Mniejszości narodowe, etniczne i religijne w przekazie mediów
Książka jest wynikiem udziału autorek w projekcie pilotażowym, którego celem
było wypracowanie metodologii umożliwiającej analizę medialnych wizerunków
mniejszości narodowych, etnicznych i religijnych w różnych państwach członkowskich
UE.
Publikacja wpisuje się w niemal nieobecny w Polsce nurt opracowań metodologicznych
dotyczących badań szczegółowych czy też zawężonych do konkretnych obszarów
tematycznych. W tym sensie mogłaby stanowić interesujące uzupełnienie znakomitego tomu
The Handbook of Comparative Communication Research (red. F. Esser, T. Hanitzsch,
Routledge, New York–London 2012). Książka Agnieszki Szymańskiej i Agnieszki Hess jest
ważnym opracowaniem dla każdego, kto w swoich planach naukowych zakłada realizację
międzynarodowych badań porównawczych w zakresie nauki o mediach.
Z recenzji dr hab. Doroty Piontek, prof. UAM
Wstęp
1. Znaczenie mediów w komunikacji międzynarodowej i międzykulturowej
1.1. Zakres znaczeniowy pojęć komunikacja międzynarodowa i komunikacja międzykulturowa
1.2. Mediatyzacja codzienności - medialne konstrukcje rzeczywistości i ich znaczenie w
obszarze komunikacji międzykulturowej
2. Tradycja badań nad mniejszościami narodowymi i etnicznymi i zjawiskiem
migracji. Zakres defi nicyjny wybranych pojęć i obowiązujący stan prawny dotyczący
kwestii mniejszości
2.1. Tradycja badań nad mniejszościami
2.2. Podstawowe pojęcia stosowane w obszarze badań nad etnicznością. Mniejszości
narodowe i etniczne w Polsce i ich prawa podstawowe
3. Metodologia badań przekazu mediów na temat mniejszości narodowych,
etnicznych i religijnych w międzynarodowych analizach porównawczych
3.1. Pola zainteresowań badawczych w studiach nad komunikowaniem masowym
3.2. Interdyscyplinarność badań nad komunikowaniem masowym
3.3. Analiza zawartości i analiza dyskursu jako metody i techniki opisu zawartości
periodycznych kanałów masowych
3.3.1. Analiza zawartości
3.3.2. Analiza dyskursu
3.4. Badania zawartości mediów jako metoda w międzynarodowych analizach porównawczych
4. Problemy metodologiczne w międzynarodowych badaniach porównawczych
posługujących się analizą zawartości - studium przypadku Pilot Media Project -
experts and research groups for the analysis of media content Europejskiej Agencji Praw
Podstawowych (FRA - European Union Agency for Fundamental Rights)
4.1. Podstawowe informacje i założenia Pilot Media Project - experts and research groups
for the analysis of media content Europejskiej Agencji Praw Podstawowych (FRA)
4.2. Struktura badań i konstrukcja narzędzia pomiaru zastosowanego w Pilot Media Project
- experts and research groups for the analysis of media content Europejskiej Agencji Praw
Podstawowych (FRA)
4.3. Zastrzeżenia metodologiczne dotyczące założeń badawczych i narzędzia pomiaru
zastosowanego w Pilot Media Project - experts and research groups for the analysis of
media content Europejskiej Agencji Praw Podstawowych (FRA)
4.4. Postulaty zmian technicznych i metodologicznych dotyczące założeń badawczych i
narzędzia pomiaru zastosowanego w Pilot Media Project - experts and research groups for
the analysis of media content Europejskiej Agencji Praw Podstawowych (FRA)
Zakończenie
Spis ilustracji
Bibliografia
Aneks
138 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka