|
ROZLICZALNOŚĆ W BADANIACH JAKOŚCI DEMOKRACJI
SROKA A. - NA PRZYKŁADZIE POLSKI I HISZPANII wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 41.58 Twoja cena 39,50 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Rozliczalność w badaniach jakości demokracji
(na przykładzie Polski i Hiszpanii)
Ostatnio w badaniach nad systemami demokratycznymi pojawił się nowy termin –
pojęcie jakości demokracji.
Jednym z głównych elementów większości konceptualizacji jakości demokracji, tak
w ujęciu ilościowym, jak i jakościowym
jest rozliczalność.
Termin ten używany jest chętnie, nie tylko przez badaczy zajmujących się jakością
demokracji, lecz także przez publicystów lub polityków. Mimo coraz częstszego
używania terminu „rozliczalności” zarówno w analizach politologicznych, jak i w
dyskursach politycznych, brak jest powszechnie przyjętej definicji owego pojęcia. Jest
ono najczęściej używane jako swoisty „parasol” koncepcyjny, pod którym mieszczą
się różne definicje. Powszechnie rozliczalność używa się zamiennie między innymi z
terminami: przejrzystość, skuteczność, odpowiedzialność czy efektywność.
Rozliczalność bywa także stosowana jako synonim dobrego rządzenia, zarówno w sektorze
publicznym, jak i prywatnym.
Wybrane skróty partii politycznych
Spis tabel
Spis wykresów i rysunków
Wstęp
CZĘŚĆ I. PODSTAWY TEORETYCZNE
Rozdział 1
Rozliczalność w badaniach jakości demokracji
1.1. Koncepcja jakości demokracji
1.2. Rozliczalność jako jeden z komponentów koncepcji jakości demokracji
1.3. Rozważania terminologiczne
1.4. Rozliczalność - strategia badawcza
CZĘŚĆ II. ROZLICZALNOŚĆ HORYZONTALNA: INSTYTUCJE RÓWNOWAŻĄCE I
INSTYTUCJE O SPECJALNYM MANDACIE
Rozdział 2
Władza wykonawcza w systemie rozliczalności horyzontalnej
2.1. Egzekutywa w systemie rozliczalności horyzontalnej - przykład Polski
2.1.1. Rola prezydenta w systemie rozliczalności
2.1.2. Rada Ministrów i prezes Rady Ministrów w systemie rozliczalności
2.2. Egzekutywa w systemie rozliczalności horyzontalnej - przykład Hiszpanii
2.2.1. Rola monarchy w systemie rozliczalności
2.2.2. Rola rządu i jego przewodniczącego w systemie rozliczalności
Rozdział 3
Władza ustawodawcza w systemie rozliczalności horyzontalnej
3.1. Legislatywa w Polsce - uwarunkowania proceduralno-prawne instrumentów
rozliczalności
3.1.1. Dynamika wykorzystywania instrumentów rozliczalności horyzontalnej na forum
posiedzenia Sejmu
3.1.2. Dynamika wykorzystywania instrumentów rozliczalności horyzontalnej w komisjach
parlamentarnych
3.2. Legislatywa w Hiszpanii - uwarunkowania proceduralno-prawne instrumentów
rozliczalności
3.2.1 Dynamika wykorzystywania instrumentów rozliczalności horyzontalnej na plenum
Kongresu Deputowanych
3.2.2. Dynamika wykorzystywania instrumentów rozliczalności horyzontalnej w komisjach
parlamentarnych
Rozdział 4
Władza sądownicza oraz instytucje o specjalnym mandacie w systemie
rozliczalności horyzontalnej
4.1. Judykatywa i instytucje o specjalnym mandacie - przykład Polski
4.1.1. Wymiar normatywny de jure funkcjonowania judykatywy i instytucji o specjalnym
mandacie
4.1.2. Model normatywny a praktyka polityczna
4.2. Judykatywa i instytucje o specjalnym mandacie - przykład Hiszpanii
4.2.1. Wymiar normatywny de jure funkcjonowania judykatywy i instytucji o specjalnym
mandacie
4.2.2. Model normatywny a praktyka polityczna
CZĘŚĆ III. ROZLICZALNOŚĆ WERTYKALNA
Rozdział 5
Determinanty rozliczalności wertykalnej
5.1. System wyborczy a rozliczalność wertykalna
5.1.1. System wyborczy w Polsce
5.1.2. System wyborczy w Hiszpanii
5.2. Struktura terytorialna kraju a przyporządkowanie odpowiedzialności
5.2.1. Ustrój terytorialny w Polsce
5.2.2. Ustrój terytorialny w Hiszpanii
5.3. System partyjny a przyporządkowanie odpowiedzialności
5.3.1. System partyjny w Polsce
5.3.2. System partyjny w Hiszpanii
5.4. Rodzaj rządu a przyporządkowanie odpowiedzialności
5.4.1. Rodzaje rządu w Polsce
5.4.2. Rodzaje rządu w Hiszpanii
Rozdział 6
Głosowanie ekonomiczne jako wyraz rozliczalności wertykalnej
6.1. Badania nad rozliczalnością wertykalną w świetle teorii racjonalnego
wyboru - operacjonalizacja głosowania ekonomicznego
6.2. Rozliczalność wertykalna w Polsce - analizy empiryczne
6.2.1. Głosowanie ekonomiczne w wyborach z 1997 r.
6.2.2. Głosowanie ekonomiczne w wyborach z 2001 r.
6.2.3. Głosowanie ekonomiczne w wyborach z 2005 r.
6.2.4. Głosowanie ekonomiczne w wyborach z 2007 r.
6.2.5. Głosowanie ekonomiczne w wyborach z 2011 r.
6.3. Rozliczalność wyborcza w Hiszpanii - analizy empiryczne
6.3.1. Głosowanie ekonomiczne w wyborach z 1982 r.
6.3.2. Głosowanie ekonomiczne w wyborach z 1986 r.
6.3.3. Głosowanie ekonomiczne w wyborach z 1989 r.
6.3.4. Głosowanie ekonomiczne w wyborach z 1993 r.
6.3.5. Głosowanie ekonomiczne w wyborach z 1996 r.
6.3.6. Głosowanie ekonomiczne w wyborach z 2000 r.
6.3.7. Głosowanie ekonomiczne w wyborach z 2004 r.
6.3.8. Głosowanie ekonomiczne w wyborach z 2008 r.
6.3.9. Głosowanie ekonomiczne w wyborach z 2011 r.
Zakończenie
Aneks
Bibliografia
322 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|