ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 69.90 66,41   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

JAK SIĘ UCZYMY? DLACZEGO MÓZGI UCZĄ SIĘ LEPIEJ NIŻ KOMPUTERY... JAK DOTĄD


DEHAENE S.

wydawnictwo: COPERNICUS CENTER , rok wydania 2021, wydanie I

cena netto: 69.90 Twoja cena  66,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Jak się uczymy?

Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery... jak dotąd


Odkrywcze spojrzenie na najnowsze badania nad nadzwyczajną zdolnością ludzkiego mózgu do uczenia się.

Spektakularne sukcesy w rozwoju sztucznej inteligencji mogą sprawiać wrażenie, że w końcu odkryliśmy, jak naśladować, a nawet przewyższać ludzkie myślenie. Nic bardziej mylnego. Dzisiejsze komputerowe algorytmy uczenia się obejmują jedynie ułamek niezwykłych zdolności ludzkiego mózgu.

  • W jaki sposób się uczymy?
  • I dlaczego w ogóle musimy się uczyć?
  • Dlaczego nie rodzimy się z wiedzą konieczną do życia?

Stanislas Dehaene, wybitny neuronaukowiec poznawczy, sięgając do najnowszych odkryć z dziedziny psychologii, pedagogiki, neurobiologii i informatyki, pokazuje, na czym polega i jak przebiega proces uczenia się. Przekonuje, że mózg człowieka w chwili narodzin nie jest „niezapisaną kartą”, lecz dysponuje bogatym zbiorem zasadniczych umiejętności, będących podstawą nabywania dalszej wiedzy. Jego zdaniem tym, co gwarantuje powodzenie w uczeniu się, jest optymalne wykorzystanie czterech filarów: uwagi, aktywnego zaangażowania, informacji o popełnionych błędach i konsolidacji wiedzy.

Jak się uczymy? łączy ugruntowaną w przełomowych badaniach wiedzę naukową z praktycznymi wskazówkami przydatnymi każdemu z nas, niezależnie od wieku. Jeśli chcesz wiedzieć, jak działa twój mózg i jak efektywnie uczyć siebie i innych, ta książka jest dla ciebie.

Wstęp
Dlaczego musimy się uczyć?
Homo docens
Nauka uczenia się
Wyzwanie rzucane przez maszyny liczące

CZĘŚĆ PIERWSZA. CZYM JEST UCZENIE SIĘ?

Rozdział 1. Siedem definicji uczenia się
Uczenie się to regulowanie parametrów mentalnego modelu Uczenie się to wyzyskiwanie eksplozji kombinatorycznej
Uczenie się to minimalizowanie błędów
Uczenie się to eksploracja przestrzeni możliwości
Uczenie się to optymalizacja funkcji nagrody
Uczenie się to zawężanie przestrzeni wyszukiwania
Uczenie się to rzutowanie apriorycznych hipotez

Rozdział 2. Dlaczego nasz mózg uczy się lepiej niż dzisiejsze komputery
Czego brakuje sztucznej inteligencji?
Uczenie się to wyłuskiwanie gramatyki danej dziedziny
Uczenie się to rozumowanie metodą naukową

CZĘŚĆ DRUGA. JAK UCZY SIĘ NASZ MÓZG?

Rozdział 3. Niewidoczna wiedza niemowlęcia
Pojęcie ciała stałego
Zmysł liczb
Intuicja prawdopodobieństw
Znajomość zwierząt i ludzi
Postrzeganie twarzy
Język instynktu

Rozdział 4. Narodziny mózgu
Mózg niemowlęcia jest dobrze zorganizowany
Magistrale językowe
Samoorganizowanie się kory
Źródła indywidualności

Rozdział 5. Udział kultury
Obraz wspomnienia
Prawdziwe synapsy i fałszywe wspomnienia
Żywienie się jako istotny element uczenia się
Potęga i granice plastyczności synaptycznej
Co to jest "okres wrażliwości"?
Synapsa musi być albo otwarta, albo zamknięta
Cud w Bukareszcie

Rozdział 6. Recykling mózgu
Hipoteza recyklingu neuronów
Recykling obwodów liczby przybliżonej w matematyce
Recykling obwodów wzroku i mowy w czytaniu
Muzyka, matematyka i twarze
Zalety wzbogaconego otoczenia

CZĘŚĆ TRZECIA. CZTERY FILARY UCZENIA SIĘ

Rozdział 7. Uwaga
Alert - budzenie mózgu
Nakierowywanie: mózgowy filtr
Kontrola wykonawcza: nastawnia mózgu
Nauka uważania
Jeśli ty będziesz patrzeć, to ja też
Nauczanie wymaga dostrzegania poziomu wiedzy ucznia

Rozdział 8. Aktywne zaangażowanie
Bierny organizm nie uczy się
Głębsze przetwarzania - lepsza nauka
Fiasko nauczania opartego na odkryciach
Ciekawość - i jak ją wzbudzać
Pragnienie wiedzy - źródło motywacji
Trzy sposoby zabijania ciekawości w szkole

Rozdział 9. Informacje zwrotne o błędach
Zaskoczenie - siła napędowa procesu nauki
W mózgu roi się od sygnałów błędu
Informacja o błędzie nie jest równoznaczna z karaniem
Stopnie - kiepski substytut informacji o błędach
Sprawdzaj siebie
Złota zasada: rozłożenie nauki w czasie

Rozdział 10. Konsolidacja
Uwalnianie zasobów mózgu
Zasadnicza rola snu
Śpiący mózg ponownie przeżywa miniony dzień
Dokonywane we śnie odkrycia
Sen, dzieciństwo i szkoła

Zakończenie. Godzenie oświaty z neuronauką
Trzynaście wniosków mogących zoptymalizować potencjał
dziecka
Sojusz na rzecz szkoły jutra

Podziękowania
Bibliografia
Indeks
Źródła ilustracji

416 stron, Format: 14.0x21.5cm, oprawa zintegrowana

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022