Relacje dziecka z wadą słuchu w szkole
Dzieci niepełnosprawne są obecne w wielu klasach szkolnych. Mimo trudności
związanych z niepełnosprawnością ich potrzeby są właściwe dla wieku rozwojowego.
Tak samo jak ich koledzy chcą poznawać świat, czując miłość i wsparcie bliskich
oraz życzliwość nauczycieli i rówieśników.
Zawarte w książce treści skłaniają do refleksji i są inspiracją do poszukiwań
najlepszych możliwości stworzenia dzieciom zwadą słuchu dobrych warunków edukacji.
Polecana jest wszystkim osobom zainteresowanym wzmacnianiem środowiska szkolnego oraz
wspomaganiem funkcjonowania w szkole dzieci niepełnosprawnych.
W rozdziale pierwszym zamieszczono informacje dotyczące niepełnosprawności, jaką
jest wada słuchu. Przedstawiono ujęcia terminologiczne osoby z wadą słuchu,
klasyfikacje wad słuchu, audiologiczne środki wspomagania słyszenia oraz sposoby
porozumiewania się osób z uszkodzeniem słuchu. Ponadto scharakteryzowano rozwój
psychospołeczny dziecka sprawnego oraz dziecka z uszkodzonym narządem słuchu.
W rozdziale drugim przedstawiono definicyjne ujęcia integracji, a także podstawy
prawne dotyczące uczęszczania dzieci z wadą słuchu do szkół integracyjnych.
Rozdział ten zawiera także treści opisujące warunki integracji dziecka z wadą słuchu
w środowisku szkolnym, ukazując je od strony nauczyciela, szkoły oraz dziecka z
uszkodzonym słuchem.
W rozdziale trzecim scharakteryzowano ogólne zagadnienia relacji społecznych
zachodzących w rodzinie oraz w klasie szkolnej, a także potrzeby dziecka, które są
zaspakajane przez oba te środowiska w celu jego optymalnego rozwoju. Ponadto rozdział
ten traktuje o znaczeniu klasy szkolnej w integracji, a także o roli nauczyciela w
kształtowaniu relacji społecznych wśród uczniów.
Rozdział czwarty przedstawia ocenę relacji zachodzących w klasie pomiędzy uczniami
z wadą słuchu i ich rówieśnikami, dokonaną zarówno przez nauczycieli wiodących, jak
i wspomagających w klasie integracyjnej.
Rozdział piąty zaś opisuje relacje pomiędzy uczniami w świetle wyników badań
socjometrycznych klas integracyjnych. Badania z zastosowaniem techniki socjometrycznej
J.L. Moreno „Test wyboru” i techniki „Zgadnij kto?” pozwoliły na sprawdzenie
rzeczywistych stosunków panujących w klasach integracyjnych ze szczególnym
uwzględnieniem miejsca dziecka z wadą słuchu w klasie. W rozdziale szóstym
zamieszczono wskazówki do udoskonalania, monitorowania i ewaluacji pracy nauczyciela w
klasie, w której uczniami są zarówno dzieci sprawne, jak i dzieci z trudnościami
rozwojowymi.
Wstęp
Rozdział 1.Specyfika rozwoju dzieci w kontekście dziecka z wadą słuchu
W kręgu wad słuchu
Magdalena Kosowska
Charakterystyka rozwoju psychoruchowego dziecka zdrowego
Agnieszka Gąstoł
Specyfika rozwoju psychospołecznego dziecka z wadą słuchu
Magdalena Kosowska
Rozdział 2.Edukacja dziecka z wadą słuchu
Podstawy prawne edukacji dziecka z wadą słuchu
Aneta Jegier, Magdalena Kosowska
Integracja w teorii
Aneta Jegier, Magdalena Kosowska
Warunki sprzyjające integracji dziecka z wadą słuchu
Aneta Jegier, Magdalena Kosowska
Rozdział 3.Relacje społeczne dziecka z wadą słuchu w klasie integracyjnej w
świetle literatury
Charakterystyka relacji społecznych
Aneta Jegier, Magdalena Kosowska
Relacje społeczne wśród sprawnych i niepełnosprawnych rówieśników w klasie
Aneta Jegier, Magdalena Kosowska
Rola nauczyciela w budowaniu relacji społecznych
Aneta Jegier, Magdalena Kosowska
Rozdział 4.Pozycja społeczna dziecka z wadą słuchu widziana oczami ich
nauczycieli
Aneta Jegier, Magdalena Kosowska
Rozdział 5.Pozycja społeczna dziecka z wadą słuchu w świetle badań
socjometrycznych klas integracyjnych
Aneta Jegier, Magdalena Kosowska
Rozdział 6.Implikacje pedagogiczne
Aneta Jegier
Zakończenie
Bibliografia
160 stron, Format: 15.5x23.0cm, oprawa miękka