|
TOUR DE FRANCE JAKO PRZEDSTAWIENIE KULTUROWE
PAPUCZYS J. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2015, wydanie I cena netto: 43.80 Twoja cena 41,61 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Tour de France jako przedstawienie kulturowe
Choć każda część tej książki wymaga odmiennego zaplecza materiałowego i
intelektualnego, w każdej z nich Autor dowodzi swojej świetnej orientacji zarówno w
dziejach i współczesności kolarstwa oraz Touru, jak i w propozycjach performatyki, a
także szeroko rozumianej humanistyki, które z całą swobodą wykorzystuje jako
narzędzia do doprecyzowania swoich analiz i pogłębienia interpretacji. W rezultacie
praca, która na pozór dotyczy bardzo specjalistycznego zjawiska i dość wąskiej »
niszy «, otwiera się na niezwykle rozległe perspektywy i może być z pożytkiem
czytana również przez tych, którzy w ogóle nie wiedzą, kim jest Alberto Contador.
Z recenzji prof. dr. hab. Dariusza Kosińskiego
Performatywne badanie wyścigów Tour de France to przedsięwzięcie oryginalne i
pionierskie w skali światowej. Jak dotąd w żadnym języku nie ukazała się rozprawa na
temat sportu równie ambitna i stosująca tak konsekwentnie metodologie performatyki.
Autor z pełną świadomością odrzuca aparat badawczy innych nauk – jak historia czy
socjologia – skupiając uwagę wyłącznie na performatywności legendarnego wyścigu.
Taki odważny i radykalny zabieg prowadzi do rewelacyjnych rezultatów: koncentracja na
jednym zjawisku owocuje pogłębieniem interpretacji, a performatywne narzędzia
umożliwiają odkrycie źródeł i dynamiki przemian wyścigu, odsłaniając zarazem
zadziwiającą złożoność i wielowymiarowość tego zdarzenia.
Książka Jakuba Papuczysa to bezprecedensowe osiągnięcie naukowe, dowód użyteczności
performatyki w badaniu współczesnych przemian społecznych i transformacji kulturowych.
Z recenzji prof. dr. hab. Mirosława Kocura
Wstęp
Rozdział I. Po co Tour de France jedzie i dlaczego w ogóle wyruszył?
1.1. Z jakiego powodu, analizując Tour de France dziś, trzeba
spojrzeć w przeszłość
1.2. „Nikt nie jest w stanie przewidzieć, jak ten wynalazek zmieni
świat”, czyli jak postrzegano rower przed pierwszym Tour de France
1.3. Świat jako wystawa
1.4. Kolarstwo jako przedstawienie
1.5. „Moralna regeneracja narodu”, czyli Tour de France i sprawa
narodowa
1.6. Tour de France jako przedstawienie-idea(lne)
Rozdział II. Tour de France jako epopeja
2.1. Tour de France między materialnością a medialną
reprezentacją
2.2. Narodowa „epopeja” w odcinkach, czyli Tour de France i
codzienna prasa
2.3. Epickie wyznaczniki Tour de France
2.4. „Tytani szos”
Rozdział III. Tour de France jako performans pamięci
3.1. Tour de France jako miejsce pamięci?
3.2. Tour de France jako środowisko pamięci
3.3. Wielki finał na Polach Elizejskich
Rozdział IV. Tour de France jako widowisko
4.1. Tour de France w telewizyjnej transmisji
4.2. Tour de France na żywo
4.3. Scenariusz wyścigu
4.4. Rola i funkcja sportowego komentarza
Rozdział V. Performans wspomagany
Epilog
Bibliografia
192 strony, Format: 15.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|