Terapia samouszkodzeń
Książka ta jest uznana przez terapeutów za ważne, godne zaufania źródło
informacji i ceniona za klarowne, pełne empatii i nadziei podejście do pacjentów
dokonujących samouszkodzeń.
Barent W. Walsh przedstawia stan wiedzy i wyniki badań na temat tego coraz
powszechniejszego problemu oraz mówi, jak go skutecznie leczyć.
Drugie wydanie, poprawione i rozszerzone o najnowsze osiągnięcia badawcze i
strategie kliniczne, opiera się na modelu stopniowania opieki, w którym interwencje
dopasowane są do potrzeb pacjenta.
Dodano nowe rozdziały dotyczące związku między samouszkodzeniem a samobójstwem,
oceny formalnej, terapii rodzinnej, leczenia nastolatków w ośrodkach terapeutycznych
oraz ciężkich samouszkodzeń. Grono autorów poszerzyło się o kilka osób, które
napisały rozdziały poświęcone swoim specjalnościom.
Ten nieoceniony przewodnik, opracowany przez uznanego specjalistę w dziedzinie
samouszkodzeń, powinien trafić na biurka psychologów klinicznych, psychiatrów,
pedagogów oraz pracowników socjalnych zajmujących się opieką nad nastolatkami i
dorosłymi. Zainteresuje również magistrantów i stażystów kształcących się w
różnych specjalnościach zdrowia psychicznego.
Istnieje wiele książek mówiących o tym, jak rozumieć i
leczyć samouszkodzenia. Jednak ta jest najlepsza. Od dziesięcioleci Walsh jest pionierem
w swojej dziedzinie, a do drugiego wydania publikacji umiejętnie włączono doniesienia o
najnowszych wynikach badań i pokazano ich zastosowanie w przeprowadzaniu oceny
(klinicznej) i interwencji. Gdybym miał posiłkować się tylko jedną książką,
lecząc samouszkodzenia, bez wątpienia wybrałbym właśnie tę
Matthew K. Nock, PhD, Department of Psychology, Harvard
University
O pierwszej wersji tej książki napisałem, że jest mądra, przemyślana i
głęboka. Teraz, żeby stosownie opisać drugie wydanie, muszę dodać przymiotnik
„świetna”. Walsh nie tylko umieścił w nim to, czego dowiedzieliśmy się dzięki
eksplozji badań w tej dziedzinie, ale także włączył spostrzeżenia innych, starannie
dobranych autorów. Jak mówi podtytuł, publikacja stanowi „przewodnik praktyka”, ale
jest czymś więcej: autorytatywną rozprawą o tym, co wiemy i jak mamy interweniować w
obliczu tej poważnej patologii
Alan L. Berman, PhD, ABPP, Executive Director, American
Association of Suicidology
Wyraźnie widać szczerą i głęboką troskę Walsha o ludzi, którym pragnie
pomóc. Drugie wydanie Leczenia samouszkodzeń to jedna z najważniejszych prac na temat
samouszkodzeń bez intencji samobójczych. Wyróżnia ją rozwaga i zmysł praktyczny,
pomagające terapeutom uporać się z zawiłościami, a niekiedy chaosem, jakie
napotykają w swej codziennej pracy klinicznej
E. David Klonsky, PhD, Department of Psychology, University of
British Columbia, Kanada
CZĘŚĆ I. SAMOUSZKODZENIE – DEFINICJA I KONTEKSTY
Rozdział 1. Definicja samouszkodzenia oraz różnice między samouszkodzeniem a
samobójstwem 19
Rozdział 2. Związek między samouszkodzeniami a próbami samobójczymi 38
Rozdział 3. Pośrednie i bezpośrednie zachowania autodestrukcyjne – przegląd
zagadnień 46
Rozdział 4. Główne grupy populacyjne, w których występują samouszkodzenia 57
Rozdział 5. Piercing, tatuaże, wypalanie skóry, skaryfikacje i inne formy
modyfikowania ciała 75
Rozdział 6. Samouszkodzenia – model biopsychospołeczny 82
CZĘŚĆ II. OCENA I LECZENIE – MODEL STOPNIOWANIA OPIEKI LECZENIE:
STOPIEŃ 1
Rozdział 7. Wstępne interwencje terapeutyczne 102
Rozdział 8. Formalna ocena samouszkodzeń 112
Jennifer J. Muehlenkamp
Rozdział 9. Ocena poznawczo-behawioralna 124
Rozdział 10. Praca z uwarunkowaniami sprawczymi 162
LECZENIE: STOPIEŃ 2
Rozdział 11. Trening umiejętności zastępczych 174
Rozdział 12. Terapia poznawcza 200
Rozdział 13. Terapia rodzinna 215
Michael Hollander
Rozdział 14. Leczenie psychofarmakologiczne 225
Gordon P. Harper
LECZENIE: STOPIEŃ 3
Rozdział 15. Praca nad postrzeganiem własnego ciała 236
Rozdział 16. Przedłużona ekspozycja i przeformułowanie poznawcze w leczeniu
zaburzenia stresowego pourazowego oraz związanych z nim samouszkodzeń 258
LECZENIE: STOPIEŃ 4
Rozdział 17. Leczenie osób przejawiających różne zachowania
autodestrukcyjne 278
Rozdział 18. Leczenie samouszkodzeń i zachowań samobójczych u nastolatków w
ośrodkach terapii 287
Współautorzy: Leonard A. Doerfler i Ariana Perry
CZĘŚĆ III. ZAGADNIENIA SPECJALISTYCZNE
Rozdział 19. Radzenie sobie z reakcjami na samouszkodzenie 307
Rozdział 20. Samouszkodzenie a efekt zarażania 317
Rozdział 21. Protokół postępowania z samouszkodzeniami w szkole 331
Rozdział 22. Ryzykowne zachowania spowodowane asfiksją („zabawa” w duszenie
się) 344
Amy M. Brausch
Rozdział 23. Jak rozumieć, kontrolować i leczyć połykanie ciał obcych 355
Współautorka: Ariana Perry
Rozdział 24. Samouszkodzenia w instytucjach penitencjarnych 367
Kenneth l. Appelbaum
Rozdział 25. Leczenie ciężkich samouszkodzeń 378
Posłowie 395
ANEKSY
Aneks A. Podręcznik oddychania 398
Aneks B. Kwestionariusz BAS (Body Attitudes Scale) . 406
Aneks C. Kliniczne skale oceny samouszkodzeń . 408
Aneks D. Przydatne adresy internetowe 413
Aneks E. Karta praw osób dokonujących samouszkodzeń . 415
Bibliografia 419
Indeks 437
456 stron, Format: 15.5x22.5cm, oprawa miękka