Społeczna odpowiedzialność biznesu
w aspekcie teoretycznym i empirycznym
Celem publikacji jest identyfikacja czynników, które sprzyjają bądź
współwystępują przy podejmowaniu przez poszczególne przedsiębiorstwa działalności
odpowiedzialnej społecznie, w obszarze zatrudnienia, a także korzyści (w aspekcie
psychologicznym i społecznym) jakie wyłaniają się w związku z realizacją tejże
działalności.
Monografia zmierza także do analizy warunków i okoliczności wykształcenia się
idei społecznej odpowiedzialności biznesu, ukazując motywy podejmowania działań
odpowiedzialnych społecznie zarówno z punktu widzenia jednostki, jednostki w
organizacji, jak i jej bardziej ogólnego tła i wymogów, jakie powinna spełniać sama
organizacja bądź czynników, które sprzyjają podejmowaniu przez nią działań
odpowiedzialnych społecznie.
Wprowadzenie
Część I. Działania odpowiedzialne społecznie w perspektywie teoretycznej
1.Idea społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR)
1.1.Rys historyczny i zakres pojęcia
1.2.Rozwój idei działań społecznie odpowiedzialnych w Polsce
1.3.Istota idei społecznej odpowiedzialności biznesu
2.Charakterystyka czynności prospołecznych (poziom jednostki)
2.1.Istota czynności prospołecznych
2.2.Podejmowanie działań prospołecznych w zróżnicowanych koncepcjach
psychologiczno-socjologicznych
2.3.Motywy, cele i inne czynniki warunkujące podejmowanie przez człowieka działań
społecznie odpowiedzialnych
3.Czynniki sprzyjające i współwystępujące przy podejmowaniu
działań odpowiedzialnych społecznie (poziom organizacji)
3.1.Styl autentycznego przywództwa
3.2.Orientacja organizacji na rozwój i uczenie się jako element kultury organizacyjnej
3.3.Zaufanie w organizacji jako baza działań odpowiedzialnych społecznie
4.Korzyści z wdrażania idei społecznej odpowiedzialności
biznesu
4.1.Poziomy analizy korzyści wdrażania CSR
4.2.Pomiar i ocena społecznej odpowiedzialności biznesu
4.2.1.Pojęcie pomiaru i oceny społecznej odpowiedzialności
4.2.2.Poziomy analizy społecznej odpowiedzialności
4.3.Z badań nad problematyką "pomiaru" społecznej odpowiedzialności biznesu
4.4.Pomiar społecznej odpowiedzialności biznesu w zakresie zarządzania zasobami
ludzkimi
5.Człowiek w organizacji jako źródło działań
odpowiedzialnych społecznie (podejście integrujące)
5.1.Dynamika koncepcji człowieka w nauce o organizacji i zarządzaniu
5.2.Znaczenie psychologicznych czynników w funkcjonowaniu organizacji jako systemu
społecznego
5.3.Rola przywódcy w psychodynamicznych koncepcjach organizacji
5.4.Koncepcja pozytywnego potencjału organizacji jako szansa rozwoju człowieka w
organizacji
5.5.Propozycja nowego spojrzenia na człowieka w organizacji. Wizja
"organizacji" podejmującej działania odpowiedzialne społecznie
5.6.Wpływ osoby kierownika jako decydenta działań społecznie odpowiedzialnych
5.7.Wartości kadry kierowniczej jako zasób organizacji sprzyjający podejmowaniu
działań odpowiedzialnych społecznie
5.7.1.Rola wartości ekonomicznych
5.7.2.Rola zachowań etosowych jako przejawów wartości wobec pracy
Część II. Działania odpowiedzialne społecznie w perspektywie empirycznej
- założenia metodologiczne i wyniki badań własnych
6.Społeczna odpowiedzialność biznesu w obszarze zatrudnienia
6.1.Model czynników sprzyjających bądź współwystępujących przy podejmowaniu
działań odpowiedzialnych społecznie i uzyskane korzyści (aspekty psychospołeczne)
6.2.CSR w polskich i francuskich średnich przedsiębiorstwach - relacje w obszarze
zatrudnienia
6.3.Działania odpowiedzialne społecznie w średnich przedsiębiorstwach i ich
postrzeganie przez studentów i absolwentów wybranych uczelni
6.4.CSR a poziom autentycznego przywództwa i dobrostan pracowników w polskich i
francuskich przedsiębiorstwach
7.Korzyści z realizacji CSR w obszarze zatrudnienia
7.1.Ocena skuteczności działań społecznie odpowiedzialnych w obszarze zatrudnienia, w
polskich przedsiębiorstwach
7.1.1.Kwestionariusz do badania stylów radzenia sobie ze stresem (CISS)
7.1.2.Kwestionariusz Nadziei na Sukces (KNS)
7.1.3.Kwestionariusz GHQ-12
7.1.4.Wyniki badań
7.2.Charakterystyka zweryfikowanego modelu - czynników sprzyjających bądź
współwystępujących przy podejmowaniu działań społecznie odpowiedzialnych i
uzyskanych korzyści (aspekty psychospołeczne)
Podsumowanie
Bibliografia
Załączniki
238 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka