Szkice o sztuce
Mimesis i etyka dzieła
Prezentowane w tomie szkice powstawały w różnym czasie i różnych miejscach,
niemniej układają się one w pewną "trójcałość", gdyż zogniskowane są
wokół trzech głównych zagadnień estetycznych: związków sztuki z problematyką
religijną i etyczną, ważnej dla myślenia o sztuce kategorii mimesis oraz kwestii
odbioru dzieła sztuki.
Autorka przeciwstawia się powszechnej dziś tendencji do wyrywania dzieł sztuki
z kontekstu transcendentnego oraz postrzegania sztuki wyłącznie jako wyrazu osobowości
twórcy.
Sztuka spełnia wciąż rolę pośrednika między człowiekiem a transcendencją
rozumianą religijnie. Może być traktowana jako mimesis, które odzwierciedla relację
dzieło–rzeczywistość.
Bogna Choińska – filozof, estetyk i literaturoznawca, zajmuje się
problematyką francuskiego poststrukturalizmu, autorka licznych artykułów z tej
dziedziny (m.in. w "Diametrosie", "Hybris", "Nowej Krytyce",
"Filo-Sofiji", "Przestrzeniach Teorii"). Kontynuuje także
wcześniejsze zainteresowania literaturoznawstwem (m.in. esejem) oraz estetyką, czego
owocem są książki "Sztuka jako wartość wobec kryzysu kultury europejskiej"
(2009) i obecna publikacja "Szkice o sztuce" oraz artykuły w "Słupskich
Studiach Filozoficznych" i "Lumen Poloniae". Zrealizowała grant MNiSW
"Dyskurs podmiotu, podmiot dyskursu. Przemiany we francuskim
poststrukturalizmie". Pracuje w Akademii Pomorskiej w Słupsku (Instytut Historii i
Politologii, Zakład Filozofii).
Wstęp
Część pierwsza: Sztuka a religia i etyka
1. Starożytne i starotestamentowe pojęcia estetyczne
2. Sztuka w roli pośrednika między Bogiem a człowiekiem
3. Pismo jako materia dzieła literackiego
Część druga: Mimesis
4. Prawda w sztuce
5. Hiperrealizm – strategia mimesis czy jej zakwestionowanie?
6. Stanisław Brzozowski i mimesis
Część trzecia: Odbiór dzieła sztuki
7. Krytyka artystyczna a najnowsza historia sztuki
8. Prywatne „muzeum” Zbigniewa Herberta
Zakończenie
Bibliografia
Ryciny pamięci (wybór prac Tomasza Bohajedyna)
135 stron, Format: 13.5x20.5cm, oprawa miękka