Zarządzanie rozwojem pracowników
Kompleksowe i praktyczne ujęcie
Największym kapitałem firmy są jej pracownicy.
Nie środki trwałe, nie zgromadzona gotówka, ale właśnie ludzie.
To oni wytwarzają dochód przedsiębiorstwa, komunikują się z klientami, wdrażają
zaprojektowane wcześniej innowacje, odpowiadają na zmieniające się warunki otoczenia.
Kto tego nie rozumie, szybko znika z rynku. W świecie idealnym zespół pracowników
działa jak jeden sprawny umysł - samouczący się komputer, elastyczny i gotowy do coraz
wydajniejszej pracy. W praktyce ludzie potrzebują pomocy. Rolą menedżera jest im tę
pomoc zapewnić.
Hasło „rozwój zasobów ludzkich” jest odmieniane w literaturze i prasie
biznesowej przez wszystkie przypadki. Większość mądrych zarządzających zdaje sobie
sprawę z wagi zagadnienia i stara się dbać o to, by pracownicy mieli zapewniony pakiet
szkoleń, znali ścieżkę swojej kariery w danej firmie i doskonalili umiejętność
pracy w grupie. Jednak ciągle w wielu organizacjach brakuje kompleksowego podejścia do
tematu.
Żadnej firmy nie stać na to, aby rozwijać zasoby ludzkie bez wcześniejszego
określenia rezultatów, które chce osiągnąć. Aby je sprecyzować, konieczna jest
analiza biznesowa, a jej wynikiem powinny być decyzje związane z rozwojem pracowników.
Tylko takie podejście daje gwarancję priorytetowego podejścia do zasobów ludzkich
każdej firmy. I właśnie takie ujęcie tematu przedstawia Autorka.
dr Małgorzata Mitoraj-Jaroszek - certyfikowana konsultantka ROI i
jedyna w Polsce przedstawicielka ROI Institute. Od piętnastu lat przygotowuje i prowadzi
warsztaty dla firm prywatnych oraz instytucji państwowych, konsultuje też programy
szkoleniowe. Jest członkiem AHRD (Academy of Human Resource Development). Autorka
programów szkoleniowych dla kadry kierowniczej, szkoleń sprzedażowych oraz szkoleń z
zakresu umiejętności społecznych a także projektów doradczych dotyczących procesów
rekrutacyjnych, formalnej oceny pracy i oceny efektywności szkoleń. Równocześnie
pełni funkcję Prezesa Zarządu w średniej wielkości firmie handlowej.
Wstęp (5)
1. Rozwój zasobów ludzkich (7)
- Zacznijmy od początku - definicja rozwoju zasobów ludzkich (8)
- Modele zarządzania rozwojem zasobów ludzkich w organizacji (10)
- Modele rozwoju zasobów ludzkich w praktyce - badania własne (12)
2. Strategia rozwoju zasobów ludzkich w organizacji (17)
- Powiązanie z biznesem to podstawa (20)
- Rezultaty badań własnych (24)
- Czynniki ułatwiające uczenie się w organizacji (31)
- Czynniki ułatwiające uczenie się w organizacjach prywatnych i instytucjach
państwowych (39)
3. Zarządzanie szkoleniami w firmie (53)
- Proces szkoleniowy (58)
- 1. Analiza potrzeb biznesowych (61)
- 2. Analiza potrzeb szkoleniowych (62)
- 3. Ustalenie celów (84)
- 4. Przygotowanie programu szkoleniowego (91)
- 5. Przeprowadzenie szkolenia (110)
- 6. Ocena rezultatów szkolenia (114)
- Podsumowanie (156)
4. Rozwój kariery w organizacji (159)
- Jak wygląda rzeczywistość w firmach? - rezultaty badań (160)
- Znaczenie zarządzania karierą w firmie (163)
5. Planowanie sukcesji (169)
- Jak wygląda rzeczywistość w firmach? - rezultaty badań (169)
6. Ocena pracy a rozwój zasobów ludzkich (179)
- Jak wygląda rzeczywistość w firmach? - rezultaty badań (180)
7. System wynagrodzeń a rozwój zasobów ludzkich w organizacji (189)
- Jak wygląda rzeczywistość? - rezultaty badań (190)
8. Rola kadry kierowniczej w procesie rozwoju zasobów ludzkich (195)
- Jak wygląda rzeczywistość w firmach? - rezultaty badań (196)
- Rozwój pracowników jako kompetencja kadry kierowniczej (197)
- Kierownik a ocena pracy (204)
- Kierownik a szkolenia wewnętrzne w organizacji (205)
- Kierownik a planowanie sukcesji i kariery w organizacji (207)
- Coaching menedżerski (207)
- Mentoring (216)
Zakończenie (219)
Bibliografia (223)
232 strony, Format: 14.0x21.0cm, oprawa miękka