|
SCHIZOFRENIA A FUNKCJONOWANIE POZNAWCZE ZABURZENIA ELEMENTARNYCH CZYNNOŚCI POZNAWCZYCH Z PERSPEKTYWY PSYCHOLOGICZNEJ
STYŁA R. wydawnictwo: SCHOLAR , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 58.69 Twoja cena 55,76 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Schizofrenia a funkcjonowanie
poznawcze
Zaburzenia
elementarnych czynności poznawczych z perspektywy psychologicznej
Dzieło
Autora uważam za dojrzałą prezentację istotnego problemu klinicznego,
jakim są zaburzenia poznawcze w schizofrenii. Z perspektywy badacza
zajmującego się psychologią schizofrenii tym bardziej doceniam wysiłek
dr. Styły w dążeniu do pogłębiania wiedzy z zakresu związków
złożonych i różnorodnych zmiennych psychologicznych z
funkcjami poznawczymi. Wiem bowiem jak wymagające są to poszukiwania.
Autor monografii przedstawia interesujący model systematyzujący
rozumienie znaczenia wzajemnych interakcji czynników
biologicznych, psychologicznych i społecznych w deficytach
funkcjonowania poznawczego pacjentów chorujących na
schizofrenię. Na uwagę zasługuje fakt, iż Autor zrealizował serię
czasochłonnych badań zakrojonych na szeroką skalę, które
dostarczyły ciekawego materiału do analiz.
dr
hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, fragment recenzji
Książka
stanowi pierwszą monografię w literaturze polskiej, i prawdopodobnie
światowej, poświęconą w całości psychologicznemu rozumieniu zaburzeń
poznawczych doświadczanych przez osoby z diagnozą schizofrenii. Termin
zaburzenia poznawcze ma wiele znaczeń – w niniejszej książce
rozumiany jest przede wszystkim jako dysfunkcje elementarnych czynności
poznawczych (np. uwagi, uczenia się, pamięci roboczej, funkcji
zarządczych). Monografia zawiera szczegółowe teoretyczne
wprowadzenie, ukazujące rolę zaburzeń poznawczych w schizofrenii. Druga
część tomu skupiona jest na opisie czterech badań własnych,
które w sposób empiryczny wykazują istotne
znaczenie procesów psychologicznych dla funkcjonowania w
zakresie językowym, uczenia się, szybkości przetwarzania, funkcji
zarządczych i pamięci roboczej.
Czytelnicy zainteresowani zagadnieniem schizofrenii – w tym
psycholodzy, lekarze, studenci i pracownicy naukowi oraz osoby z
doświadczeniem psychozy i ich rodziny – z pewnością znajdą w
niej wiele nowych, ciekawych informacji.
Rafał Styła –
doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Neuropsychologii
Klinicznej i Psychoterapii Wydziału Psychologii Uniwersytetu
Warszawskiego, psychoterapeuta Polskiego Towarzystwa Psychologicznego,
analityk grupowy Instytutu Analizy Grupowej
„Rasztów”, współzałożyciel
Ośrodka Psychoterapii i Psychiatrii „Psyche Plus”.
Były pracownik Akademickiego Ośrodka Psychoterapii UW oraz Instytutu
Psychiatrii i Neurologii. Autor lub współautor ponad 30
publikacji z zakresu psychopatologii (w tym zagadnienia schizofrenii),
psychoterapii i psychometrii.
PODZIĘKOWANIA
WSTĘP
CZĘŚĆ I WPROWADZENIE TEORETYCZNE
ROZDZIAŁ 1
DIAGNOZA
SCHIZOFRENII A ZABURZENIA POZNAWCZE
1.1. Dziedziny nauki badające schizofrenię: psychopatologia,
psychologia kliniczna, psychiatria, psychologia zaburzeń psychicznych i
genetyka
1.2. Miejsce zaburzeń poznawczych w historii rozwoju
kryteriów diagnozy nozologicznej schizofrenii
1.3. Współczesne kryteria diagnozy nozologicznej
schizofrenii a zaburzenia poznawcze
1.3.1. Podstawowe objawy schizofrenii
1.3.2. Kryteria diagnostyczne według klasyfikacji ICD-10 i DSM-5 oraz
ICD-11
1.4. Zaburzenia poznawcze w ujęciach syndromologicznych schizofrenii
1.5. Miejsce zaburzeń poznawczych w obrazie klinicznym schizofrenii
1.5.1. Zaburzenia poznawcze - główna czy poboczna cecha
schizofrenii?
1.5.2. Zaburzenia poznawcze a czynniki biologiczne i psychologiczne
ROZDZIAŁ 2
OBSZARY
DZIAŁANIA UMYSŁU A KLASYFIKACJA DOMEN ZABURZEŃ POZNAWCZYCH U
OSÓB Z DIAGNOZĄ SCHIZOFRENII
2.1. Przegląd znaczeń terminu "zaburzenia poznawcze"
2.2. Obszary działania umysłu
2.2.1. Obszary działania umysłu w blokowym modelu umysłu Atkinsona i
Shiffrina
2.2.2. Aspekty działania umysłu w hierarchicznych i poznawczych
teoriach inteligencji
2.3. Klasyfikacje obszarów zaburzeń poznawczych u
osób z diagnozą schizofrenii
2.3.1. Przegląd obszarów zaburzeń poznawczych badanych w
grupie osób z diagnozą schizofrenii
2.3.2. Klasyfikacja MATRICS
2.4. Pamięć robocza i funkcje zarządcze jako kluczowe obszary działania
umysłu
2.4.1. Pamięć robocza
2.4.2. Funkcje zarządcze
2.4.3. Pamięć robocza a funkcje zarządcze
ROZDZIAŁ 3
NASILENIE
ZABURZEŃ POZNAWCZYCH U OSÓB Z DIAGNOZĄ SCHIZOFRENII, ICH
KONSEKWENCJE I TERAPIA
3.1. Przegląd metaanaliz badań porównujących wyniki
testów poznawczych osób z diagnozą schizofrenii z
osobami z populacji ogólnej
3.2. Profil zaburzeń poznawczych - uogólniony czy
zróżnicowany?
3.3. Zaburzenia poznawcze w schizofrenii na tle innych grup zaburzeń
psychicznych
3.4. Konsekwencje zaburzeń poznawczych w sferach prywatnej i zawodowej
3.5. Terapia zaburzeń poznawczych
ROZDZIAŁ 4
MODEL
TRÓJWARSTWOWY JAKO KONCEPCJA PORZĄDKUJĄCA BIOLOGICZNE,
SPOŁECZNE I PSYCHOLOGICZNE UWARUNKOWANIA ZABURZEŃ POZNAWCZYCH W
SCHIZOFRENII
4.1. Od biologicznych do psychologicznych uwarunkowań zaburzeń
poznawczych
4.2. Trójwarstwowy model uwarunkowań zaburzeń poznawczych u
osób z diagnozą schizofrenii - ogólne postulaty
4.3. Biologiczne podstawy procesów poznawczych - pierwsza
warstwa modelu
4.4. Deprywacja stymulacji poznawczej - druga warstwa modelu
4.5. Dystrakcja i motywacja w trakcie wykonywania zadania - trzecia
warstwa modelu
4.5.1. Dystrakcja w trakcie wykonywania zadania
4.5.2. Zaburzenia motywacji do wykonywania zadania
4.6. Zakres i ograniczenia modelu
CZĘŚĆ II BADANIA WŁASNE
ROZDZIAŁ 5
WPROWADZAJĄCE
UWAGI METODOLOGICZNE
5.1. Przegląd metod służących do oceny pamięci roboczej i funkcji
zarządczych
5.1.1. Metody eksperymentalne
5.1.2. Mimowolne przetwarzanie równoległe jako nowa
propozycja eksperymentalnego pomiaru pamięci roboczej
5.1.3. Metody stosowane w praktyce klinicznej
5.1.4. Prosty, złożony i dynamiczny zakres pamięci roboczej
5.2. Autorskie narzędzia badawcze stworzone na potrzeby badań własnych
5.2.1. Kwestionariusz Doświadczeń z Dzieciństwa (KDD-58)
5.2.2. Kwestionariusz Ogólnej Oceny Funkcjonowania (KOOF-58)
5.2.3. Kwestionariusz Bieżącego Doświadczania (KBD)
5.3. Skuteczność a efektywność wykonania zadania poznawczego
5.4. Plan grup naturalnych
5.5. Analizy statystyczne i interpretacja wyników
5.5.1. Zasady dotyczące przeprowadzanych analiz statystycznych
5.5.2. Interpretacja wielkości efektów
ROZDZIAŁ 6
PODATNOŚĆ
NA DYSTRAKCJĘ I MIMOWOLNE PRZETWARZANIE RÓWNOLEGŁE JAKO
ZJAWISKA TŁUMACZĄCE WPŁYW DYSTRAKCJI NA PRZETWARZANIE KWANTYFIKATORA
PROPORCJONALNEGO PRZEZ OSOBY Z DIAGNOZĄ SCHIZOFRENII (BADANIE NR 1)
6.1. Wprowadzenie teoretyczne
6.1.1. Wpływ pamięci roboczej na przetwarzanie
kwantyfikatorów
6.1.2. Podatność na dystrakcję a pamięć robocza
6.1.3. Mimowolne przetwarzanie równoległe
6.1.4. Hipotezy teoretyczne
6.2. Metoda
6.2.1. Schemat badania
6.2.2. Osoby badane
6.2.3. Sposób pomiaru zmiennych
6.2.4. Procedura i materiał badawczy
6.2.5. Hipotezy zoperacjonalizowane
6.3. Wyniki
6.3.1. Zależności między zmiennymi analizowanymi a kontrolowanymi
6.3.2. Wpływ siły dystraktora na wykonanie zadania z kwantyfikatorem
proporcjonalnym
6.3.3. Procentowy wzrost czasu reakcji i procentowy spadek liczby
poprawnych odpowiedzi w związku z instrukcją pamiętania liczby
dystraktorów
6.3.4. Pamięć robocza jako mediator związku między diagnozą a
procentowym wzrostem czasu reakcji w odniesieniu do instrukcji
pamiętania liczby dystraktorów
6.4. Dyskusja wyników
6.4.1. Wpływ dystrakcji na wykonanie zadania z kwantyfikatorem
proporcjonalnym - podatność na dystrakcję osób z diagnozą
schizofrenii
6.4.2. Wpływ dystrakcji na wykonanie zadania z kwantyfikatorem
proporcjonalnym - mimowolne przetwarzanie równoległe jako
efekt zaburzeń pamięci roboczej
6.4.3. Ograniczenia badania
6.4.4. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 7
WPŁYW
LĘKU EGZAMINACYJNEGO NA PAMIĘĆ ROBOCZĄ, PRĘDKOŚĆ PRZETWARZANIA ORAZ
UCZENIE SIĘ WERBALNE I WZROKOWO-PRZESTRZENNE (BADANIA NR 2)
7.1. Wstęp teoretyczny
7.1.1. Lęk egzaminacyjny i stres egzaminacyjny - definicje,
rozpowszechnienie i konsekwencje zdrowotne
7.1.2. "Wielka Trójka" stanów stresowych a stres
egzaminacyjny
7.1.3. Lęk egzaminacyjny i stres egzaminacyjny a osiągnięcia szkolne
oraz pamięć robocza, prędkość przetwarzania, uczenie się werbalne i
wzrokowo-przestrzenne
7.1.4. Stres egzaminacyjny i stres szpitalny a pamięć robocza, prędkość
przetwarzania oraz uczenie się werbalne i wzrokowo-przestrzenne
7.1.5. Hipotezy teoretyczne
7.2. Metoda
7.2.1. Schemat badania
7.2.2. Osoby badane
7.2.3. Osoby z diagnozą schizofrenii
7.2.4. Sposób pomiaru zmiennych
7.2.5. Procedura badania
7.2.6. Hipotezy zoperacjonalizowane
7.3. Wyniki
7.3.1. Trafność oddziaływania badawczego
7.3.2. Związek między stanem lęku, napięcia, martwienia się i lękiem
jako cechą a pamięcią roboczą, prędkością przetwarzania oraz uczeniem
się werbalnym
i wzrokowo-przestrzennym
7.3.3. Wpływ stresu egzaminacyjnego na pamięć roboczą, prędkość
przetwarzania oraz uczenie się werbalne i wzrokowo-przestrzenne
7.3.4. Różnice w zakresie pamięci roboczej, prędkości
przetwarzania, uczenia się werbalnego i wzrokowo-przestrzennego między
osobami z diagnozą schizofrenii a osobami zdrowymi w stresie i bez
stresu
7.3.5. Różnice w zakresie stanu lęku między studentami a
osobami z diagnozą schizofrenii
7.3.6. Mediacyjna rola lęku w związku między diagnozą schizofrenii a
pamięcią roboczą, prędkością przetwarzania oraz uczeniem się werbalnym
i wzrokowo-przestrzennym
7.4. Dyskusja wyników
7.4.1. Analiza trafności wewnętrznej badania studentów
7.4.2. Sytuacja egzaminu a stres egzaminacyjny i lęk egzaminacyjny -
ocena trafności oddziaływania badawczego
7.4.3. Związek między stanem lęku, napięcia, martwienia się i lękiem
jako cechą a pamięcią roboczą, prędkością przetwarzania oraz uczeniem
się
werbalnym i wzrokowo-przestrzennym
7.4.4. Wpływ lęku egzaminacyjnego na pamięć roboczą, prędkość
przetwarzania, uczenie się werbalne i wzrokowo-przestrzenne
7.4.5. Nasilenie zaburzeń pamięci roboczej, prędkości przetwarzania,
uczenia się werbalnego i wzrokowo-przestrzennego oraz lęku u
osób z diagnozą schizofrenii
7.4.6. Ograniczenia projektu i dalsze kierunki badań
7.4.7. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 8
WPŁYW
MARTWIENIA SIĘ NA PAMIĘĆ ROBOCZĄ WERBALNĄ, PRZESTRZENNĄ I FUNKCJE
ZARZĄDCZE ORAZ ICH KORELATY - TRAUMATYCZNE DOŚWIADCZENIA Z DZIECIŃSTWA,
STANY STRESOWE, DYSFUNKCJONALNE PRZEKONANIA METAPOZNAWCZE I OBJAWY
PSYCHOTYCZNE (BADANIE NR 3)
8.1. Wprowadzenie teoretyczne
8.1.1. Wpływ martwienia się na pamięć roboczą osób z
diagnozą schizofrenii
8.1.2. Związek między lękiem a pamięcią roboczą u osób z
diagnozą schizofrenii
8.1.3. Traumatyczne doświadczenia z dzieciństwa jako korelat zaburzeń
poznawczych
8.1.4. Dysfunkcjonalne przekonania metapoznawcze jako korelat zaburzeń
poznawczych
8.1.5. Objawy psychotyczne jako stan krótkookresowy i jako
stan chwilowy. Związek między objawami psychotycznymi a funkcjonowaniem
poznawczym
8.1.6. Podsumowanie hipotez teoretycznych
8.2. Metoda
8.2.1. Schemat badania
8.2.2. Procedura badania
8.2.3. Warunki i przebieg badania
8.2.4. Sposób pomiaru zmiennych
8.2.5. Osoby badane
8.2.6. Hipotezy zoperacjonalizowane
8.3. Wyniki
8.3.1. Różnice między osobami z diagnozą schizofrenii i
osobami zdrowymi w zakresie martwienia się jako cechy, neurotyczności,
stanów stresowych,
traumatycznych doświadczeń z dzieciństwa i dysfunkcjonalnych przekonań
metapoznawczych
8.3.2. Związek między stanami stresowymi, traumatycznymi
doświadczeniami z dzieciństwa i dysfunkcjonalnymi przekonaniami
metapoznawczymi a pamięcią roboczą, funkcjami zarządczymi i szybkością
przetwarzania
8.3.3. Trafność manipulacji eksperymentalnej
8.3.4. Wpływ lęku na pamięć roboczą i funkcje zarządcze
8.4. Dyskusja wyników
8.4.1. Nasilenie zaburzeń poznawczych w zakresie pamięci roboczej,
funkcji zarządczych i szybkości przetwarzania u osób z
diagnozą schizofrenii
8.4.2. Nasilenie martwienia się jako cechy, neurotyczności, martwienia
się i napięcia jako stanu, traumatycznych doświadczeń z dzieciństwa i
dysfunkcjonalnych przekonań metapoznawczych u osób z
diagnozą schizofrenii
8.4.3. Związek między martwieniem się i napięciem jako stanem,
traumatycznymi doświadczeniami z dzieciństwa, dysfunkcjonalnymi
przekonaniami poznawczymi
i pozytywnymi objawami psychozy jako stanem a pamięcią roboczą,
funkcjami zarządczymi i szybkością przetwarzania
8.4.4. Wpływ lęku na pamięć roboczą i funkcje zarządcze
8.4.5. Ograniczenia badania
8.4.6. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 9
PREDYKTORY
I DETERMINANTY FUNKCJI ZARZĄDCZYCH I PAMIĘCI ROBOCZEJ U OSÓB
Z DIAGNOZĄ SCHIZOFRENII - DYSTRAKCJA WEWNĘTRZNA, ZABURZENIA MOTYWACJI I
DEPRYWACJA STYMULACJI POZNAWCZEJ (BADANIE NR 4)
9.1. Wprowadzenie teoretyczne
9.1.1. Dystrakcja wewnętrzna jako predyktor i determinanta funkcji
zarządczych oraz pamięci roboczej u osób z diagnozą
schizofrenii
9.1.2. Zaburzenia motywacji a funkcje zarządcze i pamięć robocza u
osób z diagnozą schizofrenii
9.1.3. Deprywacja stymulacji poznawczej jako źródło zaburzeń
funkcji zarządczych
9.1.4. Dystrakcja wewnętrzna, zaburzenia motywacji i deprywacj a
stymulacji poznawczej a siła zaburzeń funkcji zarządczych, pamięci
roboczej i szybkości przetwarzania
9.1.5. Podsumowanie hipotez teoretycznych
9.2. Metoda
9.2.1. Schemat badania
9.2.2. Osoby badane
9.2.3. Sposób pomiaru zmiennych
9.2.4. Warunki i procedura badania
9.2.5. Hipotezy empiryczne zoperacjonalizowane
9.3. Wyniki
9.3.1. Różnice między osobami z diagnozą schizofrenii i
osobami bez diagnozy w zakresie dystrakcji wewnętrznej, zaburzeń
motywacji i deprywacji stymulacji poznawczej
9.3.2. Związek między dystraktorami wewnętrznymi, zaburzeniami
motywacji i deprywacją stymulacji poznawczej a funkcjami zarządczymi,
pamięcią roboczą i szybkością przetwarzania
9.3.3. Różnice między osobami z diagnozą schizofrenii i
osobami zdrowymi w zakresie funkcji zarządczych, pamięci roboczej i
szybkości przetwarzania
9.3.4. Mediacyjna rola dystrakcji wewnętrznej, zaburzeń motywacji i
deprywacji stymulacji poznawczej związku między przynależnością do
grupy klinicznej lub kontrolnej a funkcjonowaniem poznawczym
9.3.5. Trafność manipulacji eksperymentalnej
9.3.6. Wpływ lęku na hamowanie jako funkcję zarządczą mierzoną Testem
Antysakady
9.3.7. Wpływ lęku na hamowanie jako funkcję zarządczą mierzoną Testem
Flankerów
9.4. Dyskusja wyników
9.4.1. Nasilenie dystrakcji wewnętrznej, zaburzeń motywacji i
deprywacji stymulacji poznawczej u osób z diagnozą
schizofrenii
9.4.2. Psychologiczne i społeczne uwarunkowania zaburzeń poznawczych w
schizofrenii
9.4.3. Wpływ lęku na hamowanie jako funkcję zarządczą
9.4.4. Ograniczenia badania
9.4.5. Podsumowanie
ZAKOŃCZENIE
Podsumowanie badań
Przyszłe kierunki badań
Wnioski społeczne
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik 5.1. Kwestionariusz Bieżącego Doświadczenia (KBD) - pre
Załącznik 5.2. Kwestionariusz Bieżącego Doświadczenia (KBD) - post
Załącznik 7.1. Współczynniki korelacji r Pearsona między
nasileniem stanu lęku, napięcia i martwienia, cechy lęku i
zaangażowania jako stanu w pomiarze przed wykonaniem zadań poznawczych
i w pomiarze po zadaniach poznawczych w grupie studentów
Załącznik 7.2. Współczynniki korelacji r Pearsona między
wskaźnikami funkcjonowania poznawczego otrzymane w grupie
studentów
Załącznik 7.3. Współczynniki korelacji r Pearsona pomiędzy
nasileniem stanu lęku, napięcia i martwienia się, cechą lęku i
zaangażowania się jako stanem a wskaźnikami funkcjonowania poznawczego
otrzymane w grupie studentów bez egzaminu
Załącznik 7.4. Współczynniki korelacji r Pearsona pomiędzy
nasileniem stanu lęku, napięcia i martwienia się, cechą lęku i
zaangażowania się jako stanem a wskaźnikami funkcjonowania poznawczego
otrzy mane w grupie studentów w dniu egzaminu
Załącznik 8.1. Skala Oceny Wizualnej (Visual Analog Scale, VAS) do
oceny stanu lęku
Załącznik 8.2. Analiza wyników badania nr 3 w podgrupach o
niskich i wysokich wynikach w teście LNS
Załącznik 8.3. Analiza różnic między warunkami
eksperymentalnymi w badaniu nr 3 w Teście Zakresu Przestrzennego w
wersjach wprost i wspak
Załącznik 9.1. Ankieta Wrażeń
Załącznik 9.2. Treść tablic wykorzystanych w badaniu nr 4 w celu
manipulacji poziomem martwienia się
Załącznik 9.3. Skala Oceny Tablic, która posłużyła do wyboru
tablic wyświetlanych w ramach manipulacji eksperymentalnej w badaniu nr
4
Załącznik 9.4. Współczynniki korelacji pomiędzy zmiennymi
psychologicznymi i w zmiennymi poznawczymi (pomiar bazowy) w grupie
klinicznej
Załącznik 9.5. Współczynniki korelacji pomiędzy zmiennymi
psychologicznymi i zmiennymi poznawczymi (pomiar bazowy) w grupie
osób zdrowych
BIBLIOGRAFIA
SPIS RYSUNKÓW I TABEL
INDEKS NAZWISK
398
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękkaOsoby kupujące tę książkę wybierały także:
- NEUROPSYCHOLOGIA KLINICZNA WALSH K. DARBY D.
- DEPRESJA MODELE KLINICZNE I TECHNIKI TERAPEUTYCZNE DLA PRAKTYKÓW HAMMEN C. / I PACJENTÓW
- BADANIA KLINICZNE PRODUKTÓW LECZNICZYCH I WYROBÓW MEDYCZNYCH ZAGADNIENIA PRAWNE KUCZUR T.WĄSIK D.
- INTERWENCJA KRYZYSOWA GREENSTONE J. LEVITON SH.
- PSYCHOLOGIA STRESU ŁOSIAK W.
- SCHIZOFRENIA KĘPIŃSKI A.
- DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA. PROCES NARZĘDZIA STANDARDY. PALUCHOWSKI W.J.
- BADANIA KLINICZNE BRODNIEWICZ T. RED.
- BADANIA KLINICZNE WYZWANIA I PERSPEKTYWY ROZWOJU PREUS H. PREUS A.
- KRYZYSY I ICH PRZEZWYCIĘŻANIE KUBACKA-JASIECKA D. MUDYŃ K.-PROBLEMY INTERWENCJI POMOCY PSYCHOLOGICZ.
- INTERWENCJA KRYZYSOWA POMOC W KRYZYSACH PSYCHOLOGICZNYCH KUBACKA-JASIECKA D.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|