|
STUDENCKA INFORMACJA ZWROTNA W ZARZĄDZANIU JAKOŚCIĄ STUDIÓW
BIELECKI P. - JAK OBUDZIĆ WYKŁADOWCÓW I STUDENTÓW? wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 49.50 Twoja cena 47,03 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Studencka informacja zwrotna w zarządzaniu jakością studiów
Jak obudzić wykładowców i studentów?
Publikacja zawiera holistyczne, całościowe spojrzenie na aktualny stan wiedzy
dotyczący roli studenckiej informacji zwrotnej w zarządzaniu jakością studiów w
szkole wyższej.
Wielorakość podejść i metod badawczych oraz źródeł informacji w badaniach nad
studencką ewaluacją zajęć dydaktycznych jest gwarancją większej rzetelności i
trafności wyników tej ewaluacji.
Dwie części książki, składające się na spójną całość treściową, zostały
wyodrębnione na podstawie kryterium stopnia sformalizowania działań projakościowych w
dydaktyce szkoły wyższej i zarządzaniu jakością studiów.
Część pierwsza książki, przedstawiając dość liczne odmiany formalnej
informacji zwrotnej promowanej przez dokumenty polityki edukacyjnej na szczeblu krajowym
(rozstrzygnięcia ustawowe) oraz uczelnianym (uchwały senatów szkół wyższych), omawia
nie tylko najbardziej znane kwestionariusze studenckiej oceny dydaktyki (poszczególnych
przedmiotów i/lub nauczycieli akademickich), ale także kwestionariusze badania
zadowolenia studentów oraz kwestionariusze badania opinii studentów o jakości
programów studiów. W centrum uwagi autora znajduje się najczęściej stosowany
instrument oceny skuteczności (jakości) nauczania akademickiego, a mianowicie
kwestionariusze studenckiej oceny dydaktyki (przedmiotu i/lub wykładowcy).
Część druga traktuje o licznych typach, odmianach i sposobach nieformalnej informacji
zwrotnej, których wybór leży w gestii poszczególnych wykładowców oraz uzależniony
jest od ich potrzeb, inwencji i kreatywności. Ich reprezentatywnym przykładem, można
rzec – kwintesencją doświadczeń dydaktyki akademickiej – są wielce zróżnicowane
techniki oceniania formatywnego (określane w literaturze anglojęzycznej mianem classroom
assessment techniques – CAT). Egzemplifikację i konkretyzację rozważań, zarówno w
części I, jak i w części II, stanowią obszerne aneksy, ujęte w formie tabelarycznej,
zapoznające czytelnika z przykładami dobrej praktyki i projektami kwestionariuszy
służących gromadzeniu formalnej studenckiej informacji zwrotnej, a także przykładami
dobrej praktyki i projektami nieformalnej informacji zwrotnej ukierunkowanej na
formatywną ocenę jakości zajęć i skuteczności wykładowców.
Wstęp
Część I. Formalna informacja zwrotna na potrzeby podsumowującej i
formatywnej oceny zajęć dydaktycznych
Rozdział I. Wprowadzenie: studencka informacja zwrotna w kontekście zmian w
szkolnictwie wyższym
Rozdział II. Dyskusja na temat celów informacji zwrotnej od studentów
Rozdział III. Decyzje dotyczące wyboru mechanizmu informacji zwrotnej od
studentów
Rozdział IV. Gromadzenie i analiza danych w badaniach wykorzystujących
kwestionariusze ankietowe
Rozdział V. Internetowy system oceny zajęć dydaktycznych
Rozdział VI. Upublicznienie i upowszechnienie rezultatów ocen studenckich i
działań poewaluacyjnych
Rozdział VII. Konkluzje
Aneks I. Przykłady dobrej praktyki i projekty: kwestionariusze służące gromadzeniu
studenckiej informacji zwrotnej
Część II. Nieformalna informacja zwrotna na potrzeby formatywnej oceny
zajęć dydaktycznych
Rozdział VIII. Wprowadzenie: nieformalna informacja zwrotna kluczem do sukcesu
dydaktycznego wykładowcy i sukcesu akademickiego studentów
Rozdział IX. Charakterystyka wybranych technik i metod nieformalnej studenckiej
informacji zwrotnej
9.1. Techniki oceniania formatywnego jako przedmiot badań nad oceną zajęć
dydaktycznych (classroom research)
9.2. Techniki służące ocenianiu wiedzy i umiejętności związanych z danym przedmiotem
9.2.1. Sonda uprzednio nabytej wiedzy (Background Knowledge Probe)
9.2.2. Jednominutowa wypowiedź (One-Minute Paper)
9.2.3. Schemat ? gur geometrycznych (Shape Frameworks)
9.2.4. Lista słów kluczowych (Focused Listing)
9.2.5. Niekompletne konspekty (Empty Outlines)
9.2.6. Macierz pamięci (Memory Matrix)
9.2.7. Najbardziej niejasny punkt zajęć (The Muddiest Point)
9.2.8. Streszczanie (Summarizing)
9.2.9. Karta KWL/KWHL (KWL/KWHL Chart)
9.2.10. Macierz kategoryzacji (Categorizing Grid)
9.2.11. Macierz cech wyróżniających (De? ning Features Matrix)
9.2.12. Macierz argumentów "za i przeciw" (Pro and Con Grid)
9.2.13. Jednozdaniowe podsumowanie (One-Sentence Summary)
9.2.14. Przybliżone analogie (Approximate Analogies)
9.2.15. Mapy myśli/umysłu (Concept Maps/Mind Maps)
9.2.16. Jaka jest zasada? (What‘s the Principle)
9.2.17. Udokumentowane rozwiązania problemu (Documented Problem Solutions)
9.2.18. Ukierunkowane parafrazowanie (Directed Paraphrasing)
9.2.19. Karty zastosowań praktycznych (Application Cards)
9.3. Techniki służące ocenianiu postaw, wartości i samoświadomości studenta
9.3.1. Reguła podwójnego zapisu (Double-Entry Journals)
9.3.2. Kwestionariusz pewności swoich umiejętności związanych z przedmiotem
(Course-Related Self-Con? dence Surveys)
9.3.3. Listy kontrolne (Checklists)
9.3.3.1. Zapis pewności swojej wiedzy (Confidence Logs)
9.3.3.2. Treść poszczególnych zajęć (Content in a Single Sessions)
9.3.3.3. Macierz nauczania i uczenia się (Teaching and Learning Matrix)
9.3.4. Gradacja i zgodność celów kształcenia (Goal Ranking and Matching)
9.3.5. Samoocena stylów uczenia się (Self-assessment of Ways of Learning)
9.3.6. Wykłady przerywane (Punctuated Lectures)
9.4. Techniki służące ocenianiu reakcji studenta na oddziaływania dydaktyczne
9.4.1. Łańcuch uwag (Chain Notes)
9.4.2. Kwestionariusze informacji zwrotnej zaprojektowane przez wykładowcę (Teacher
Designed Feedback Forms)
9.4.3. Grupowa nieformalna informacja zwrotna o nauczaniu (Group Informal Feedback on
Teaching - GIFT; Small Group Instructional Diagnosis - SGID)
9.4.4. RSQC2 - Zapamiętywanie, streszczanie, stawianie pytań, komentowanie,
formułowanie skojarzeń (RSQC2 - Recall, Summarize, Question, Comment, Connect)
9.4.5. Ocena pracy w grupie (Group Work Evaluations)
9.4.6. Arkusze oceny lektur (Reading Rating Sheets)
9.4.7. Kwestionariusz zdarzenia krytycznego (Critical Incident Questionnaire)
9.4.8. Ocena sprawdzianów i egzaminów (Exam Evaluations)
9.5. Inne metody nieformalnej informacji zwrotnej
9.5.1. Nieformalne rozmowy ze studentami (Informal Chats)
9.5.2. Zobrazowanie doświadczeń studiowania (Pictures of Student Experience)
9.5.3. Skrzynka/tablica wniosków i zapytań (Suggestion Box/Board)
9.5.4. Przedstawiciele studentów/Studenckie grupy współpracy z wykładowcą (Subject
Representative/Student Liaison Group)
9.5.5. Ogólnodostępne internetowe serwisy ankietowe i czatowe oraz oprogramowanie
otwarte typu backchannel (Internet Polls and Chats Services, Backchannel Software)
9.5.6. Portale internetowe oceniające wykładowców: przykład RateMyProfessor.com
(Faculty Rating Websites)
Rozdział X. Ocena skuteczności stosowania technik oceniania formatywnego jako
instrumentu nieformalnej informacji zwrotnej
Rozdział XI. Konkluzje
Aneks II. Przykłady dobrej praktyki i projekty nieformalnej informacji zwrotnej i
formatywnej oceny zajęć
Bibliografia
224 strony, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|