|
BULIMIA OD A DO Z - KOMPENDIUM WIEDZY
ZIÓŁKOWSKA B. MROCZKOWSKA D. - DLA RODZICÓW NAUCZYCIELI I WYCHOWAWCÓW wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2011, wydanie I cena netto: 44.00 Twoja cena 41,80 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Bulimia od A do Z
Kompendium wiedzy dla rodziców, nauczycieli i wychowawców
Młodzi ludzie, szukając swojego miejsca w świecie, bywają niepewni i zagubieni.
Chcą zarówno zachować swą indywidualność i oryginalność, jak również upodobnić
się do rówieśników, wzorców medialnych itp. W żmudnym procesie poszukiwania własnej
tożsamości często podejmują działania, które godzą w ich zdrowie i prawidłowy
rozwój. Jednym z nich jest niekontrolowane objadanie się i przeczyszczanie.
Książka jest kompendium podstawowej wiedzy dla rodziców, nauczycieli i wychowawców
z zakresu bulimii; szczegółowo zaś jej epidemiologii, symptomatologii, mechanizmu,
metod leczenia i wspierania chorych.
Autorki skupiają się w niej przede wszystkim na przekazaniu Czytelnikowi zarówno
niezbędnego minimum informacji teoretycznych, jak i wskazują na konieczność trenowania
i wykorzystywania określonych umiejętności praktycznych pomocnych w rozpoznawaniu
bulimii oraz udzielaniu pomocy osobom ujawniającym jej symptomy.
Dobry kontakt dorosłego z dzieckiem/dorastającym stanowi bowiem olbrzymi zasób
sprzyjający budowaniu ich wzajemnej relacji i efektywności procesu wspierania.
Wzajemne zaufanie, otwartość, akceptacja zwiększają prawdopodobieństwo wczesnego
dostrzeżenia nieprawidłowości w sferze odżywiania dziecka, a dalej – otwartej z nim
na ten temat rozmowie i uruchomieniu działań pomocowych.
A
Słowo wstępne
B
1.Bulimia nervosa czyli żarłoczność psychiczna
1.1.Co to jest bulimia nervosa?
1.2.Kryteria diagnostyczne bulimii
1.2.1.Klasyfikacja DSM-IV
1.2.2.Klasyfikacja ICD-10
1.2.3.Klasyfikacja J.E. Mitchell
1.3.Obraz kliniczny i mechanizm bulimii
1.4.Epidemiologia
˙
C
2.Cykl życia a bulimia
D
3.Diagnoza różnicowa i współwystępowanie innych zaburzeń psychicznych
3.1.Diagnoza różnicowa
3.1.1.Anorexia nervosa
3.1.2.Jedzenie kompulsywne
3.2.Współwystępowanie zaburzeń
3.2.1.Depresja
3.2.1.Zaburzenia osobowości typu borderline
3.2.3.Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne
3.2.4.Samouszkodzenia
E
4.Efektywna komunikacja - podstawowe zasady
4.1.Zasady efektywnej komunikacji
4.2.Bariery komunikacyjne
4.3.Komunikacja w rodzinie
F
5.Fakty i mity na temat bulimii
5.1.Potoczne przekonania na temat bulimii
5.2.Stygmatyzacja i autostygmatyzacja osób chorych na bulimię
G
6.Ginekologiczne i seksualne problemy w bulimii
6.1.Problemy ginekologiczne
6.2.Problemy seksualne
6.3.Doświadczenie molestowania seksualnego w dzieciństwie
H
7.Historia objadania się i wymiotowania
I
8.Inne zaburzenia odżywiania a problematyka bulimii
8.1.Charakterystyka wybranych zaburzeń odżywiania
8.1.1.Anorexia nervosa
8.1.2.Niespecyficzne zaburzenia odżywiania
Jedzenie kompulsywne
8.1.3.Zaburzenia jedzenia nieuwzględnione w klasyfikacji DSM-IV
Zespół jedzenia nocnego
Orthorexia nervosa
Bigorexia
8.2.Zależności pomiędzy zaburzeniami odżywiania
J
9.Jedzenie i dieta - znaczenie i funkcje
9.1.Funkcje jedzenia
9.2.Geneza formowania się stosunku do pokarmu
9.3.Dlaczego tak trudno kontrolować jedzenie?
9.4.Dieta - przyjaciel czy wróg
9.5.Unormowany sposób odżywiania
K
10.Kontrola w bulimii
10.1.Deficyt kontroli oraz wzmożona kontrola w bulimii
10.2.Specyfika "myślenia bulimicznego" a procesy kontroli
L
11.Leczenie bulimii - oddziaływania medyczne
11.1.Podstawowe wytyczne dotyczące leczenia medycznego
11.2.Udzielanie informacji medycznych
M
12.Mity i fakty na temat bulimii
N
13.Nowe uzależnienia a bulimia
13.1.Bulimia jako nowe uzależnienie
13.2.Uzależnienia a bulimia
O
14.Obraz ciała w bulimii
14.1.Wizerunek ciała i jego znaczenie
14.2.Specyfika spostrzegania ciała w bulimii
P
15.Powikłania bulimii
R
16.Rozmowa i kontakt z osoba cierpiącą na bulimię
16.1.Dlaczego warto rozmawiać?
16.2.Co sprzyja rozmowie?
16.3.Jak zakończyć rozmowę?
16.4.Fakty i mity na temat roli rodziców
S
17.Sens i znaczenie bulimii
T
18.Terapia bulimii
18.1.Cele terapii bulimii
18.2.Wybrane podejścia w pracy terapeutycznej
18.3.Etapy pracy terapeutycznej
18.4.Przekonania sprzyjające podjęciu i powodzeniu terapii
18.5.Formy pomocy terapeutycznej
18.6.Podstawowe modele terapii
18.7.Co zrobić, gdy chory nie chce się leczyć?
U
19.Uwarunkowania bulimii
19.1.Wieloczynnikowy model uwarunkowań bulimii nervosy
19.2.Czynniki podmiotowe i kontekstowe
19.2.1.Czynniki podmiotowe bulimii
Determinanty biologiczne
Determinanty poznawcze
Determinanty osobowościowe - regulacyjne znaczenie wybranych potrzeb dla osób z bulimią
19.3.Czynniki środowiskowe bulimii
19.3.1.Determinanty społeczno-kulturowe
19.3.2.Determinanty rodzinne
W
20.Wsparcie w bulimii
20.1.Czym jest wsparcie?
20.2.Pomoc i wsparcie w bulimii
20.2.1.Rodzice i najbliżsi
20.2.2.Szkoła i nauczyciele
Szkoła i nauczyciele - czynniki utrudniające udzielanie pomocy
Szkoła i nauczyciele - wskazania do pracy
20.3.Najczęstsze problemy związane z uruchamianiem pomocy
Z
21.Zapobieganie zaburzeniom odżywiania
21.1.Poziomy działań profilaktycznych
21.2.Sygnały ostrzegawcze
Bibliografia
Załączniki
Informacje o autorkach
152 strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|