Prawna koncepcja zamówienia publicznego
Monografia pt. Prawna koncepcja zamówienia publicznego autorstwa wybitnego specjalisty
w poruszanej dziedzinie prof. nadzw. dr hab. Marka Szydło stanowi analizę
poszczególnych elementów prawnej konstrukcji zamówienia publicznego, którymi są:
cele zamówienia publicznego, które to cele są jednocześnie celami całego
prawnego reżimu zamówień publicznych;
podmioty zamówienia publicznego, tj. zamawiający oraz wykonawcy, publiczne
podmioty weryfikujące działalność podmiotów zamówienia publicznego, czyli organy
publicznego nadzoru nad rynkami zamówień publicznych, a także organy rozstrzygające
spory prawne pomiędzy zamawiającymi a wykonawcami;
przedmiot oraz treść zamówienia publicznego;
metoda regulacji zamówienia publicznego.
Autor, w niniejszej pracy, w oparciu o powyżej przedstawione elementy prawnej
konstrukcji zamówienia publicznego, dokonał analizy kryteriów, za pomocą których
można stwierdzić, czy dane zmówienie publiczne ma charakter publicznoprawny czy też
prywatnoprawny.
Rozważania zawarte w monografii pozwalają na odniesienie oraz zastosowanie ich do
wszelkich porządków prawnych – krajowych i/lub ponadnarodowych – regulujących
instytucję zamówień publicznych. Równocześnie w celu uczynienia rozważań w
prezentowanej pracy bardziej konkretnymi i dającymi się praktycznie wykorzystać,
twierdzenia ilustrowane są odwołaniami do konkretnych przykładów normatywnych,
czerpanych zwłaszcza z prawa polskiego oraz z prawa Unii Europejskiej.
Analiza pojęcia zamówienia publicznego jest szalenia ważna dla praktyki udzielania
zamówień publicznych. W praktyce bowiem nie do końca wiadomo, gdzie są granice
poszczególnych zamówień publicznych i czy dwie lub więcej umowy w sprawie zamówienia
publicznego stanowią jedno zamówienie publiczne czy też dwa lub więcej odrębnych
zamówień publicznych. Rozstrzygnięcie tej kwestii jest kluczowe dla praktyki,
zwłaszcza z uwagi na zakaz dzielenie zamówienia publicznego na części.
W niniejszej monografii została dokonana analiza instytucji prawnych zawartych w
nowych unijnych dyrektywach o zamówieniach publicznych przyjętych 26.2.2014 r., które
Polska musi wdrożyć do 18.4.2016 r.
Czytelnik w kolejnych rozdziałach ma możliwość zapoznania się z takimi
zagadnieniami jak m.in.:
efektywność ekonomiczna dokonywanych w ramach zamówień publicznych zakupów;
sprawiedliwość proceduralna postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego;
instytucje zamawiające jako podmioty zamówienia publicznego;
wykonawcy jako podmioty zamówienia publicznego;
treść zamówienia publicznego – szczególne obowiązki wykonawcy oraz jego
wynagrodzenie;
metoda regulacji zamówienia publicznego;
zastosowanie kryteriów podziału na prawo publiczne i prywatne do zamówień
publicznych.
Niniejsza pozycja jest pracą, która pozwala w szerszy sposób spojrzeć na
problematykę prawa zamówień publicznych, zapoznać się z przedstawieniem doktryny oraz
orzecznictwa. Dzieło to nie tylko poszerzy wiedzę praktyków prawa – adwokatów,
radców prawnych, sędziów lecz również teoretyków prawa oraz aplikantów zawodów
prawniczych, studentów pragnących pogłębić swoją wiedzę, a także urzędników
zajmujących się udzielaniem zamówień publicznych oraz przedsiębiorców.
Wykaz skrótów
Wykaz literatury
Wprowadzenie
Rozdział I. Cele zamówienia publicznego
§ 1. Cele zamówienia publicznego jako aprobowane społecznie wartości
§ 2. Efektywność ekonomiczna zakupów dokonywanych w ramach zamówień publicznych
§ 3. Cele drugoplanowe lub drugorzędne
§ 4. Sprawiedliwość proceduralna postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
§ 5. Etyczna uczciwość zachowań uczestników rynków zamówień publicznych
§ 6. Zagwarantowanie należytego wykonywania przez wykonawców świadczeń stanowiących
przedmiot zamówień publicznych
§ 7. Publiczny charakter celów zamówienia publicznego
Rozdział II. Podmioty zamówienia publicznego oraz publiczne organy weryfikujące
działalność podmiotów zamówienia publicznego
§ 1. Instytucje zamawiające jako podmioty zamówienia publicznego
I. Instytucje zamawiające jako podmioty mające podmiotowość prawną w prawie
zamówień publicznych
II. Rozróżnienie na instytucje zamawiające będące podmiotami publicznymi oraz
podmiotami prywatnymi
III. Rodzaje działalności wykonywanej przez instytucje zamawiające oraz znaczenie
rodzaju wykonywanej działalności dla uzyskania statusu instytucji zamawiającej
IV. Sposoby wskazywania przez prawo zamówień publicznych instytucji zamawiających
§ 2. Wykonawcy jako podmioty zamówienia publicznego
§ 3. Organy publicznego nadzoru nad rynkami zamówień publicznych
I. Nadzór publicznych organów nad rynkami zamówień publicznych jako administracyjny
nadzór materialnoprawny
II. Status organów publicznego nadzoru nad rynkami zamówień publicznych
§ 4. Organy rozstrzygające spory prawne pomiędzy instytucjami zamawiającymi a
wykonawcami
Rozdział III. Przedmiot oraz treść zamówienia publicznego
§ 1. Świadczenie wykonawcy jako przedmiot zamówienia publicznego
I. Ogólna definicja świadczenia wykonawcy oraz konstytutywne elementy tego świadczenia
II. Świadczenie wykonawcy jako zachowanie się zaspokajające potrzebę zamawiającego
III. Świadczenie wykonawcy jako zachowanie się powodujące powstanie po stronie
zamawiającego bezpośredniego przysporzenia o charakterze gospodarczym
§ 2. Treść zamówienia publicznego
I. Elementy konstytuujące treść zamówienia publicznego
II. Obowiązki zamawiającego
III. Obowiązki wykonawcy
IV. Uprawnienie wykonawcy do wynagrodzenia
§ 3. Wykonywanie zamówienia publicznego jako zadanie publiczne
§ 4. Granice (zakres) oraz odrębność lub tożsamość poszczególnych zamówień
publicznych
I. Kryteria wyodrębniania lub tożsamości poszczególnych zamówień publicznych
II. Potrzeby zamawiającego jako kryterium wyodrębniania lub tożsamości poszczególnych
zamówień publicznych
III. Bezpośrednie przysporzenie gospodarcze uzyskiwane przez zamawiającego jako
kryterium wyodrębniania lub tożsamości poszczególnych zamówień publicznych
IV. Gospodarcza i techniczna funkcja świadczenia wykonawcy jako kryterium wyodrębniania
lub tożsamości poszczególnych zamówień publicznych
V. Postanowienia przedmiotowo istotne umowy w sprawie zamówienia publicznego jako
kryterium wyodrębniania lub tożsamości poszczególnych zamówień publicznych
VI. Przesłanki aktualizujące zakaz zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego jako
kryterium wyodrębniania lub tożsamości poszczególnych zamówień publicznych
Rozdział IV. Metoda regulacji zamówienia publicznego
§ 1. Metoda regulacji jako kategoria prawna
§ 2. Cywilnoprawna metoda regulacji zamówienia publicznego
§ 3. Administracyjnoprawna metoda regulacji zamówienia publicznego
§ 4. Hybrydowa metoda regulacji zamówienia publicznego
Rozdział V. Publicznoprawny i prywatnoprawny charakter zamówienia publicznego
§ 1. Kryteria podziału prawa na prawo publiczne i prawo prywatne
§ 2. Zastosowanie kryteriów podziału na prawo publiczne i prawo prywatne do prawa
zamówień publicznych
§ 3. Zastosowanie kryteriów podziału na prawo publiczne i prawo prywatne do
poszczególnych zamówień publicznych
Zakończenie
Indeks rzeczowy
260 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka