ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

IRONIA A JEDNOSTKA KONCEPCJE IRONII U FRIEDRICHA SCHLEGLA I SOKRATESA


OSOSIŃSKI T.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 42.90 Twoja cena  40,76 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ironia a jednostka

Koncepcje ironii u Friedricha Schlegla i Sokratesa


Książka jest pierwszą powstałą w języku polskim monografią twórczości Friedricha Schlegla.

Autor zaczyna od scharakteryzowania sformułowanej przez Schlegla we wczesnym okresie twórczości koncepcji ironii romantycznej, następnie przedstawia kontekst, w jakim koncepcja powstała, szczególną uwagę poświęcając dramatom Ludwiga Tiecka oraz polemikom Hegla; w ostatniej części pracy omawia koncepcję ironii Sokratesa oraz jej związki z teoriami Schlegla.

Analiza koncepcji historycznych jest dla autora punktem wyjścia do przedstawienia własnej idei interpretacyjnej dotyczącej ogólnego sensu pojęcia ironii, której jedynie częściową egzemplifikacją były omawiane teorie.


1. Wstęp    
1.1. Prezentacja przedmiotu rozważań  
1.1.1. Ironia jako zagadnienie estetyki   
1.1.2. Ironia jako zagadnienie etyczne   
1.1.3. Ironia ironii. Jak ująć ironię? 

2. Estetyczne ujęcie ironii 
2.1. Próba zaanektowania ironii dla poetyki – estetyczny charakter ironii u Schlegla  
2.1.1. Przełomowość koncepcji Schlegla  
2.1.2. Początki formowania się koncepcji ironii we wczesnych pismach dotyczących literatury antycznej 
2.1.3. Problematyka ironii we wczesnych recenzjach  
2.1.3.1. Georg Forster    
2.1.3.2. O Lessingu (Über Lessing)  
2.1.3.3. O Meistrze Goethego (Über Goethes Meister)
2.1.4. Ironia we fragmentach z „Lyceum” i „Athenäum” 
2.1.5. Ironia w Rozmowie o poezji (Gespräch über die Poesie)  
2.1.6. Ironia w eseju O niezrozumiałości (Über die Unverständlichkeit)  
2.1.7. Ironia we Wprawkach filozoficznych (Philosophische Lehrjahre)
2.1.8. Forma rozważań Schlegla o ironii – ironia w kontekście innych pojęć 
2.2. Schlegel w kontekście współczesnych i dawniejszych myślicieli
2.2.1. Platon  
2.2.2. Winckelmann    
2.2.3. Kant      
2.2.4. Fichte      
2.2.5. Jacobi        
2.2.6. Schiller         
2.2.7. Novalis         
2.2.8. Schleiermacher     
2.2.9. Ujęcie Schlegla jako ujęcie estetyczne   
2.3. Trudność pogodzenia tego, co pozytywne, z tym, co negatywne
2.4. Trudność pogodzenia kpiny z powagą   
2.4.1. O niezrozumiałości     
2.4.2. 116 fragment z „Athenäum”   
2.4.3. Inne fragmenty    
2.4.4. Lucynda  
2.4.5. Czy dwuznaczność jest kontrolowana?   
2.4.6. Przerzucenie odpowiedzialności na czytelnika  
2.4.7. Rzekoma jedność formy i treści  
2.5. Ucieczka ironii. Ironia jako eksperyment  
2.6. Dlaczego dzieło nie jest w stanie pomieścić dwu przeciwieństw (tj. ironii)?  
2.6.1. Zamiast połączenia postulatu z rzeczywistością – sam postulat    
2.6.2. Zamiast kontaktu autora z czytelnikiem – samotność autora  
2.6.3. Zamiast dzieła i krytyki dzieła – sama krytyka   
2.7. Wina     
2.8. Ironia w komediach Ludwiga Tiecka   
2.9. Hegla krytyka ironii romantycznej 
2.9.1. Polemika Hegla z Solgerem  
2.9.2. Rzekome motywy osobiste   
2.10. Kierkegaarda krytyka Hegla   
2.11. Podsumowanie (skutki estetycznego ujęcia ironii) 

3. Etyczne ujęcie ironii (rekonstrukcja procesu Sokratesa) 
3.1. Określenie przedmiotu rozważań  
3.2. Taktyka Sokratesa w rozmowie   
3.3. Niekonsekwencja Sokratesa w posługiwaniu się ironią. To nie krytyka Sokratesa pod adresem Ateńczyków, ale jego niekonsekwencja jest źródłem niechęci Ateńczyków  
3.4. Taktyka Ateńczyków wobec Sokratesa  
3.5. Dylemat Sokratesa: jakkolwiek postąpi, ośmieszy się  
3.6. Taktyka Sokratesa podczas procesu. Niekonsekwencja w słowach 
3.7. Niekonsekwencja Sokratesa w czynach   
3.8. Kwestia nieudanego przerzucenia odpowiedzialności  
3.9. Sokrates zostaje ośmieszony (sam się ośmiesza)
3.10. Co Sokrates powinien był powiedzieć?  

4. Ironia a jednostka   
4.1. Ironia jako drogowskaz dla jednostki (trzecie stadium)  
4.2. Ironia jako demaskatorka pozy    
4.3. Ironia jako oparcie jednostki 
4.4. Ironia jako nauczycielka dialogu  

Aneksy    

Aneks I: Król Edyp Sofoklesa, czyli próba onieśmielenia ironii  
1. Bohater tragiczny   
2. Niewinność Edypa   
3. Samookaleczenie  
4. Wina Edypa   

Aneks II: Don Giovanni Lorenza da Ponte, czyli próba zagłuszenia ironii    

Bibiliografia     
Teksty źródłowe    
Literatura przedmiotu    
Indeks osób    


226 stron, Format: 16.5x24.0cm., oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022