|
PODSTAWY PEDAGOGII OSOBY
CHROST S. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2022, wydanie Icena netto: 53.59 Twoja cena 50,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Podstawy pedagogii osoby
W książce autor
przedstawił fundamenty pedagogii osoby, nakreślił, w jaki
sposób definiowana jest osoba, czym jest majeutyka jako
sztuka (samo) wychowania osoby oraz zaprezentował, jakie są
główne cele pedagogii osoby i w jaki sposób
były/są realizowane.
Monografia składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy
zatytułowany „Osoba ludzka – próby
definicji” przedstawia rozwój historyczny i
treściowy pojęcia „osoba” w trzech odsłonach: od
Ojców Kapadockich do Tomasza z Akwinu, od Kartezjusza do
Husserla oraz od Maritaina do Tischnera. Rozdział drugi noszący tytuł
„Majeutyka osoby” wprowadza w teoretyczne
rozumienie tego pojęcia oraz określa rolę tej metody w pedagogii osoby.
Ostatni, trzeci rozdział publikacji to podstawowa charakterystyka
pedagogii osoby w inspiracji katolickiej. Określa najważniejsze cele i
sposoby realizacji procesu wychowawczego w pedagogii osoby.
W pracy wykorzystano refleksję filozoficzną i pedagogiczną wybranych
myślicieli – pedagogów. Dobór
wyznaczony został zgodnie z tradycją personalizmu teistycznego i
polskiej myśli pedagogicznej. Wśród
autorów, których refleksja podana została
analizie i krytyce (oprócz klasyków
personalizmu, takich jak: Augustyn, Boecjusz, Husserl, Kierkegaard,
Maritain, Mounier, Spaemann, Tomasz z Akwinu), warto wymienić
personalistów z Italii (Basti, Bellingreri,
D’Arcais, Guardini, Possenti, Rigobello, Sanna, Stefanini,
Vico) czy Polski (Blachnicki, Chudy, Gogacz, Granat, Krąpiec,
Szołtysek, Tarnowski, Tischner, Wojtyła, Woroniecki).
Wstęp
Rozdział 1. Osoba
ludzka – próby definicji
1.1. Od Ojców Kapadockich do Tomasza z Akwinu
1.2. Od Kartezjusza do Husserla
1.3. Od Maritaina do Tischnera
Rozdział 2. Majeutyka
osoby
2.1. Teoria aktu i możności jako podstawa metody majeutycznej
2.2. Majeutyka w wychowaniu człowieka-osoby
2.3. Człowiek (osoba ludzka) – podmiot (samo)wychowujący się
i wychowywany
Rozdział 3. Podstawowa
charakterystyka pedagogii osoby w inspiracji katolickiej
3.1. Pedagogia autonomii i samostanowienia (prawdy i wolności)
– spotkanie i dialog z (o)sobą
3.2. Pedagogia miłości i spotkania (daru i odpowiedzialności)
– spotkanie i dialog z Innym-Osobą
3.3. Pedagogia transcendencji i życia wiecznego (tajemnicy i celu)
– spotkanie i dialog z Innym-Osobą
Zakończenie
Bibliografia
162
strony, 122x194 mm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|