Wychowanie tom 5
Pojęcia Procesy Konteksty
Codzienność w szkole. Szkoła w codzienności
Nadrzędnym celem serii, do której należy podręcznik, jest poszukiwanie odpowiedzi
na następujące pytania:
Czym jest wychowanie?
Dzięki czemu jest tym, czym jest?
Czy i jak jest możliwe dzisiaj?
Ku jakiemu światu wychowywać?
Kim jest i jaki jest potencjalny wychowanek?
Kim jest/może/powinien być wychowawca?
Tom Codzienność w szkole. Szkoła w codzienności podejmuje problematykę
potencjału wychowawczego tkwiącego w codziennych warunkach życia.
Autorzy poszczególnych rozpraw, esejów oraz raportów z badań – wśród nich
antropolodzy, socjologowie i pedagodzy – skupiają się na odsłanianiu istoty i
następstw relacji między wychowaniem a codziennymi sprawami zachodzącymi w różnych
sferach jednostkowego i zbiorowego życia. W swoich tekstach omawiają zagadnienie
wychowania w kontekście codzienności. Treść podręcznika jest zorganizowana wokół
trzech obszarów: ści jako fenomenu i kategorii badawczej, analitycznych w badaniu
codzienności oraz empirycznych badań nad specyfiką szkolnej codzienności.
CODZIENNOŚĆ W SZKOLE. SZKOŁA W CODZIENNOŚCI
NOTKI O AUTORACH
CZĘŚĆ 1 CODZIENNOŚĆ JAKO FENOMEN I KATEGORIA BADAWCZA
Rozdział 1
Anna Zadrożyńska
CODZIENNOŚĆ – NIECODZIENNOŚĆ – ŚWIĘTO
Rozdział 2
Jadwiga Mizińska
WYDZIEDZICZENIE Z CODZIENNOŚCI. ESEJ O PEDAGOGICZNYCH IMPLIKACJACH TWÓRCZOŚCI
HERTY MULLER
Rozdział 3
Elżbieta Tarkowska
ŻYCIE CODZIENNE JAKO KATEGORIA INTERDYSCYPLINARNA
Rozdział 4
Maria Czerepaniak-Walczak
EMANCYPACJA W CODZIENNOŚĆ I PRZEZ CODZIENNOŚĆ. EGZEMPLIFIKACJE EDUKACYJNE
Rozdział 5
Bogusław Śliwerski
INNOWACYJNOŚĆ W CODZIENNOŚCI SZKOLNEJ I BADAWCZEJ
Rozdział 6
Sławomir Krzychała
BADACZ W SZKOLE – O REKONSTRUOWANIU EDUKACYJNEJ CODZIENNOŚCI
Rozdział 7
Zenon Gajdzica
CODZIENNOŚĆ UCZNIA NIEPEŁNOSPRAWNEGO – PERSPEKTYWA BADACZA
Rozdział 8
Agnieszka Gromkowska-Melosik
PAT SOCJALIZACYJNY? KONTROWERSJE WOKÓŁ SPOŁECZNYCH KONSTRUKCJI KOBIECOŚCI I
MĘSKOŚCI
CZĘŚĆ 2 KATEGORIE ANALITYCZNE W BADANIU CODZIENNOŚCI
Rozdział 9
Maria Dudzikowa
ESEJ O CODZIENNOŚCI SZKOLNEJ Z PERSPEKTYWY METAFORY
Rozdział 10
Joanna Szewczyk-Kowalczyk
CODZIENNOŚĆ SZKOLNA W OPTYCE RYTUAŁÓW (CODZIENNE RYTUAŁY SZKOLNE W
PERSPEKTYWIE COMMON SENSE),
Rozdział 11
Barbara Fatyga
ZMIENNE KOLEJE TEORII STYLÓW ŻYCIA
Rozdział 12
Ewa Bielska
SZKOŁA JAKO PRZESTRZEŃ PRAKTYKI OPORU CODZIENNEGO
Rozdział 13
Dorota Klus-Stańska
DZIEŃ JAK CO DZIEŃ. O BARIERACH ZMIANY KULTURY SZKOŁY
Rozdział 14
Janusz Barański
SZKOLNY HABITUS. RZECZ NIE TYLKO O MUNDURKACH SZKOLNYCH
CZĘŚĆ 3 Z BADAŃ CODZIENNOŚCI
Rozdział 15
Dariusz Chętkowski
ROZMOWA JAKO RELIKT W CODZIENNOŚCI SZKOLNEJ
Rozdział 16
Beata Zamorska
POKÓJ NAUCZYCIELSKI JAKO PRZESTRZEŃ DYSKURSU EDUKACYJNEGO
Rozdział 17
Marcin Wojciechowski
PRZERWA LEKSYJNA JAKO FRAGMENT CODZIENNOŚCI SZKOLNEJ UCZNIÓW
Rozdział 18
Bożena Dusza
WSPÓŁCZEŚNI LICEALIŚCI. BADANIE SPOSOBÓW BYCIA W ROLI UCZNIA (Z
WYKORZYSTANIEM KONCEPCJI FLORIANA ZNANIECKIEGO)
Rozdział 19
Magdalena Bankiewicz
STRATEGIE LICEALISTÓW. BADANIE SZKOLNEJ CODZIENNOŚCI Z WYKORZYSTANIEM KONCEPCJI
ROBERTA MERTONA
Rozdział 20
Karina Knasiecka-Falbierska
ANARCHISTA W SZKOLE. BUNTOWNIK, KONFORMISTA CZY OUTSIDER?
Rozdział 21
Barbara Fatyga, Przemysław Zieliński
EMPIRYCZNE TYPOLOGIE STYLÓW ŻYCIA MŁODZIEŻY PO 1989 ROKU
Rozdział 22
Dorota Żołądź-Strzelczyk
REKREACYJE UCZNIOWSKIE, CZYLI O TYM, CO ROBILI DAWNI UCZNIOWIE POZA NAUKĄ I
MODLITWĄ
INDEKS OSOBOWY
INDEKS RZECZOWY
504 strony, Format: 16.5x24.0cm, oprawa twarda