Wielkie pytania psychologii
„Wielkie pytania psychologii” to książka, która zawiera najważniejsze pytania
stawiane w psychologii naukowej i możliwie najbardziej aktualne odpowiedzi na nie.
Z ogromnej liczby pytań stawianych w tej stosunkowo nowej nauce Autor wybrał
kilkanaście bardzo ważnych.
Większość ma długą historię. Starał się i pytania, i odpowiedzi zaprezentować
w taki sposób, aby ukazać psychologię jako pole niezwykłych intelektualnych zmagań.
Adresatem „Wielkich pytań...” są wszyscy
zainteresowani psychologią: od studenta po profesora psychologii, od pedagoga po
filozofa. Powstała książka szczególna. (...) Autor za pomocą pytań, zadawanych w
kontekście fragmentów z literatury pięknej, roznieca ciekawość czytelnika,
prowokując go do przemyśleń na temat tego, czy można poznać człowieka i jego
psychikę. Do rąk czytelnika trafia monografia o stanie współczesnej psychologii,
pisana z pozycji zdystansowanego do przedmiotu dociekań własnych i innych badaczy,
profesora psychologii.
Z recenzji dr. hab. Aliny Kolańczyk
Prof. dr hab. Wiesław Łukaszewski – profesor psychologii w Szkole
Wyższej Psychologii Społecznej. Autor kilku książek i wielu artykułów z zakresu
psychologii osobowości, psychologii społecznej i psychologii motywacji. Wieloletni
przewodniczący Komitetu Nauk Psychologicznych PAN.
Współtworzył pomnikowy podręcznik pt. Psychologia: Podręcznik akademicki. Jest
członkiem rad redakcyjnych kilku czasopism psychologicznych.
Od autora
Wprowadzenie
1. Czy psychologia może być zgodna ze zdrowym rozsądkiem?
1.1. Czy świat może istnieć bez psychologii?
1.1.1. Psychologia jako społeczna praktyka
1.1.2. Psychologia potoczna
1.1.3. Psychologia humanistyczna
1.1.4. Co tączy obie psychologie?
1.1.5. Psychologia naukowa
1.1.6. Psychologia i zdrowy rozsądek
1.1.7. Przewidywanie
Podsumowanie
2. Czy można poznać człowieka? Czy można poznać siebie samego?
2.1. Co to znaczy poznać człowieka?
2.1.1. Spojrzenie pierwsze - tradycyjne
2.1.2. Spojrzenie drugie - alternatywne
2.2 Aktor i obserwator
2.2.1. Aktor nie wszystko chce pokazać
2.2.2. Aktor nie wszystko może pokazać
2.2.3. Obserwator nie wszystko potrafi zobaczyć
2.3. Pochopne nadawanie sensu
2.4. Czy to, co wiemy o innych, jest godne zaufania?
2.5. Poznawanie siebie samego
2.5.1. Samoobserwacja
2.5.2. Rozpoznawanie siebie i obraz fizyczny własnej osoby
2.6. Aktor nie wszystko chce wiedzieć o sobie i nie wszystko chce zapamiętać
Podsumowanie
3. Świadomość czy nieświadomość?
3.1. Skrajne wartości pobudzenia i świadomość
3.2. Jawa i sen a kontakt z rzeczywistością
3.3. Czy można unikać czegoś, o czym się nie wie?
3.4. Nieświadome przetwarzanie informacji
3.5. Preferencje nie wymagają inferencji
3.6. Automatyczne i kontrolowane
3.7. Bezmyślność
3.8. Presja czasu
3.9. Wiele poziomów świadomości
3.10. Automatyczne i kontrolowane, świadome i nieświadome
3.11. Co w służbie czego?
Podsumowanie
4. Ciało czy dusza?
4.1. Czyje jest ciato?
4.2. Mózg
4.3. Ciato zmienia stany psychiczne
4.4. Psyche wptywa na ciato
4.4.1. Wiara (i dobre wyjaśnienie) czyni cuda
4.4.2. Placebo
4.4.3. Radzenie sobie z bezsennością
4.5. Niezadowolenie z ciata
4.6. Sami nie wiemy, co posiadamy
4.7. Próby wyjaśniania
Podsumowanie
5. Doświadczenie gatunku czy doświadczenie indywidualne?
5.1. Bliżsi i dalsi krewni
5.2. Ludzie są różni
5.3. Tezy socjobiologów
Podsumowanie
6. Czy jesteśmy dziećmi doświadczenia, czy zakładnikami pamięci?
6.1. Czy człowiek rodzi się gotowy?
6.2. Nie wszystkiego trzeba się uczyć (ale wielu rzeczy tak)
6.3. Mają oczy, a nie widzą
6.4. Ztudne świadectwo zmysłów. Co można zobaczyć na własne oczy?
6.5. Uczenie się
6.5.1. Nieasocjacyjne formy uczenia się
6.6. O pamięci
6.6.1. Granice pamięci
6.6.2. Co i dlaczego się zapamiętuje?
6.6.3. Efekt lampy błyskowej
6.6.4. Wspomnienia osobiste
6.6.5. Amnezja dziecięca
6.6.6. Fałszywe wspomnienia
6.6.7. Zapomniałem, bo chciałem zapomnieć
Podsumowanie
7. Czy język jest obrazem duszy?
7.1. Biologiczne podobieństwo, kulturowe odmienności
7.2. Przektadalność języków
7.3. Cechy języka
7.4. Funkcje języka
7.4.1. Funkcja reprezentacyjna
7.4.1.1. Pojęcia naturalne
7.4.2. Komunikacyjna funkcja języka
7.5. Czy zawsze mówimy tym samym językiem?
7.5.1. Język opisu, oceny, dyrektywy
7.5.2. Język publiczny, język prywatny
7.5.3. O sobie i o innych
7.5.4. Język o "swoich" i język o "obcych"
7.5.5. Język kobiet, język mężczyzn
7.5.6. Język dialogu i język monologu
7.5.7. Język prawdy i język kłamstwa
7.6. Sprawcza funkcja języka
7.7. Czy myśli to ukryte słowa?
Podsumowanie
8. Rozum czy emocje?
8.1. Dwa porządki
8.2. Nastroje
8.3. Kontrola emocjonalna i samokontrola
8.3.1. Bezpośrednia kontrola nad emocjami
8.3.2. Odraczanie gratyfikacji i uległość wobec pokus
8.4. Racjonalność i przejawy nieracjonalności
Podsumowanie
9. Wolność czy konieczność? Pan swojego losu czy ofiara losu?
9.1. Dwa podejścia do osobistej wolności
9.1.1. Ucieczka od wolności
9.1.2. Odbieranie sobie wolności
9.1.3. Wolność a motywacja wewnętrzna i zewnętrzna
9.1.4. Wolność i odpowiedzialność
9.1.5. Wolność a krzywda i sprawiedliwość
9.1.6. Czy można mieć za dużo wolności?
9.2. Człowiek jako przyczyna
9.2.1. Kontrola i wptyw osobisty a preferencja zadań
9.2.2. Kontrola a zaufanie
9.2.3. Unikanie kontroli
9.2.4. Bezradność: utrata kontroli
9.2.5. Loteria jako szczególny przypadek sprzecznych dążeń
Podsumowanie
10. Czy człowiek ma wiele twarzy?
10.1. Jaki jestem i kim jestem?
10.2. Kim jestem i czym jestem?
10.3. Jaki jestem i jaki bywam?
10.4. Jaki bytem i jaki będę?
10.5. Jaki być pragnę i jaki być powinienem?
10.6. Ja dla siebie i ja dla innych
10.7. Ja dąży do spójności wewnętrznej
10.8. Dążenie do dobrego mniemania o sobie
10.9. Po co spójność? Po co dobre mniemanie o sobie?
10.10. Po co nam struktura Ja?
Podsumowanie
Zakończenie
Literatura
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
312 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka