Między filmem a teatrem II Napięcie i poznanie
O inter-, multi- i transkulturowej komunikacji w sztukach widowiskowych
Warunkiem harmonijnej koegzystencji człowieka jest „odkrywanie innego”.
Świat współczesny — coraz bardziej zglobalizowany, multikulturowy — wymaga od ludzi
coraz więcej tolerancji, cierpliwości, zrozumienia dla inności.
Tymczasem konfrontacja z innością może być w istocie niełatwa i problematyczna.
Sztuki widowiskowe i naukowy namysł nad nimi mają ogromny udział w dziele otwierania
się na Innego/Obcego oraz odkrywania go. Właśnie o nich — w kontekście problematyki
Obcości/Inności — traktują artykuły w zawarte drugim tomie Między filmem a teatrem.
Wstęp
CZĘŚĆ I. Spotkanie kultur
Barry Keith Grant, The monstrous mundane: The new verité horror film and
digital anxiety
Ewa Wąchocka, Przestrzenie dialogu kulturowego w dramatach Williama Butlera
Yeatsa
Terumichi Tsuda, Spotkanie rodzimej tradycji teatralnej z teatrem europejskim w
twórczości Terayamy Shuji
Patrycja Włodek, „Raj revival” — pomiędzy konserwatyzmem a
„przepisywaniem” kolonializmu w brytyjskim kinie dziedzictwa
Bartłomiej Nowak, Na granicy kultur. O filmach Fatiha Akina
Bogumiła Fiołek-Lubczyńska, Andrzej Fidyk — „antropolog” z kamerą
Jacek Nowakowski, Wizerunek buddyzmu tybetańskiego we współczesnym zachodnim
filmie dokumentalnym
CZĘŚĆ II. Wielokulturowość
Grzegorz Pełczyński, Wieś kontra miasto w kinie PRL-u
Łucja Demby, „Swoi” i „obcy”. O podziałach wewnętrznych społeczeństwa
polskiego w serialu Z biegiem lat, z biegiem dni Andrzeja Wajdy
Dorota Skotarczak, Stare i nowe w filmie socrealistycznym
Andrzej Dębski, Trzy okresy filmowego zainteresowania Niemców Polską
Ewa Fiuk, Kobieta — Inna, Obca. Bohaterki i autorki współczesnego niemieckiego
kina migracyjnego
Magdalena Podsiadło, Poznaj Innego swego — swój i obcy w perspektywie II wojny
światowej w polskim filmie fabularnym po roku 1989
Krystyna Latawiec, „W garderobie natury”. Ciała obnażanie we współczesnym
teatrze
Irina Lappo, Translacja kultury na przykładzie teatralnych hybryd
czechowowsko-mrożkowych
Beata Popczyk-Szczęsna, Konflikt słów — zderzenie kultur. O napięciach w
tekstach scenicznych Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk
Zofia Wojtusik, Człowiek czy dzieło? — Recepcja Domu Bernardy Alba Federica
Garcíi Lorki na scenach polskich
CZĘŚĆ III. Obcość w kulturze: film, teatr i media
Sławomir Bobowski, Napięcie i brak poznania. Biali i Indianie w westernie
amerykańskim (do końca lat siedemdziesiątych)
Małgorzata Kamecka, Od obcości do bliskości w London River Rachida Bouchareba
Przemysław Kaniecki, Eastwood o Iwo Jimie. Japońska obrona wyspy w amerykańskim
filmie
Seth Baumrin, Theatre ethics and the performer’s amoral duties: An axiology for
the actor
Monika Kostaszuk-Romanowska, Romantyzm i „wykluczeni” w rozpoznaniu
współczesnego teatru polskiego
Piotr Rudzki, Opresja made in Poland: Utwór o Matce i Ojczyźnie Jana Klaty oraz
Tęczowa Trybuna 2012 Moniki Strzępki
Magdalena Gołaczyńska, Obcy przymusowo oswojony — legnicki Łemko
Marta Steiner, Stage character as the other. Images of the Chinese in Euroamerican
drama of the 18th, the 19th and the beginning of the 20th century
Małgorzata Różewicz, Żydzi i żydowskość w Sędziach Stanisława
Wyspiańskiego
Ewelina Topolska, “Because black people are also people, right?” Angélica
Liddell and her cry against Europe’s indifference
Dobrosława Marszałkowska, Sztuka Yasumasy Morimury — performans jako
opowieść o przemianach we współczesnej kulturze Japonii
Aleksander Woźny, Interfejs kina w telewizyjnych serwisach informacyjnych
Bartosz Hlebowicz, Shadow catching with the Oneidas. On a photo project in a First
Nation community in Canada
Małgorzata Choczaj, Konflikt kultur, konflikt mediów. W sieci kłamstw Ridleya
Scotta
Indeks osobowy
444 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka