. Miejsce ostracyzmu i wyboru losowego w demokracji ateńskiej
1.3.3. Podział władzy a debata polityczna w Atenach
1.3.4. Suwerenność ludu czy suwerenność prawa?
1.4. CZY GRECY ROZWAŻALI DEMOKRACJĘ?
1.4.1. Dwa fundamentalne teksty
1.4.2. Zanik demokracji
1.5. EDUKACJA OBYWATELA ATEŃSKIEGO
1.5.1. Na czym polegała edukacja obywatelska?
1.5.2. Kim był Sokrates?
1.5.3. Rola teatru w wykształceniu obywatela
1.5.4. Demokracja ateńska a republika rzymska
1.6. DLACZEGO POWINNIŚMY INTERESOWAĆ SIĘ DEMOKRACJĄ ATEŃSKĄ?
1.6.1. Demokracja lokalna oparta na uczestnictwie
1.6.2. Współczesny system wartości a kultura antyczna
2. MITOLOGIA A POJĘCIE OBYWATELSKOŚCI
2.1. MITOLOGIA, KTÓRA TWORZY WIĘZI SPOŁECZNE
2.1.1. Co to jest mit?
2.1.2. Mit o narodzinach Aten kształtował tożsamość Ateńczyków
2.1.3. Mitologia jako kulturowa wspólnota wszystkich Greków
2.2. MITOLOGIA, KTÓRA POZOSTAWIAŁA MIEJSCE ZMYSŁOWI KRYTYCZNEMU
2.2.1. Religia bez dogmatów
2.2.2. ... która nie powstrzymywała refleksji intelektualnej
2.3. MORALNOŚĆ OPARTA NA HONORZE I NA HAŃBIE
2.3.1. Mitologia w centrum edukacji obywatela
2.3.2. Poprzez mitologię edukacja przekazywała pewien sposób bycia
2.3.3. W demokratycznym mieście arystokratyczna moralność dla wszystkich obywateli
2.4.OD RÓWNOŚCI HOMERYCKIEJ PO PRAWO DO GŁOSU DLA WSZYSTKICH OBYWATELI
2.5. KWESTIE PORZĄDKU I WŁADZY W CENTRUM MITOLOGII
2.6. MITY O NARODZINACH CZŁOWIEKA
2.6.1. Co to był "wiek złoty"?
2.6.2. Mit o Prometeuszu i jego różne wersje
2.6.3. Jak zrozumieć sens mitu?
2.7. TEATR, MITOLOGIA A OBYWATELSKOŚĆ
3. OBYWATEL RZYMU
3.1. BYĆ OBYWATELEM RZYMSKIM
3.1.1. Towarzyszenie
3.1.2. Obowiązki i prawa obywatela rzymskiego
3.1.3. Fenomen miejski
3.1.4. Wolność
3.2. DYNAMIKA
3.2.1. Przywileje
3.2.2. Otwartość geograficzna
3.2.3. Otwartość demograficzna
3.2.4. Otwartość polityczna
3.2.5. Otwartość kulturowa
3.3. KILKA REFLEKSJI
3.3.1. Solidarność ciągle poszerzana
3.3.2. Debata demokratyczna
Słowniczek
Chronologia wydarzeń
Bibliografia
Indeks
136 stron, Format: 14.2x20.3cm, oprawa miękka