Zarządzanie w opiece zdrowotnej
Praktyczny poradnik dla świadczeniodawców
Autorzy książki w przystępny sposób przedstawiają kolejne kroki działalności
leczniczej prowadzonej przez różne podmioty – od wyboru rodzaju i zakresu
działalności oraz strategii działania, poprzez rejestrację podmiotu, zasady
spełniania wymagań dotyczących podmiotów, problematykę finansów i jakości, spraw
kadrowych i omówienie narzędzi zarządzania, aż do problematyki związanej z
marketingiem i współpracą między podmiotami.
Książka w swojej treści skupia się na praktycznych elementach popartych
doświadczeniem autorów oraz zarządzających podmiotami sektora ochrony zdrowia,
wskazując narzędzia do prowadzenia i dokonywania ich przekształceń.
W książce wyjaśniono pojęcia stosowane w ustawie o działalności leczniczej,
wskazując zasady funkcjonowania podmiotów leczniczych. Wymieniono i omówiono formy
działalności leczniczej, a co najważniejsze, udziela odpowiedzi na pytania: w jaki
sposób dokonać przekształceń, jakimi narzędziami zarządczymi się posługiwać, by
dobrze zaplanować i przeprowadzić zmiany, jak rozpoznać otoczenie i określić
możliwą do spełnienia w nim rolę świadczeniodawców.
W książce poruszono także temat prowadzenia dokumentacji medycznej pod kątem
przepisów prawa i wymogów płatnika.
Książka będzie pomocą w zakładaniu podmiotów leczniczych i praktyk zawodowych,
pomoże w wyborze drogi rozwoju oraz spełni oczekiwania zarządzających tymi podmiotami
i praktykami w ich dalszym prowadzeniu.
Książka zawiera fachowe komentarze przydatne w codziennym funkcjonowaniu podmiotów
świadczących usługi medyczne,
takie jak:
Strategia podmiotu leczniczego;
Regulamin organizacyjny podmiotu wykonującego działalność leczniczą;
Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej w podmiotach wykonujących działalność
leczniczą;
Koszty działalności podmiotu leczniczego i ich klasy?kacja;
Kalkulacja kosztów świadczeń zdrowotnych;
Pomiar i analizy jakości świadczonych usług medycznych;
Zatrudnianie pracowników ochrony zdrowia;
Odpowiedzialność pracowników ochrony zdrowia;
Marketing w podmiotach leczniczych;
Kierowanie konfliktami w podmiotach leczniczych i ich rozwiązywanie;
Szczególne uprawnienia podmiotowe do świadczeń opieki zdrowotnej.
Książka skierowana do osób zarządzających podmiotami leczniczymi: dyrektor,
menedżer.
Grupa docelowa: Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej (SPZOZ), Niepubliczny
zakład opieki zdrowotnej (NZOZ), praktyki lekarskie (niekoniecznie z kontraktem
Funduszu), a także rozpoczynający działalność leczniczą.
Notki biograficzne
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Rozdział 1. Podmiot leczniczy- informacje podstawowe
1.1. Działalność lecznicza a podmiot leczniczy
1.1.1. Podmiot leczniczy
1.1.2. Działalność inna niż lecznicza w podmiocie leczniczym
1.1.3. Obowiązki informacyjne w zakresie działalności leczniczej
1.1.4. Klasyfikacja podmiotów leczniczych
1.1.5. Spółki lecznicze
1.1.6. SPZOZ i jednostki budżetowe
1.2. Przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego
1.3. Firma podmiotu wykonującego działalność leczniczą
1.4. Podmioty lecznicze a podmioty wykonujące działalność leczniczą
1.5. Kierownik podmiotu leczniczego
1.6. Rejestr podmiotów wykonujących działalność leczniczą
1.7. Nadzór nad prowadzeniem działalności leczniczej
Rozdział 2. Rejestracja podmiotów wykonujących działalność leczniczą
2.1. Zasady prowadzenia rejestru
2.2. Rejestr podmiotów wykonujących działalność leczniczą
2.3. Tryb dokonywania wpisów w rejestrze
2.4. Zmiany i wykreślenia z rejestru
2.5. Kontrole podmiotów wykonujących działalność leczniczą
Rozdział 3. Wymagania fachowe i sanitarne w podmiotach leczniczych
Rozdział 4. Strategia podmiotu leczniczego
4.1. Spółka prawa handlowego prowadząca działalność leczniczą
4.2. Strategia podmiotu leczniczego a uwarunkowania prawne
4.3. Program naprawczy
4.4. Decyzje inwestycyjne w podmiotach leczniczych
4.5. Potencjalne obszary outsourcingu działalności w podmiocie leczniczym
4.6. Analiza potrzeb zdrowotnych na rynku usług zdrowotnych
4.7. Pozycja konkurencyjna na rynku świadczeń opieki zdrowotnej w poszczególnych
rodzajach i zakresach
4.7.1. Analiza SWOT pozycji konkurencyjnej
4.7.2. Ocena ekonomiczna funkcjonowania poszczególnych komórek organizacyjnych
4.7.3. Budżetowanie wewnętrzne
4.7.4. Standardowe procedury operacyjne - SOP
4.7.5. Benchmarking zewnętrzny
4.7.6. Przydatność systemu rozliczeń według jednorodnych grup pacjentów
Rozdział 5. Regulamin organizacyjny podmiotu wykonującego działalność
leczniczą
5.1. Tryb uchwalenia regulaminu organizacyjnego
5.2. Zakres regulacji regulaminu organizacyjnego
5.3. Elementy regulaminu organizacyjnego
5.4. Wzór regulaminu organizacyjnego szpitala
Rozdział 6. Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej w podmiotach wykonujących
działalność leczniczą
6.1. Generalne regulacje prowadzenia i udostępniania dokumentacji medycznej
6.2. Szczegółowe zasady prowadzenia i przetwarzania dokumentacji medycznej
6.2.1. Podział rodzajowy dokumentacji medycznej
6.2.2. Dokumentacja indywidualna
6.2.3. Dokumentacja zbiorcza
6.3. Dokumentacja medyczna w szpitalu
6.4. Dokumentacja prowadzona w podmiocie leczniczym, udzielającym świadczeń w warunkach
ambulatoryjnych
6.5. Inne rodzaje dokumentacji medycznej
6.6. Dokumentacja prowadzona przez lekarza w ramach praktyki zawodowej
6.7. Dokumentacja prowadzona przez pielęgniarkę i położną w ramach praktyki zawodowej
6.8. Dokumentacja prowadzona w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych uczniom
6.9. Warunki przechowywania dokumentacji papierowej
6.10. Dokumentacja prowadzona w postaci elektronicznej
6.11. Dokumentacja medyczna prowadzona przez lekarza wystawiającego recepty dla siebie
lub rodziny
6.12. Cele i funkcjonalności prowadzenia dokumentacji medycznej
Rozdział 7. Koszty działalności podmiotu leczniczego i ich klasyfikacja
7.1. Rola kosztów w podmiocie leczniczym
7.2. Istota i cechy kosztów
7.3. Koszty i pojęcia bliskoznaczne
7.3.1. Koszty a wypłaty, wydatki i nakłady
7.3.2. Koszty a nakłady
7.3.3. Koszty a straty
7.4. Koszty w prawie bilansowym
7.4.1. Definicje kosztów
7.4.2. Obiekty identyfikacji kosztów
7.4.3. Rola kosztów
7.5. Klasyfikacja kosztów
7.5.1. Klasyfikacja kosztów w sprawozdawczości finansowej
7.5.2. Klasyfikacja kosztów działalności operacyjnej
7.5.3. Koszty jako miernik działalności
Rozdział 8. Rachunek kosztów podmiotu leczniczego
8.1. Istota i cele rachunku kosztów podmiotu leczniczego
8.2. Zakres rachunku kosztów podmiotu leczniczego
8.3. Czynniki determinujące budowę rachunku kosztów
8.4. Zadania i funkcje rachunku kosztów podmiotu leczniczego
Rozdział 9. Kalkulacja kosztów świadczeń zdrowotnych
9.1. Istota i cel kalkulacji kosztów świadczeń zdrowotnych
9.2. Rezultaty działalności podmiotu leczniczego jako baza kalkulacji kosztów
9.3. Przedmiot kalkulacji kosztów świadczeń medycznych
9.4. Pozycje układu kalkulacyjnego kosztów świadczeń zdrowotnych
9.5. Jednostki kalkulacyjne kosztów
9 6. Rodzaje kalkulacji kosztów wytworzenia świadczeń zdrowotnych
9.7. Metody kalkulacji kosztów i jej odmiany
9.8. Ustalanie kosztów jednostkowych procedur medycznych
9.9. Wycena kosztów jednostkowych leczenia pacjentów
Rozdział 10. Metody i narzędzia zarządzania jakością w służbie zdrowia
10.1. Znaczenie pojęcia jakości w służbie zdrowia
10.2. Metody i narzędzia zarządzania jakością
10.3. Metoda zarządzania Poka-Yoke
Rozdział 11. Pomiar i analizy jakości świadczonych usług medycznych
11.1. Określenie znaczenia jakości w ochronie zdrowia
11.2. Zarządzanie jakością w usługach medycznych
11.3. Zasady zarządzania jakością
11.4. Wykorzystanie narzędzi zarządzania jakością w praktyce
11.4.1. Analiza jakości
11.4.2. Krok pierwszy - identyfikacja problemów
11.4.3. Krok drugi - analiza przyczyn głównych
11.4.4. Krok trzeci - określenie rangi przyczyn głównych
11.4.5. Krok czwarty - wyznaczenie jakości postrzeganej
11.4.6. Krok piąty - interpretacja wyznaczonej jakości
11.4.7. Krok szósty - diagnoza problemu
11.4.8. Krok siódmy - wykorzystanie przeprowadzonych analiz
Rozdział 12. Balanced Scorecard - skuteczne narzędzie zarządzania
strategicznego
12.1. Zagadnienia wstępne
12.2. Koncepcja Balanced Scorecard
12.3. Cztery perspektywy w teorii SKW
12.4. Mapy strategii
12.5. Zalety SKW oraz przykłady udanych wdrożeń w ochronie zdrowia
Rozdział 13. Zatrudnianie pracowników ochrony zdrowia
13.1. Informacje wstępne
13.2. Umowa o pracę
13.3. Umowy zlecenia
13.4. Umowy o dzieło
13.5. Zatrudnienie na podstawie tzw. kontraktu
13.6. Czas pracy w jednostkach ochrony zdrowia
13.7. Staż podyplomowy lekarzy
13.8. Specjalizacja lekarzy i kształcenie podyplomowe pielęgniarek
13.9. Odzież ochronna oraz inne środki zaopatrzenia pracowników
13.10. Dyżury lekarskie
13.11. Dyżur pod telefonem
Rozdział 14. Odpowiedzialność pracowników ochrony zdrowia
14.1. Zdefiniowanie odpowiedzialności
14.2. Rodzaje odpowiedzialności
14.3. Zbieg odpowiedzialności
14.4. Odpowiedzialność zawodowa lekarzy
14.5. Zakres przedmiotowy odpowiedzialności
14.6. Organy prowadzące postępowanie
14.7. Rodzaje kar
14.8. Przykłady z orzecznictwa sądów lekarskich
14.9. Odpowiedzialność karna pracowników służby zdrowia
14.10. Typy przestępstw spotykane w podmiotach leczniczych
14.11. Odpowiedzialność cywilnoprawna
14.12. Przypadki odpowiedzialności odszkodowawczej podmiotu leczniczego
Rozdział 15. Czas pacy pracowników służby zdrowia - raport z dyżuru
15.1. Ogólne zasady obliczania czasu pracy
15.2. Ustalenie momentu rozpoczęcia pracy
15.3. Wliczanie do czasu pracy okresu przekazywania raportów
Rozdział 16. Ocena pracy dyrektora publicznego podmiotu leczniczego
16.1. Nadzór właścicielski
16.2. Zasady wynagradzania dyrektora SPZOZ
16.3. Wynagrodzenie a nagroda dyrektora SPZOZ
16.4. Finanse SPZOZ w procesie oceny dyrektora SPZOZ
16.5. Inwestycje w SPZOZ a ocena zarządzania
16.6. Inne elementy oceny dyrektora SPZOZ
16.7. Przykładowa metoda oceny dyrektora SPZOZ
16.8. Benchmarking zarządzania podmiotem leczniczym
16.9. Proces oceny dyrektora SPZOZ
16.10. Podmioty oceniające dyrektora SPZOZ
16.11. Ocena dyrektora publicznego podmiotu leczniczego w formie spółki
Rozdział 17. Udostępnianie dokumentacji medycznej przez podmioty wykonujące
działalność leczniczą
17.1. Podmioty uprawnione do korzystania z dokumentacji medycznej
17.2. Sposób udostępnienia dokumentacji medycznej
Rozdział 18. Marketing w podmiotach leczniczych
18.1. Uregulowania dotyczące marketingu w służbie zdrowia
18.2. Pojęcie i cele marketingu
18.3. Rodzaje marketingu
Rozdział 19. Rola marketingu w funkcjonowaniu podmiotu leczniczego
19.1. Pojęcie i rozwój marketingu w ochronie zdrowia
19.2. Miejsce marketingu w organizacji i czynniki wpływające na marketing
19.3. Czynniki wpływające na działalność marketingową
19.4. Efektywne stosowanie marketingu
19.5. Opracowywanie strategii marketingowej
19.6. Praktyczne działania w podmiotach leczniczych
Rozdział 20. Perspektywy i ograniczenia marketingu w podmiotach leczniczych
20.1. Zdefiniowanie różnicy między informacją o świadczeniach zdrowotnych a reklamą
20.2. Ograniczenia stosowania marketingu w podmiotach wykonujących działalność
leczniczą
20.3. Budowanie programu marketingowego podmiotu leczniczego lub praktyki zawodowej
Rozdział 21. Analiza popytu i podaży w podmiotach leczniczych
21.1. Analiza popytu
21.2. Analiza podaży
Rozdział 22. Dopuszczalny czas oczekiwania na wybrane świadczenia opieki
zdrowotnej - leczenie za granicą
22.1. Informacje wstępne
22.2. Warunki niezbędne do starania się o leczenie za granicą
22.3. Sposób i kryteria ustalania czasu oczekiwania
22.4. Ubieganie się o planowe leczenie za granicą
Rozdział 23. Kierowanie konfliktami w podmiotach leczniczych i ich rozwiązywanie
23.1. Źródła konfliktów i warunki ich rozwiązywania
23.2. Negocjacje i strategia przełamania barier w negocjacjach
23.3. Bariery współpracy i ich przełamywanie
23.4. Pięć kroków na drodze do porozumienia satysfakcjonującego obie strony
23.5. Pięć kroków przełamujących w negocjacjach
Rozdział 24. Szczególne uprawnienia podmiotowe do świadczeń opieki zdrowotnej
24.1. Zwolnienie z obowiązku skierowania do poradni w celu uzyskania ambulatoryjnych
świadczeń specjalistycznych
24.2. Prawo do bezpłatnych leków i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia
żywieniowego
24.3. Prawo do bezpłatnych wyrobów medycznych
24.4. Prawo do korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej
24.5. Prawo do korzystania poza kolejnością z usług farmaceutycznych udzielanych w
aptekach
24.6. Wzory legitymacji - ważniejsze strony
398 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka