ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 65.40 62,13   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

WYCHOWANIE T.3. POJĘCIA PROCESY KONTEKSTY INTERDYSCYPLINARNE UJĘCIE


DUDZIKOWSKA M. CZEREPANIAK-WALCZAK M.

wydawnictwo: GWP , rok wydania 2007, wydanie I

cena netto: 65.40 Twoja cena  62,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Wychowanie tom 3 Pojęcia procesy konteksty

Interdyscyplinarne ujęcie


Trzeci tom zbioru esejów pod redakcją naukową profesor Marii Dudzikowej i profesor Marii Czerepaniak–Walczak stanowi kontynuację i wzbogacenie interdyscyplinarnej dyskusji rozpoczętej w tomie 1 Wychowania. Redaktorki po raz kolejny zaprosiły do niej zarówno teoretyków i praktyków wychowania, jak i specjalistów innych dziedzin humanistycznych.

Motywem nadającym ramy tej dyskusji są pytania:

Czym jest wychowanie?

Dzięki czemu jest tym, czym jest i czym różni się od innych procesów rozwoju osoby i zmiany społecznej?

Czy i jak jest możliwe wychowanie dzisiaj?

Ku jakiemu światu wychowywać?

Poprzez jakie procesy, w jakich kontekstach, z jakim skutkiem?

Intencją Redaktorek jest, aby czytelnik na te i zbliżone pytania, z jednej strony znajdował sugestie i projekty odpowiedzi, z drugiej zaś by ułatwiały mu samodzielne odkrywanie nowych wątków i konstruowanie własnych kategorii opisu i interpretowania współczesnych zjawisk wychowawczych oraz stawianie własnych pytań i obieranie dróg poszukiwania odpowiedzi.

Trzeci tom obejmuje studia i eseje skupione na dyskusji wokół wychowania: Kto, w jakich okolicznościach, za pomocą jakich środków realizuje projekty rozwoju człowieka i zmiany społecznej w złożonych warunkach XXI wieku? Autorzy w głównej mierze skupiają się na osobie wychowawcy i rzeczywistości szkolnej, w jakiej wypełnia on swoją misję. Jakie wymagania przed wychowawcą stawia ta współczesna, wciąż zmieniająca się rzeczywistość? Jak piszą Redaktorki we Wprowadzeniu:
[…] propozycje odpowiedzi na postawione już pytania – kto, to znaczy jacy wychowawcy, poprzez jakie procesy, w jakich kontekstach, z jakim skutkiem – są otwarte. Zamieszczone w tym tomie eseje ukazują tylko niektóre wątki wymagające rozwinięcia i poszerzenia o nowe zjawiska i nowe elementy. Przykładem tego mogą być teksty polonistów, które pisane ponad dwa lata temu, nabierają proroczej wizji w kontekście toczonej obecnie batalii o kanon lektur szkolnych. Jeśli do tego dodamy zjawiska ideologii konsumeryzmu zadomawiające się w instytucjach edukacyjnych, administracyjne zawłaszczanie sfery estetycznej (mundurki), biurokratyczne organizowanie i nadzorowanie przestrzeni intymnej (kamery) oraz towarzyszące tym działaniom wywłaszczanie naturalnych (rodziców) i profesjonalnych wychowawców z ich funkcji, otrzymujemy rosnącą skalę złożoności kontekstów wychowania.


Wprowadzenie
Notki o autorach

1. Henryka Kwiatkowska: Tożsamość wychowawcy
2. Stanisław Dylak: W cieniu własnej wiedzy – między pewnością a bezradnością wychowawcy
3. Renata Wawrzyniak-Beszterda: Język w wychowaniu. Neutralne medium czy narzędzie wpływu?
4. Ewa Bochno: Nieprzypadkowe spotkania, czyli o rozmowie w wychowaniu
5. Wiesława Limont: „Stań na ramionach gigantów”, czyli uczeń zdolny jako problem wychowawczy
6. Dariusz Chętkowski: „Co wygrałem, co przegrałem a co diabli wzięli”. Z doświadczeń wychowawcy klasy
7. Sylwia Klichowska: Ocena z zachowania – Sens czy bezsens?
8. Justyna Nowotniak: Ukryty program wychowania
9. Maria Mendel: Ometkowane serce szkoły
10. Józef Pielachowski: Mocne i słabe strony wychowania w szkole (Nie) prześmiewcze refleksje długoletniego praktyka
11. Stanisław Bortnowski: Czy literatura piękna przyda(je) się jeszcze wychowaniu? Z perspektywy dydaktyka literatury
12. Dariusz Chętkowski: Czy literatura piękna przyda(je) się jeszcze wychowaniu? Z doświadczeń nauczyciela polonisty

Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy


Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022