|
OPINIE PRAWNE W PRAKTYCE
KRÓL M. wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 102.90 Twoja cena 97,76 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Opinie prawne w praktyce
W profesjonalnym obrocie prawnym często, a w klinikach prawa zawsze – pomoc prawna
świadczona jest w formie pisemnych opinii prawnych. Zatem sporządzanie opinii ma
pierwszorzędne znaczenie w toku wykonywania zawodu prawnika, w szczególności adwokata i
radcy prawnego.
W literaturze prawniczej brak jednak pogłębionego opracowania na ten ważny, tak z
badawczego jak i praktycznego punktu widzenia, temat. W opracowaniu, które oddajemy do
rąk czytelników, staramy się przybliżyć to zagadnienie. Mamy także nadzieję, że
lektura okaże się stymulująca intelektualnie oraz będzie zaczynem dalszych dyskusji na
temat opinii prawnych, prawa, czy pomocy prawnej.
Wykaz skrótów
Podziękowania
Wstęp
Część I. Opinia prawna jako metoda pracy prawnika
Rozdział 1. Opinia prawna jako przedstawienie wiedzy o prawie
Rozdział 2. Prawnicy i ich metody pracy
2.1. Formy prawne świadczenia pomocy prawnej
2.2. Rozmowa z klientem jako forma pracy prawnika
Rozdział 3. Typologia opinii prawnych
Rozdział 4. Metodyka sporządzania opinii prawnych na wybranych przykładach
4.1. Opinia prawna z zakresu prawa cywilnego
4.2. Opinia prawna o braku podstaw do wniesienia środka zaskarżenia
4.3. Opinia prawna do umowy
4.4. Opinia podatkowa
Część II. Etyczne aspekty sporządzania opinii prawnych
Rozdział 1. Dylematy etyczne związane z opiniami prawnymi
1.1. Zasady etyki zawodowej a opinie prawne
1.2. Odmowa sporządzenia opinii prawnej motywowana względami etycznymi
1.3. Ocena działań organów państwowych, samorządowych, osób zaufania publicznego
Rozdział 2. Respektowanie praw osób trzecich przy formułowaniu opinii prawnych
Rozdział 3. Tajemnica zawodowa i zaufanie
3.1. Uwagi wstępne
3.2. Zakres tajemnicy zawodowej radcy prawnego i adwokata
3.3. Sposoby ochrony poufności opinii prawnych wytwarzanych przez radców prawnych i
adwokatów
3.4. Instrumenty ochrony tajemnicy zawodowej
3.5. Ograniczenia w zakresie poufności ze względu na podmiot wytwarzający opinię
prawną oraz z uwagi na źródło finansowania jej wytworzenia. Wybrane zagadnienia
Rozdział 4. Audyt wewnętrzny jakości opinii prawnych
4.1. Pojęcie jakości usług prawniczych - uwagi wstępne
4.2. Pojęcie audytu jakości
4.3. Narzędzia audytu korporacyjnego profesjonalnych usług prawniczych
4.3.1. Audyt wewnętrzny jakości usługi prawniczej zapewniany przez współdziałanie z
merytorycznie kwalifikowanym specjalistą
4.3.2. Audyt zewnętrzny jakości usługi prawniczej zapewniany przez kontrolę
wizytacyjną sprawowaną przez prawniczy samorząd zawodowy
4.3.3. Audyt zewnętrzny jakości usługi prawniczej zapewniany poprzez instrumenty
postępowań dyscyplinarnych powadzonych przez samorządy zawodowe
4.4. Uwagi końcowe
Część III. Psychologiczne aspekty przygotowania opinii prawnych
Rozdział 1. Dobry kontakt z klientem
1.1. Rola nastawienia w kontakcie z klientem
1.2. Ocenianie innych oraz błędy poznawcze z tym związane
1.3. Optymizm jako fundament dobrego kontaktu z klientem
Rozdział 2. Umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej
2.1. Komunikacja niewerbalna
2.2. Komunikacja werbalna
2.3. Słuchanie - "aktywne słuchanie"
2.4. Zrozumienie - parafraza i odzwierciedlenie emocji
2.5. Akceptacja - dowartościowanie i komunikaty od siebie
2.6. Zgoda - zgoda częściowa
Część IV. Opinie prawne w praktyce klinik prawa
Rozdział 1. Studenckie poradnie prawne (kliniki prawa)
1.1. Co to są kliniki prawa
1.2. Cele nauczania klinicznego
1.3. Metodyka nauczania
1.4. Zdobywanie umiejętności prawniczych
1.4.1. Rozwiązywanie problemów
1.4.2. Współpraca
1.4.3. Umiejętność analizowania i inne niezbędne umiejętności prawnicze
Rozdział 2. Sporządzanie opinii prawnych w klinikach prawa
2.1. Modele przyjmowania spraw w klinikach prawa
2.2. Warunki sporządzania opinii prawnych w klinikach prawa
2.3. Zasady konstruowania opinii prawnych
2.3.1. Poprawność
2.3.2. Jasność
2.3.3. Zwięzłość
Rozdział 3. Struktura opinii prawnych w klinikach prawa
3.1. Elementy konstrukcji opinii prawnej
3.2. Zasady sporządzania opisu stanu faktycznego
3.3. Zasady formułowania pytań prawnych
3.4. Zasady przeprowadzania analizy prawnej
3.5. Modyfikacja metod opracowywania opinii w sytuacjach szczególnych
3.6. Język opinii prawnych
3.7. Check-lista
Rozdział 4. Przykładowe opinie prawne z komentarzem
Rozdział 5. Dylematy etyczne związane z opiniami prawnymi
5.1. Wprowadzenie
5.2. Ustalenie zasad współpracy
5.3. Tworzenie i weryfikacja opinii prawnej
5.4. Akceptacja opinii
5.5. Uwagi końcowe
Rozdział 6. Audyt administracyjny
6.1. Ocena przydatności dokumentów
6.2. Organizacja pracy
6.2.1. Procedura pracy nad sprawą
6.2.2. Czas oczekiwania na poradę
6.2.3. Czas przeznaczony na rozmowę z interesantem
6.3. Wypracowanie procedury rozwiązywania problemów (zbiór dobrych praktyk)
6.4. Ewaluacja jakości kształcenia
Rozdział 7. Audyt jakości opinii
7.1. Uwagi wstępne
7.2. Audyt kliniczny, jako pochodna systemu sieci bezpłatnego poradnictwa prawnego, w
którym działają kliniki prawa
7.3. Model audytu jakości opinii prawnych w łódzkiej klinice prawa
7.3.1. Organizacja pracy w klinice
7.3.2. Zasady organizacji pracy w klinice prawa jako element pomocny w osiąganiu
odpowiedniego poziomu jakości poradnictwa prawnego
7.3.3. Warstwa merytoryczna i konstrukcyjna opinii prawnej
7.3.4. Konsekwencje prawne braku odpowiedniej jakości asysty prawnej w klinikach prawa,
jako instrumenty audytu wewnętrznego i zewnętrznego jakości usług prawniczych
świadczonych w klinikach prawa
7.4. Uwagi końcowe
Rozdział 8. Zasada poufności
Rozdział 9. Cele i funkcje opinii prawnych w klinikach prawa
Rozdział 10. Metodologia uczenia pisania opinii prawnych w klinikach prawa
10.1. Laboratorium
10.2. Metodologia sporządzania pism i opinii prawnych
10.3. Przykładowe scenariusze zajęć
10.4. Uwagi końcowe
Część V. Opinie prawne w praktyce - podsumowanie
Rozdział 1. Dylematy etyczne związane z opiniami prawnymi
414 stron, Format: 16.5x23.8cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|