Propedeutyka hotelarstwa
Ujęcie ekonomiczne
Hotelarstwo stanowi istotną część gospodarki turystycznej, a usługi tej branży
należą niewątpliwie do dóbr wyższego rzędu, które charakteryzują się wysoką
elastycznością dochodową. Współczesne hotelarstwo jest dynamicznie rozwijającym się
sektorem gospodarki, dlatego tak ważne jest śledzenie jego zmian, aktualizowanie
informacji z nim związanych oraz dostarczanie wiedzy w tym zakresie osobom, które w
danym momencie lub przyszłości będą związane z szeroko rozumianą branżą
turystyczną.
Celem niniejszej publikacji jest dostarczenie czytelnikowi podstawowej i aktualnej
wiedzy dotyczącej hotelarstwa w kontekście szeroko rozumianej ekonomii oraz
uświadomienie dynamiki, jaka towarzyszy tej wiedzy.
Obszerny zakres zagadnień dotyczących podstaw hotelarstwa w perspektywie ekonomicznej
spowodował decyzję Autorów o podziale treści opracowania na trzy następujące
części:
- Wprowadzenie do hotelarstwa;
- Wybrane aspekty marketingu w hotelarstwie;
- Wybrane obszary zarządzania w hotelarstwie.
Wprowadzenie
Część I. Wprowadzenie do hotelarstwa
Rozdział I. Specjalistyczna terminologia hotelarska
Pytania otwarte i testowe
Rozdział II. Historia hotelarstwa
2.1. Hotelarstwo w starożytności i średniowieczu
2.2. Hotelarstwo nowożytne do xix wieku
2.3. Hotelarstwo w xx wieku
Pytania otwarte i testowe
Rozdział III. Teoretyczno-praktyczne aspekty branży hotelarskiej
3.1. Oferta hotelarska i jej cechy
3.2. Elementy składowe obiektu hotelarskiego
3.3. Specyfika branży hotelarskiej
Pytania otwarte i testowe
Rozdział IV. Klasyfikacja i kategoryzacja obiektów hotelarskich
4.1. Funkcje klasyfikacji i kategoryzacji na rynku hotelarskim
4.2. Czynniki wpływające na wykorzystanie klas i kategorii na rynku hotelarskim
4.3. Instytucje odpowiedzialne za przyznawanie klas i kategorii obiektom noclegowym
4.4. Klasyfikacja i kategoryzacja usług noclegowych w Polsce
Pytania otwarte i testowe
Rozdział V. Hotelarstwo sieciowe
Pytania otwarte i testowe
Część II. Wybrane aspekty marketingu w hotelarstwie
Rozdział I. Marketing przedsiębiorstwa hotelarskiego w ujęciu tradycyjnym
1.1. Podstawy marketingu w hotelarstwie
1.2. Produkt przedsiębiorstwa hotelarskiego w ujęciu marketingowym
1.3. Kanały dystrybucji usług hotelarskich
1.4. Cena usług hotelarskich
1.5. Promocja usług hotelarskich
1.6. Czynnik ludzki w przedsiębiorstwie hotelarskim
1.7. Proces świadczenia usług hotelarskich
1.8. Świadectwo materialne przedsiębiorstw hotelarskich
Pytania otwarte i testowe
Rozdział II. Marketing przedsiębiorstwa hotelarskiego w ujęciu nowoczesnym
2.1. Wykorzystanie mediów społecznościowych w hotelarstwie
2.2. Wykorzystanie narzędzia product placement w hotelarstwie
2.3. Stosowanie content marketingu w hotelarstwie
2.4. Wykorzystanie Corporate Social Responsibility w hotelarstwie
2.5. Stosowanie marketingu lojalnościowego w hotelarstwie
2.6. Sprzedaż i promocja usług hotelarskich przy wykorzystaniu platform zakupowych
Pytania otwarte i testowe
Część III. Wybrane obszary zarządzania w hotelarstwie
Rozdział I. Struktury organizacyjne w hotelarstwie
1.1. Podstawowe zagadnienia z zakresu struktur organizacyjnych obiektów hotelarskich
1.2. Rodzaje struktur organizacyjnych obiektów hotelarskich
Pytania otwarte i testowe
Rozdział II. Organizacje hotelarskie w Polsce i na świecie
2.1. Miejsce organizacji non profit na rynku
2.2. Pojęcie i funkcje organizacji hotelarskiej
2.3. Międzynarodowe organizacje hotelarskie
2.3.1. IH&RA
2.3.2. Inne organizacje międzynarodowe
2.4. Organizacje hotelarskie na poziomie krajowym
2.4.1. Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego
2.4.2. Polska Izba Hotelarstwa
Pytania otwarte i testowe
Rozdział III. Zarządzanie zasobami ludzkimi w hotelarstwie
3.1. Zatrudnienie w hotelarstwie
3.1.1. Cechy sektora hotelarskiego determinujące popyt na zasoby ludzkie
3.1.2. Charakterystyka zasobów ludzkich w hotelarstwie
3.1.3. Płace i pozapłacowe korzyści w hotelarstwie
3.2. Zarys zarządzania personelem w hotelarstwie
Pytania otwarte i testowe
Rozdział IV. Koncepcja zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu przedsiębiorstwem
hotelarskim
4.1. Teoria zrównoważonego rozwoju a cel funkcjonowania przedsiębiorstwa hotelarskiego
4.2. Korzyści aplikacji teorii zrównoważonego rozwoju
4.3. Problemy związane z asymetrią informacji
Pytania otwarte i testowe
Rozdział V. Zarządzanie gastronomią w hotelarstwie
5.1. Związek gastronomii z branżą hotelarską
5.2. Wybrane zagadnienia zarządzania w hotelowej gastronomii
Pytania otwarte i testowe
Spis tabel
Spis rysunków
Spis studiów przypadków
Wykaz literatury
Klucz odpowiedzi do pytań testowych
250 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka