|
ROLA PARLAMENTU NARODOWEGO W SPRAWACH UNII EUROPEJSKIEJ
PUDŁO A. - PO WEJŚCIU W ŻYCIE TRAKTATU Z LIZBONY wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 23.90 Twoja cena 22,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Rola parlamentu narodowego w sprawach UE po wejściu w życie Traktatu z Lizbony
Regulacje unijne zawarte w postanowieniach Traktatu z Maastricht, Traktatu z
Amsterdamu, Traktatu konstytucyjnego (wcześniej obrady Konwentu Europejskiego) oraz
najnowsze postanowienia Traktatu z Lizbony stopniowo rozszerzały kompetencje parlamentów
narodowych w sprawach Unii Europejskiej.
Regulacje Traktatu z Lizbony zasadniczo umocniły rolę parlamentu narodowego w
procesie stanowienia prawa UE. Po raz pierwszy w prawie UE został przewidziany tak
rozległy, a zarazem bezpośredni udział parlamentu w procesie tworzenia prawa UE, co ma
znaczący wpływ na ograniczenie problemu deficytu demokracji w UE. Obok tego, kryzys
finansowy w strefie euro, którego efektem jest podjęcie stosownych instrumentów
prawnych
(Europejski Mechanizm Stabilności i Traktat Fiskalny) przyczynił się do dalszego
rozszerzenia kompetencji parlamentów narodowych w sprawach UE dotyczących kształtowania
polityki gospodarczej.
Wykaz akronimów
Wstęp
ROZDZIAŁ 1.
Unijne regulacje dotyczące udziału parlamentów narodowych w sprawach Unii
Europejskiej
1.1. Wprowadzenie
1.2. Rozwój regulacji unijnych dotyczących udziału parlamentu narodowego w sprawach
WE/UE
1.3. Umocnienie pozycji parlamentów narodowych w postanowieniach Traktatu z Lizbony
1.3.1. Protokół w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej
1.3.2. Protokół w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności
1.4. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2.
Zmiany ustrojowe w państwach członkowskich po wejściu w życie Traktatu z
Lizbony
2.1. Wprowadzenie
2.2. Zmiany konstytucji w odniesieniu do nowych zadań parlamentu przewidzianych w
Traktacie z Lizbony
2.3. Zmiany ustaw koordynacyjnych w odniesieniu do nowych zadań parlamentu przewidzianych
w Traktacie z Lizbony
2.4. Zmiany w regulaminach parlamentarnych w odniesieniu do nowych zadań parlamentu
przewidzianych w Traktacie z Lizbony
2.5. Zmiany ustrojowe w Polsce w związku z postanowieniami Traktatu z Lizbony
2.5.1. Postulat zmiany Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
2.5.1.1. Projekty zmian Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej po wejściu w życie
Traktatu z Lizbony
2.5.1.1.1. Przebieg dyskusji w doktrynie
2.5.2. Ustawa kooperacyjna z 2010 r
2.6. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 3.
Mechanizm współdziałania parlamentu i rządu w sprawach Unii Europejskiej
3.1. Wprowadzenie
3.2. Mechanizmy współdziałania parlamentu i rządu w sprawach UE
3.2.1. Podstawa prawna mechanizmu współdziałania parlamentów z rządem w sprawach UE
3.2.2. Modele mechanizmów współdziałania rządu i parlamentu
3.2.3. Charakter wpływu parlamentu na stanowisko rządu w Radzie UE
3.2.4. Struktury zajmujące się w parlamentach narodowych sprawami UE
3.2.4.1. Komisje do spraw UE
3.2.4.2. Podstawa prawna komisji do spraw UE
3.2.4.3. Kompetencje komisji do spraw UE
3.3. Udział Sejmu i Senatu w sprawach UE
3.3.1. Wprowadzenie
3.3.2. Organy Sejmu i Senatu zajmujące się sprawami UE
3.3.2.1. Sejmowa Komisja do spraw Unii Europejskiej
3.3.2.2. Senacka Komisja Spraw Unii Europejskiej
3.3.3. Rola Sejmu i Senatu w wypracowaniu polskiego stanowiska w sprawach UE
3.3.3.1. Wypracowanie opinii w trybie art. 7 ustawy
3.3.3.2. Wypracowanie opinii w trybie art. 8 ustawy
3.3.3.3. Wypracowanie opinii w trybie art. 10 ust. 2 ustawy
3.3.3.4. Wypracowanie opinii w trybie art. 11 ust. 1 ustawy
3.3.3.5. Wypracowanie opinii w trybie art. 12 ustawy
3.3.3.6. Niezasięgnięcie opinii Sejmu i Senatu przez rząd
3.3.4. Udział Sejmu i Senatu w procedurze niezwoływania Konwentu przez Radę Europejską
3.4. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 4.
Mechanizm informowania parlamentów w sprawach Unii Europejskiej
4.1. Wprowadzenie
4.2. Ewolucja zakresu informacji przekazywanych parlamentom w sprawach UE
4.3. Unijne podstawy prawne przekazywanych informacji w sprawach UE parlamentom w prawie
UE
4.4. Krajowe podstawy prawne mechanizmu przekazywania informacji w sprawach UE parlamentom
narodowym przez rządy
4.5. Praktyka przekazywania informacji w sprawach UE do parlamentów narodowych
4.5.1. Praktyka Komisji Europejskiej
4.5.1.1. Praktyka postępowania z dokumentami UE w parlamentach narodowych
4.5.2. Praktyka rządów państw członkowskich
4.6. Mechanizm informowania o sprawach UE w Sejmie i w Senacie
4.6.1. Praktyka postępowania z dokumentami UE w Sejmie i w Senacie
4.6.2. Analiza aktów nieustawodawczych w Sejmie i w Senacie
4.7. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 5.
Badanie przestrzegania zasady pomocniczości przez parlamenty narodowe
5.1. Wprowadzenie
5.2. Podstawa prawna przestrzegania zasady pomocniczości
5.3. Przestrzeganie zasady pomocniczości na podstawie Protokołu w sprawie stosowania
zasad pomocniczości i proporcjonalności (Protokół nr 2)
5.3.1. Badanie przestrzeganie zasady pomocniczości ex ante
5.3.2. Badanie przestrzegania zasady pomocniczości ex post (sądowa kontrola a
posteriori) z art. 8 Protokołu nr 2
5.3.2.1. Podstawa prawna wniesienia skargi
5.3.2.2. Tryb rozpatrywania oraz przedmiot skargi
5.3.2.2.1. Pośrednia legitymacja czynna parlamentów narodowych
5.3.2.2.2. Przedmiot skargi
5.4. Regulacje państw członkowskich dotyczące badania przestrzegania zasady
pomocniczości
5.4.1. Regulacje państw członkowskich dotyczące badania przestrzegania zasady
pomocniczości ex ante po Traktacie z Lizbony
5.4.2. Regulacje państw członkowskich dotyczące badania przestrzegania zasady
pomocniczości ex post po Traktacie z Lizbony
5.4.2.1. Podstawa prawna
5.4.2.2. Krajowy podmiot inicjujący wniesienie skargi z art. 8 Protokołu nr 2
5.4.2.3. Forma skargi z art. 8 Protokołu nr 2 w regulacjach państw członkowskich
5.4.2.4. Rola rządu w procedurze wniesienia skargi z art. 8 Protokołu nr 2
5.5. Praktyka stosowania mechanizmu badania przestrzegania zasady pomocniczości ex ante
przez parlamenty narodowe
5.5.1. Pierwszy przypadek naruszenia zasady pomocniczości w odniesieniu do projektu Monti
II
5.6. Udział Sejmu i Senatu w badaniu przestrzegania zasady pomocniczości
5.6.1. Krajowa podstawa prawna
5.6.2. Badanie zasady pomocniczości w Sejmie ex ante
5.6.3. Badanie zasady pomocniczości w Senacie ex ante
5.6.4. Praktyka przestrzegania zasady pomocniczości ex ante w Sejmie i w Senacie
5.6.5. Mechanizm badania przestrzegania zasady pomocniczości ex post w Sejmie i w Senacie
5.7. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 6.
Konstytucyjnoprawne aspekty uregulowania klauzul kładki w państwach
członkowskich po Traktacie z Lizbony
6.1. Wprowadzenie
6.2. Procedura kładki z zastrzeżeniem zatwierdzenia (art. 48 ust. 6 TUE)
6.2.1. Pierwszy etap procedury (podjęcie decyzji)
6.2.2. Drugi etap procedury (zatwierdzenie decyzji)
6.3. Procedury kładki ad hoc z zastrzeżeniem "zatwierdzenia" przez państwa
członkowskie
6.4. Procedura kładki z art. 48 ust. 7 TUE {sensu stricto)
6.4.1. Pierwszy etap procedury kładki z art. 48 ust. 7 TUE
6.4.2. Drugi etap procedury kładki z art. 48 ust. 7 TUE (wyrażenie sprzeciwu)
6.4.2.1. Podstawa prawna uregulowania prawa sprzeciwu w krajowych regulacjach
6.5. Ad hoc procedura kładki sensu stricto
6.6. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 7.
Współpraca międzyparlamentarna w sprawach Unii Europejskiej po Traktacie z
Lizbony
7.1. Wprowadzenie
7.2. Geneza i podstawa prawna współpracy międzyparlamentarnej
7.3. Cel, przedmiot i rodzaje współpracy międzyparlamentarnej
7.4. Współpraca parlamentów narodowych z instytucjami UE
7.4.1. Współpraca parlamentów narodowych i Parlamentu Europejskiego.
7.4.1.1. Formy współpracy Parlamentu Europejskiego z parlamentami narodowymi
7.4.1.1.1. Tradycyjne formy współpracy Parlamentu Europejskiego i parlamentów
narodowych
7.4.1.1.2. Współpraca administracyjna Parlamentu Europejskiego i parlamentów narodowych
7.4.1.1.3. Nowe formy współpracy Parlamentu Europejskiego i parlamentów narodowych po
wejściuw życie Traktatu z Lizbony
7.4.1.1.3.1. Współpraca Parlamentu Europejskiego i parlamentów narodowych w ramach
parlamentarnego tygodnia semestru europejskiego
7.4.1.1.3.2. Współpraca Parlamentu Europejskiego i parlamentów narodowych w ramach
Międzyparlamentarnej Konferencji ds.wspólnej PolitykiZagranicznej i Bezpieczeństwa oraz
Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony
7.4.2. Współpraca parlamentów narodowych z Komisją Europejską
7.4.2.1. Dialog polityczny parlamentów narodowych z Komisją Europejską
7.4.2.2. Wizyty komisarzy Komisji Europejskiej w parlamentach narodowych
7.4.3. Współpraca parlamentów narodowych z Radą UE
7.4.4. Współpraca parlamentów narodowych z Radą Europejską
7.5. Współpraca parlamentów z innymi parlamentami narodowymi
7.5.1. Współpraca parlamentów narodowych w ramach COSAC
7.5.2. Współpraca parlamentów narodowych w ramach Konferencji Przewodniczących
Parlamentów UE (KPPUE)
7.5.3. Współpraca parlamentów narodowych w ramach IPEX
7.6. Pozostałe formy współpracy międzyparlamentarnej w sprawach UE
7.7. Przyszła międzyparlamentarna kontrola przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i
sprawiedliwości (PWBiS)
7.7.1. Kontrola działań Europolu
7.7.2. Ocena działalności Eurojust
7.8. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 8.
Umocnienie parlamentu narodowego w kontekście Traktatu o Europejskim Mechanizmie
Stabilności (TEMS) i Traktatu fiskalnego
8.1. Wprowadzenie
8.2. Parlamenty narodowe a środki międzyrządowe związane z reformą strefy euro
8.2.1. Wprowadzenie
8.2.2. Geneza ustanowienia TEMS oraz przebieg prac nad decyzją nr 2011/199/UE
8.2.2.1. Decyzja Rady Europejskiej nr 2011/199/UE
8.2.2.1.1. Ratyfikacja decyzji Rady Europejskiej nr 2011/199/ UE w Polsce
8.2.2.2. Zawarcie umowy międzynarodowej (podstawa prawna ustanowienia TEMS)
8.2.3. Traktat o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w Unii Gospodarczej i Walutowej
(Traktat fiskalny)
8.2.3.1.Wprowadzenie
8.2.3.2. Charakter prawny Traktatu fiskalnego
8.2.3.3. Zakres przedmiotowy Traktatu fiskalnego
8.2.3.4. Uprawnienia instytucji UE i parlamentów narodowych w Traktacie fiskalnym
8.2.3.5. Zastosowanie traktatu do Polski
8.2.3.5.1. Ratyfikacja Traktatu fiskalnego w Polsce
8.2.4. Problemy z ratyfikacją decyzji Rady Europejskiej nr 2011/199/UE, TEMS oraz
Traktatu fiskalnego w państwach członkowskich
8.2.4.1. Wyrok Federalnego Trybunału Konstytucyjnego z 12 września 2012 r
8.2.4.2. Wyrok TSUE z 27 listopada 2012 r
8.3.4.1. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego w kwestii zgodności z Konstytucją procedury
ratyfikacji decyzji Rady Europejskiej 2011/199/UE
8.3. Udział parlamentów narodowych w koordynacji polityki gospodarczej państw
członkowskich
8.3.1. Komunikat Komisji Europejskiej z 28 listopada 2012 r
8.3.2. Udział parlamentów narodowych w zarządzaniu gospodarczym UE..
8.3.3. Udział parlamentów narodowych w realizacji europejskiego semestru
8.4. Udział parlamentu narodowego w unii bankowej i unii politycznej
8.5. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
170 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|