ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

BIZNES LOTNICZY


HOSZMAN A. RED.

wydawnictwo: SGH , rok wydania 2019, wydanie I

cena netto: 59.40 Twoja cena  56,43 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Biznes lotniczy


Oddajemy w ręce Czytelników monografię prezentującą najważniejsze naszym zdaniem zagadnienia związane z funkcjonowaniem sektora lotniczego w ujęciu ekonomicznym i zarządczym. Treści zawarte w niniejszej książce są efektem badań naukowych prowadzonych przez autorów oraz ich doświadczeń we współpracy z szeregiem podmiotów działających na rynku transportu lotniczego, począwszy od organów regulacyjnych, przez zarządzających portami lotniczymi i przestrzenią powietrzną, aż po linie lotnicze. Dzięki takiemu połączeniu publikacja ma charakter nie tylko naukowy, lecz także praktyczny - wiele poruszanych w niej zagadnień dotyczy bowiem rozwiązań stosowanych w różnych obszarach funkcjonowania sektora lotniczego.

Monografia składa się z ośmiu rozdziałów. Pierwszy z nich, autorstwa Dariusza Tłoczyńskiego, ma charakter wprowadzający. Zaprezentowano w nim analizę danych statystycznych dotyczących rynku lotniczego zarówno w Polsce, jak i na świecie w ujęciu przekrojowym, tak aby zarysować możliwie najszerszy kontekst problematyki poruszanej w kolejnych częściach publikacji. W rozdziale drugim Elżbieta Marciszewska i Dominik Boniecki analizują wpływ procesów liberalizacyjnych na sektor transportu lotniczego, a w szczególności na rozwój relacji między liniami lotniczymi. W rozdziale trzecim Adam Hoszman przedstawia podstawowe zagadnienia dotyczące ekonomiki linii lotniczych, prezentując najważniejsze narzędzia i sposoby analizy przychodów, kosztów i efektywności funkcjonowania przewoźników lotniczych. W kolejnym rozdziale Paweł Zagrajek i Adam Hoszman omawiają najważniejsze elementy ich modeli biznesowych, które pozwalają różnicować  przewoźników na sieciowych i niskokosztowych. Zwrócono tu również uwagę na to, jak modele biznesowe ewoluują, co przełożyło się w szczególności na wnioski dotyczące bieżącego stanu i perspektyw zastosowania modelu niskokosztowego w obsłudze połączeń dalekiego zasięgu. W rozdziale piątym Paweł Zagrajek porusza zaś najważniejsze kwestie dotyczące planowania operacyjnego w linii lotniczej, tj. w odniesieniu do floty i siatki połączeń. Natomiast autor kolejnych dwóch rozdziałów Adam Hoszman przedstawia problematykę przychodów w linii lotniczej oraz obszaru revenue managmenet, tj. zarządzania podażą (ceną i wielkością oferowania w przypadku poszczególnych rejsów), oraz sposób, w jaki zarządzający portami lotniczymi mogą wykorzystywać opłaty lotniskowe do osiągania celów o charakterze strategicznym oraz rozwiązywania problemów operacyjnych. W ostatnim, ósmym rozdziale Bartosz Stolarek szczegółowo omawia problemy dotyczące bezpieczeństwa w sektorze lotniczym, wskazując, w jaki sposób ważne wydarzenia (takie jak ataki terrorystyczne z 11 września 2001 roku) wpłynęły na podejście do tych kwestii.

Rozważania zawarte w niniejszej publikacji skupiają się przede wszystkim na zagadnieniach odnoszących się do rynku przewozów pasażerskich. Problematyka przewozu ładunków została celowo pominięta, ponieważ ze względu na swoją rozległość zasługuje na odrębną publikację.

Autorzy mają świadomość, że w monografii nie znalazły się wszystkie ważne wątki dotyczące ekonomiki transportu lotniczego oraz zarządzania w tym sektorze. Omawiana problematyka została jednak dobrana w taki sposób, aby naświetlić czytelnikom najważniejsze zagadnienia i przedstawić tym samym szeroki i aktualny obraz rynku transportu lotniczego oraz kontekst jego funkcjonowania zarówno w Polsce, jak i na świecie.

Adam Hoszman

Wstęp

Dariusz Tłoczyński
1. Rynek usług transportu lotniczego
1.1. Wprowadzenie
1.2. Specyfika rynku usług transportu lotniczego
1.3. Polski rynek usług transportu lotniczego
1.4. Struktura podmiotowa i przedmiotowa rynku jako determinanta prowadzenia działalności operacyjnej w transporcie lotniczym
1.5. Podsumowanie
Bibliografia

Dominik Boniecki, Elżbieta Marciszewska
2. Liberalizacja, globalizacja, relacje kooperencyjne w transporcie lotniczym
2.1. Wprowadzenie
2.2. Relacje kooperencyjne w sektorze lotniczym
2.3. Rozwój umów joint venture na rynku lotniczym
2.4. Kooperencja w wielostronnych sojuszach lotniczych
2.4.1. Przypadki kooperencji w sojuszu Star Alliance
2.4.2. Przypadki kooperencji w sojuszu SkyTeam
2.4.3. Przypadki kooperencji w sojuszu Oneworld
2.5. Podsumowanie
Bibliografia

Adam Hoszman
3. Ekonomika linii lotniczej
3.1. Wprowadzenie
3.2. Koszty, przychody i wynik finansowy
3.3. Przychody i koszty jednostkowe
3.3.1. Długookresowe tendencje zmian RASK i CASK i ich przyczyny
3.3.2. Yield
3.4. Wskaźniki load factor w przewozach pasażerskich i cargo
3.5. Zarządzanie przychodami i kosztami na poziomie strategii
3.5.1. Kluczowe determinanty kosztów
3.5.2. Stymulowanie przychodów
3.6. Podsumowanie
Bibliografia

Adam Hoszman, Paweł Zagrajek
4. Modele biznesowe linii lotniczych
4.1. Wprowadzenie
4.2. Systematyka i analiza modeli biznesowych wykorzystywanych na krótkim dystansie
4.2.1. Wybory w ramach komponentów tradycyjnego i niskokosztowego przewoźnika lotniczego
4.2.2. Wybory przewoźników niskokosztowych i ich konsekwencje
4.2.3. Przewaga kosztowa przewoźników niskokosztowych oraz różnice w przychodach w stosunku do linii tradycyjnych
4.3. Koncepcja przewoźnika niskokosztowego operującego na dalekim dystansie
4.3.1. Różnice o charakterze operacyjnym
4.3.2. Różnice o charakterze handlowym
4.3.3. Potencjał rozwoju światowych przewozów niskokosztowych
4.4. Podsumowanie
Bibliografia

Paweł Zagrajek
5. Planowanie operacyjne w przewoźniku lotniczym - wybrane elementy
5.1. Wprowadzenie
5.2. Planowanie floty
5.3. Planowanie siatki połączeń
5.4. Podsumowanie
Bibliografia

Adam Hoszman
6. Przychody linii lotniczych i revenue management
6.1. Wprowadzenie
6.2. Źródła przychodów linii lotniczych
6.2.1. Przychody taryfowe
6.2.2. Przychody dodatkowe
6.3. Przesłanki różnicowania cen
6.4. Revenue management w praktyce
6.4.1. Rola klas rezerwacyjnych i zarządzanie nimi
6.4.2. Znaczenie restrykcji taryfowych
6.4.3. Niedopasowanie podaży i popytu oraz jego skutki
6.5. Konkurencja ze strony przewoźników korzystających z VI wolności
6.6. Podsumowanie
Bibliografia

Adam Hoszman
7. Rola opłat lotniskowych w zarządzaniu portem lotniczym
7.1. Wprowadzenie
7.2. Regulacje dotyczące opłat lotniskowych
7.3. Typologia opłat lotniskowych i zasady ich ustalania
7.4. Zarządzanie strategiczne
7.5. Zarządzanie operacyjne
7.6. Podsumowanie
Bibliografia

Bartosz Stolarek
8. Bezpieczeństwo w transporcie lotniczym
8.1. Wprowadzenie
8.2. Ewolucja bezpieczeństwa w transporcie lotniczym
8.3. Transformacja w zakresie bezpieczeństwa w transporcie lotniczym
8.3.1. Wpływ procesów administracyjnych i organów odpowiedzialnych za ich kontrolę
8.3.2. Analiza kontroli bezpieczeństwa w portach lotniczych
8.3.3. Zmiany w postrzeganiu bezpieczeństwa przez pasażerów
8.4. Ekonomiczne skutki środków ochrony w portach lotniczych
8.4.1. Środki bezpieczeństwa a popyt w pasażerskim transporcie lotniczym
8.4.2. Złożoność systemu transportu towarów a zagrożenia w transporcie lotniczym
8.5. Podsumowanie

Bibliografia

199 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022