Jak się uczymy?
Dlaczego
mózgi uczą się lepiej niż komputery... jak dotąd
Odkrywcze spojrzenie na
najnowsze badania nad nadzwyczajną zdolnością ludzkiego
mózgu do uczenia się.
Spektakularne sukcesy w rozwoju sztucznej inteligencji mogą sprawiać
wrażenie, że w końcu odkryliśmy, jak naśladować, a nawet przewyższać
ludzkie myślenie. Nic bardziej mylnego. Dzisiejsze komputerowe
algorytmy uczenia się obejmują jedynie ułamek niezwykłych zdolności
ludzkiego mózgu.
- W jaki sposób
się uczymy?
- I dlaczego w
ogóle musimy się uczyć?
- Dlaczego nie rodzimy się z
wiedzą konieczną do życia?
Stanislas
Dehaene, wybitny neuronaukowiec poznawczy, sięgając do najnowszych
odkryć z dziedziny psychologii, pedagogiki, neurobiologii i
informatyki, pokazuje, na czym polega i jak przebiega proces uczenia
się. Przekonuje, że mózg człowieka w chwili narodzin nie
jest „niezapisaną kartą”, lecz dysponuje bogatym
zbiorem zasadniczych umiejętności, będących podstawą nabywania dalszej
wiedzy. Jego zdaniem tym, co gwarantuje powodzenie w uczeniu się, jest
optymalne wykorzystanie czterech filarów: uwagi, aktywnego
zaangażowania, informacji o popełnionych błędach i konsolidacji wiedzy.
Jak się uczymy? łączy ugruntowaną w przełomowych badaniach wiedzę
naukową z praktycznymi wskazówkami przydatnymi każdemu z
nas, niezależnie od wieku. Jeśli chcesz wiedzieć, jak działa
twój mózg i jak efektywnie uczyć siebie i innych,
ta książka jest dla ciebie.
Wstęp
Dlaczego musimy się uczyć?
Homo docens
Nauka uczenia się
Wyzwanie rzucane przez maszyny liczące
CZĘŚĆ PIERWSZA.
CZYM JEST UCZENIE SIĘ?
Rozdział 1.
Siedem
definicji uczenia się
Uczenie się to regulowanie parametrów mentalnego modelu
Uczenie się to wyzyskiwanie eksplozji kombinatorycznej
Uczenie się to minimalizowanie błędów
Uczenie się to eksploracja przestrzeni możliwości
Uczenie się to optymalizacja funkcji nagrody
Uczenie się to zawężanie przestrzeni wyszukiwania
Uczenie się to rzutowanie apriorycznych hipotez
Rozdział 2.
Dlaczego
nasz mózg uczy się lepiej niż dzisiejsze komputery
Czego brakuje sztucznej inteligencji?
Uczenie się to wyłuskiwanie gramatyki danej dziedziny
Uczenie się to rozumowanie metodą naukową
CZĘŚĆ DRUGA.
JAK UCZY SIĘ NASZ
MÓZG?
Rozdział 3.
Niewidoczna
wiedza niemowlęcia
Pojęcie ciała stałego
Zmysł liczb
Intuicja prawdopodobieństw
Znajomość zwierząt i ludzi
Postrzeganie twarzy
Język instynktu
Rozdział 4.
Narodziny mózgu
Mózg niemowlęcia jest dobrze zorganizowany
Magistrale językowe
Samoorganizowanie się kory
Źródła indywidualności
Rozdział 5.
Udział kultury
Obraz wspomnienia
Prawdziwe synapsy i fałszywe wspomnienia
Żywienie się jako istotny element uczenia się
Potęga i granice plastyczności synaptycznej
Co to jest "okres wrażliwości"?
Synapsa musi być albo otwarta, albo zamknięta
Cud w Bukareszcie
Rozdział 6.
Recykling
mózgu
Hipoteza recyklingu neuronów
Recykling obwodów liczby przybliżonej w matematyce
Recykling obwodów wzroku i mowy w czytaniu
Muzyka, matematyka i twarze
Zalety wzbogaconego otoczenia
CZĘŚĆ TRZECIA.
CZTERY FILARY UCZENIA SIĘ
Rozdział 7.
Uwaga
Alert - budzenie mózgu
Nakierowywanie: mózgowy filtr
Kontrola wykonawcza: nastawnia mózgu
Nauka uważania
Jeśli ty będziesz patrzeć, to ja też
Nauczanie wymaga dostrzegania poziomu wiedzy ucznia
Rozdział 8.
Aktywne zaangażowanie
Bierny organizm nie uczy się
Głębsze przetwarzania - lepsza nauka
Fiasko nauczania opartego na odkryciach
Ciekawość - i jak ją wzbudzać
Pragnienie wiedzy - źródło motywacji
Trzy sposoby zabijania ciekawości w szkole
Rozdział 9.
Informacje
zwrotne o błędach
Zaskoczenie - siła napędowa procesu nauki
W mózgu roi się od sygnałów błędu
Informacja o błędzie nie jest równoznaczna z karaniem
Stopnie - kiepski substytut informacji o błędach
Sprawdzaj siebie
Złota zasada: rozłożenie nauki w czasie
Rozdział 10.
Konsolidacja
Uwalnianie zasobów mózgu
Zasadnicza rola snu
Śpiący mózg ponownie przeżywa miniony dzień
Dokonywane we śnie odkrycia
Sen, dzieciństwo i szkoła
Zakończenie.
Godzenie oświaty z
neuronauką
Trzynaście wniosków mogących zoptymalizować potencjał
dziecka
Sojusz na rzecz szkoły jutra
Podziękowania
Bibliografia
Indeks
Źródła ilustracji
416
stron, Format: 14.0x21.5cm, oprawa zintegrowana