|
CZYNNOŚCI OPERACYJNO-ROZPOZNAWCZE POLSKICH SŁUŻB OCHRONY PRAWA W PRAWIE KRAJOWYM I MIĘDZYNARODOWYM
ŁABUZ P. KUDŁA J. SAFJAŃSKI T. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2022, wydanie Icena netto: 136.80 Twoja cena 129,96 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Czynności
operacyjno-rozpoznawcze polskich służb ochrony prawa
w
prawie krajowym i międzynarodowym
Czynności
operacyjno-rozpoznawcze stanowią obecnie bardzo mało znany obszar
niejawnej działalności uprawnionych służb państwowych w zakresie
realizacji zadań zapobiegawczych wykrywczych, jak i wywiadowczych i
kontrwywiadowczych. Ponadto przedmiotowa tematyka stanowi
niejednokrotnie „kontrawersyjne” dyskusje w
zakresie działalności operacyjnej służb specjalnych i policyjnych
niewątpliwie mających umocowanie prawne naruszania praw i wolności
obywatelskich. Przygotowane opracowanie z całą pewnością stanowi
kompleksowe studium naukowo-praktyczne z przedmiotowego obszaru.
Wykaz
skrótów
Wprowadzenie
Rozdział 1. Zakres
czynności operacyjno-rozpoznawczych
Art. 14. (Czynności operacyjno-rozpoznawcze i inne zadania Policji)
1. Uprawnienia do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych przez
Policję oraz odpowiednio pozostałe służby na podstawie odrębnych ustaw
2. Definicja czynności operacyjno-rozpoznawczych
3. Cele czynności operacyjno-rozpoznawczych
4. Funkcje czynności operacyjno-rozpoznawczych
5. Formy czynności operacyjno-rozpoznawczych (sprawy operacyjne)
6. Metody czynności operacyjno-rozpoznawczych (metody pracy operacyjnej)
7. Uprawnienie do wykonywania zadań przez poszczególne służby
8. Rodzaje służb oraz piony funkcjonalne i inne
9. Uprawnienia do wykonywania przez służby odpowiednio czynności
operacyjno-rozpoznawczych, czynności analityczno-informacyjnych i
czynności kontrolnych
10. Uprawnienia do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, w
tym na rzecz czynności operacyjno-rozpoznawczych
11. Czynności operacyjno-rozpoznawcze w prawie Unii Europejskiej
12. Kontrola prokuratorsko-sądowa czynności operacyjno-rozpoznawczych
13. Współpraca sądu i prokuratora z podmiotami objętymi
krajowym systemem cyberbezpieczeństwa
14. Obowiązek respektowania godności ludzkiej oraz przestrzegania i
ochrony praw człowieka podczas czynności operacyjno-rozpoznawczych
Rozdział 2. Ochrona
danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem
przestępczości
1. Znaczenie nowych technologii dla przetwarzania danych osobowych w
związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości
2. Zakres przedmiotowy dyrektywy 2016/680 i ustawy implementującej
3. Zakres podmiotowy
4. Stosowanie dyrektywy policyjnej przez właściwe organy
5. Wyjaśnienie wybranych pojęć ustawowych
6. Ochrona danych osobowych w chmurze obliczeniowej w zakresie
cyberbezpieczeństwa
Rozdział 3.
Obserwacja
Art. 15. (Uprawnienia do obserwacji w miejscach publicznych podczas
czynności operacyjno-rozpoznawczych i w trakcie interwencji w miejscach
innych niż publiczne)
1. Ustawowe uprawnienia służb i organów do stosowania
obserwacji w miejscach publicznych
2. Wyróżnienie miejsca publicznego jako podstawowe kryterium
stosowania określonego rodzaju obserwacji
3. Miejsce inne niż publiczne, o którym mowa w art. 15 ust.
1 pkt 5b ustawy o Policji
4. Miejsce publiczne w chmurze obliczeniowej (cloud computing)
5. Inne kryteria odróżniające obserwację, o
której mowa odpowiednio w art. 15 ust. 1 pkt 5a u.P., art.
19 u.P., art. 19b u.P. (odpowiednio art. 20c u.P., 20cb u.P., 20da
u.P.) i art. 9 u.d.a.
6. Dokumentowanie i rejestracja obserwacji
7. Wykorzystanie wyników obserwacji pochodzących z
przestrzeni prywatnej w procesie karnym
8. Wykorzystanie wyników obserwacji pochodzących z
przestrzeni publicznej w procesie karnym
9. Wykorzystanie wyników obserwacji pochodzących z
przestrzeni publicznej w procesie karnym przez Krajową Administrację
Skarbową
10. Obserwacja w przestrzeni publicznej podczas czynności
operacyjno-rozpoznawczych w państwach Unii Europejskiej i państwach
trzecich
11. Niszczenie materiałów z obserwacji
Rozdział 4.
Kontrola operacyjna
Art. 19 (Kontrola operacyjna)
1. Ustawowe uprawnienia służb i organów do stosowania
kontroli operacyjnej (odpowiednio tzw. rozpoznania elektromagnetycznego)
2. Katalog przestępstw z art. 19 ust. 1 u.P, o które
dopuszczalne jest wnioskowanie i odrębnie zarządzenie kontroli
operacyjnej, w trybie art. 19 ust. 3 u.P.
3. Wniosek wraz z materiałami uzasadniającymi kontrolę operacyjną
4. Tryby i terminy oraz dokumentacja kontroli operacyjnej oraz związane
z nimi czynności służb, prokuratora oraz sądu
5. Wykorzystanie wyników kontroli operacyjnej w postępowaniu
karnym
6. Zakres przechwytywania rozmów – najnowsze
technologie
7. Ocena dowodu z kontroli operacyjnej
Rozdział 5. Zakup
kontrolowany, kontrolowane wręczenie korzyści majątkowej
Art. 19a Zakup kontrolowany, kontrolowane wręczenie korzyści majątkowej
(określane jako transakcja pozorna)
1. Ustawowe uprawnienia służb i organów do stosowania
transakcji pozornej
2. Rozróżnienie czynności i wyjaśnienie pojęć
3. Katalog przestępstw, o które można stosować transakcję
pozorną
4. Cel czynności
5. Zarządzenie, przebieg czynności z art. 19a u.P. oraz wniosek
uprawnionego organu
6. Czas przeprowadzenia transakcji pozornej
7. Wykorzystanie wyników z transakcji pozornej w
postępowaniu karnym
8. Ocena materiałów z transakcji pozornej na podstawie
przepisów prawa UE
Rozdział 6. Przesyłka
niejawnie nadzorowana
Art. 19b (Przesyłka niejawnie nadzorowana – odpowiednio w
ramach Europejskiego Nakazu Dowodowego)
1. Ustawowe uprawnienia służb i organów do stosowania
przesyłki niejawnie nadzorowanej
2. Rozróżnienie czynności, o których mowa w art.
19b u.P. oraz wyjaśnienie wybranych pojęć
3. Zakres przedmiotowo-podmiotowy przesyłki niejawnie nadzorowanej
4. Cel czynności oraz katalog przestępstw, o które można
stosować przesyłkę niejawnie nadzorowaną
5. Zarządzenie, przebieg czynności z art. 19b u.P. −
zawiadomienie uprawnionego organu
6. Czas prowadzenia czynności
7. Wydanie europejskiego nakazu dochodzeniowego przez uprawniony organ
w przedmiocie stosowania przesyłki niejawnie nadzorowanej
8. Dochodzenia niejawne, o których mowa w dyrektywie
2014/41/UE
9. Wykorzystanie wyników przesyłki niejawnie nadzorowanej w
postępowaniu karnym
Rozdział 7. Dostęp
do tajemnic w ramach czynności operacyjno-rozpoznawczych
Art. 20 ust. 3−14 Dostęp do tajemnicy bankowej i innych
tajemnic podczas czynności operacyjno-rozpoznawczych
1. Ustawowe uprawnienia służb i organów do dostępu do
tajemnicy bankowej i innych określonych w przepisie, podczas czynności
operacyjno-rozpoznawczych (odpowiednio w zależności od rodzaju służby)
2. Przebieg czynności, o których mowa w art. 20 ust. 3 u.P.
3. Terminy
4. Udostępnianie sądom i prokuraturom akt zawierających informacje, o
których mowa w art. 20 ust. 3 u.P.
5. Wydanie i wykonanie europejskiego nakazu dochodzeniowego w przypadku
prowadzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych na podstawie art. 20
ust. 3 u.P.
Rozdział 8. Dokumenty
legalizacyjno-maskujące
Art. 20a (Dokumenty legalizacyjne − środki identyfikacji
elektronicznej)
1. Ustawowe uprawnienia służb i organów do stosowania
dokumentów legalizacyjnych oraz środków
identyfikacji elektronicznej
1.1. Dopuszczalny zakres czynności
2. Cel czynności
3. Zadania policji wymagające odpowiednio maskowania czynności
4. Wyjaśnienie pojęć
5. Zasady stosowania czynności z art. 20a u.P.
6. Szczególnie uzasadnione przypadki
7. Przebieg czynności, o których mowa w art. 20a u.P.
8. Kontratypy z art. 20a ust. 3a u.P.
9. Obowiązkowa pomoc organów administracji rządowej i
organów samorządu terytorialnego
Rozdział 9.
Niejawność czynności operacyjno-rozpoznawczych
Art. 20b (Dopuszczalność udzielenia informacji o czynnościach
operacyjno-rozpoznawczych Policji)
Art. 20ba (Zezwolenie na udzielenie informacji niejawnej uprawnionemu
podmiotowi)
1. Ustawowe uprawnienia służb i organów do stosowania
przepisów dotyczących zezwolenia oraz udzielenia informacji
2. Wyjaśnienie pojęć
3. Udzielenie informacji o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych
prowadzonych przez Policję
4. Zezwolenie na udzielenie określonych informacji przez Komendanta
Głównego Policji lub ministra właściwego do spraw
wewnętrznych
Rozdział 10. Dostęp do danych w ramach
operacyjno-rozpoznawczych
Art. 20c (Dostęp do danych telekomunikacyjnych, pocztowych,
internetowych, w tym danych z sieci łączności elektronicznej)
1. Ustawowe uprawnienia służb i organów do stosowania
przepisów dotyczących pozyskiwania danych:
telekomunikacyjnych, pocztowych, internetowych i sieci łączności
elektronicznej
2. Dane, o których mowa w art. 20c u.P.
3. Cel, zasady stosowania i wykonywania czynności z art. 20c u.P.
4. Kontrola sądowa czynności z art. 20c u.P. na podstawie art. 20ca u.P.
5. Wykorzystanie danych mających znaczenie dla postępowania karnego
Rozdział 11. Osobowe źródła
informacji i osoby udzielające pomocy
Art. 22 (Osoby udzielające Policji pomocy)
1. Ustawowe uprawnienia służb i organów do korzystania z
pomocy osób niebędących policjantami
2. Wyjaśnienie pojęć
3. Pomoc osób niebędących policjantami − ujęcie
normatywne
4. Zakaz ujawnienia danych o osobie udzielającej pomocy Policji
5. Przyznanie wynagrodzenia osobie udzielającej pomocy Policji
6. Zasady i tryb przyznawania świadczeń odszkodowawczych
7. Odrębne procedury werbunkowe
8. Środki ochronne
Rozdział 12. System ochrony prawnej
czynności operacyjno-rozpoznawczych
Art. 144a (Dodatkowe − ustawowe wyłączenie bezprawności
czynów − osób uprawnionych do
wykonywania czynności z art. 19a i 19b ustawy o Policji)
1. Zakres uprawnień funkcjonariuszy wykonujących czynności z art. 19a i
19b u.P.
2. Kontratyp ustawowy z art. 144a u.P. – wyłączenie
bezprawności czynów
3. Umorzenie śledztwa przeciwko policjantowi pod przykryciem
Rozdział 13. Działania operacyjne
ukierunkowane na odzyskiwanie mienia związanego z przestępstwem
Rozdział 14.
Międzynarodowa wymiana informacji kryminalnych
Rozdział 15. Specyfika działań
operacyjnych podejmowanych w oparciu o ustawę o działaniach
antyterrorystycznych
Rozdział 16.
Narzędzia – środki techniczne stosowane w kontroli
operacyjnej do inwigilowania użytkownika
1. Wprowadzenie
2. Inwigilowanie w ramach kontroli operacyjnej
3. Nadużycia kryminogenne z wykorzystaniem oprogramowania szpiegującego
w ramach kontroli operacyjnej
4. Możliwości operacyjno-śledcze z wykorzystaniem oprogramowania
szpiegującego w ramach kontroli operacyjnej
Rozdział 17.
Rozwiązania prawne w zakresie regulacji i kontroli czynności
operacyjno-rozpoznwaczych
Wzory
pism
1. Postanowienie: o zażądaniu zabezpieczenia danych z sieci łączności
elektronicznej; o zażądaniu wydania wykazu połączeń telekomunikacyjnych
lub innych informacji i innych danych związanych z połączeniem lub
przekazem
2. Postanowienie: o zażądaniu zabezpieczenia danych
teleinformatycznych; o zażądaniu wydania wykazu połączeń
telekomunikacyjnych lub innych informacji i innych danych związanych z
połączeniem lub przekazem
3. Wniosek o stwierdzenie, które z przekazanych
materiałów zawierają informacje, o których mowa w
art. 19 ust. 15f pkt 2 ustawy o Policji
4. Wniosek o dopuszczenie do wykorzystania w postępowaniu karnym
materiałów zawierających informacje stanowiące tajemnice
związane z wykonywaniem zawodu lub funkcji, o których mowa w
art. 19 ust. 15f pkt 2 ustawy o Policji
5. Postanowienie o dopuszczeniu do wykorzystania w postępowaniu karnym
materiałów, o których mowa w art. 19 ust. 15g pkt
2 ustawy o Policji
436
stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- UMYSŁ PRZESTĘPCY TAJNIKI KRYMINALNEGO PROFILOWANIA PSYCHOLOGICZNEGO GOŁĘBIOWSKI J.
- INSTYTUCJE BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO PAŹDZIOR M. SZMULIK B. RED.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|