Postawy i zmiana postaw
Postawy stanowią centralną część indywidualności człowieka. Można znaleźć
wiele przykładów osób gotowych umrzeć za swoje przekonania. Ludzie kochają i
nienawidzą, lubią i nie cierpią, sprzyjają komuś lub czemuś bądź wyrażają
sprzeciw.
Zgadzają się, nie zgadzają, sprzeczają się, a czasem nawet udaje im się kogoś
przekonać. Codziennie jesteśmy narażeni na niezliczone próby zmieniania lub umacniania
naszych postaw, podejmowane w kontaktach osobistych, za pośrednictwem środków masowego
przekazu lub internetu.
Postawy są więc bardzo istotnym elementem naszego funkcjonowania, dlatego warto
wiedzieć:
· czym są,
· jak powstają,
· jak się je mierzy,
· jak można je zmienić,
· jak wpływają na nasze zachowanie.
Książka na pewno zainteresuje nie tylko badaczy i studentów psychologii, socjologii
i pedagogiki, ale również polityków i dziennikarzy.
Gerd Böhner - profesor, wykładowca na Uniwersytecie w Bielefeld.
Zajmuje się psychologią społeczną. Jest współautorem kilku rozdziałów w Blackwell
Handbook of Social Psychology (2001, Blackwell).
Michaela Wänke - wykłada psychologię społeczną i konsumencką na
Uniwersytecie w Bazylei. Prowadziła badania w Stanach Zjednoczonych i w Australii. Jej
główne zainteresowania badawcze dotyczą postaw, poznania społecznego, psychologii
konsumenckiej.
I. Podstawowe zagadnienia w badaniach nad postawami
1. Co to jest postawa i dlaczego jest czymś ważnym?
2. Pomiar postaw
3. Poza wartościowaniem: struktura i siła
II. Skąd się biorą postawy?
4. Natura i wychowanie jako źródło postaw
5. Postawy jako tymczasowe konstrukcje
6. Perswazja: Od bezwysiłkowych ocen do złożonego przetwarzania informacji
7. Perswazja: Koncepcje dwojakiego przetwarzania przekazu
8. Wpływ zachowania na postawy
III. Konsekwencje postaw
9. Wpływ postaw na przetwarzanie informacji
10. Wpływ postaw na zachowanie
11. Postscriptum
Słownik. Bibliografia. Indeksy.
296 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka