|
¦WIAT£O OBRAZU UWAGI O FOTOGRAFII
BARTHES R. wydawnictwo: ALETHEIA , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 56.00 Twoja cena 53,20 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka ¦wiat³o obrazu
Uwagi
o fotografii
Pod
koniec ¿ycia, w 1977 roku, Roland Barthes
(1915–1980), klasyk wspó³czesnej francuskiej
humanistyki (m.in. Mitologie, Fragmenty dyskursu mi³osnego, Imperium
znaków, Stopieñ zero pisania), zacz±³ po ¶mierci matki pisaæ
ksi±¿kê o fotografii. Osobistym motywem by³a próba
odnalezienia „istoty” zmar³ej Henriette Barthes w
fotografiach, które po niej pozosta³y. Paradoksalnie autor
odnajduje to, czego szuka, w zdjêciu matki z jej dzieciñstwa, z okresu,
w którym jej nie zna³, przewrotnie za¶ – zdjêcia
tego czytelnikowi nie pokazuje, uwa¿aj±c, ¿e by³oby dla niego banalne.
Dowodzi to, jak subtelne rozwa¿ania i do¶wiadczenia podj±³ w tej bardzo
prywatnej ksi±¿ce o nowym zjawisku w sztuce, którego naturê
stara siê wyja¶niæ (tytu³owy chambre claire, dos³. „jasny
pokój”, nawi±zuje w formie gry s³ów do
chambre noire, „ciemnia”, a zarazem chodzi
odpowiednio o camera lucida i camera obscura). Inaczej ni¿ malarstwo,
fotografia ma u pod³o¿a pewien niewymy¶lony fakt, mgnienie owego
„to by³o”, „zdjêcie” obrazu z
rzeczywisto¶ci. Jako odmiana pamiêci wprowadza w czas i ca³y dramat
egzystencji. Barthes rozwa¿a „zdjêcie” od strony
studium, dociekliwo¶ci, analizy, i punctum, owego
„uk³ucia”, o jakie fotografia przyprawia widza.
Czytelnik znajdzie w ksi±¿ce wiele takich puncta w zamieszczonych przez
autora reprodukcjach klasycznych dzie³, które dodatkowo
czyni± z tych rozwa¿añ ma³y album, przyczynek do subiektywnej historii
fotografii.
218
stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miêkka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|