Od prowokacji do demokracji
Czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka
Warto sięgnąć po tę książkę! Choćby po to, by radykalnie zmienić swoje
spojrzenie na rolę, jaka przypada w społeczeństwie artystom i sztuce.
Od dawna przywykliśmy do myśli, że wolność i demokracja to pojęcia
nierozłączne. A jednak Caroline Levine zamierza nas przekonać, że może być wręcz
przeciwnie.
Demokratyczna większość potrafi skutecznie tłumić to, co niepopularne lub
niewygodne, a stąd już prosta droga do zniewolenia. Potrzebuje wyzwań, przed jakimi
stawiają ją awangardowi artyści, aby nie mogła sobie wyobrażać, że jej „wola jest
absolutna czy uniwersalna”.
Koniec awangardy historycznej nie zamyka owego współoddziaływania, ponieważ to, co
Levine nazywa logiką awangardy, regularnie powraca w przestrzeni publicznej.
Według niej logika awangardy buduje także związek między sferą sztuki, która
ukazuje nowe światy, uczy pokory, inspiruje, i sferą prawa, które nieustannie szuka
złotego środka między człowiekiem a otaczającym go światem.
Levine sięga po przykłady. Przywołuje wydarzenia artystyczne będące swego czasu
przyczyną publicznych skandali: wykonany w latach dwudziestych minionego wieku przez
Jacoba Epsteina pomnik ku czci pisarza Williama Henry'ego Hudsona, oblewany przez
oburzonych farbą; rzeźba Richarda Serry, która miała stanąć na placu przed budynkiem
federalnym w Nowym Jorku; Ptak w przestrzeni Constantina Brancusiego w 1926 roku uznany
przez amerykańskich celników za tłuczek do kartofli; takie dzieła jak Ulisses czy
Kochanek Lady Chatterley, głośne utwory Henry’ego Millera i wiele innych. A wszystko
to przedstawia z urokliwą swobodą i zadziwiającą konsekwencją.
Przedmowa
1. Demokracja spotyka awangardę
Logika awangardy
Czy sztuka sprzyja demokracji?
Demokracja, kultura masowa i nonkonformizm
Instytucjonalizacja awangardy
2. Lud kontra sztuka
Artysta jako mniejszość: Jacob Epstein i faszyści. . Władza większości: sztuka
przegłosowana na śmierć
Dalszy ciąg konfliktów
3. Propaganda dla demokracji: awangarda idzie na wojnę
Wszechobecna hipokryzja: proces Bertolta
Brechta
Wolność to Jackson Pollock
Awangardowy bojownik czasów zimnej wojny:
Richard Nbcon
Konkluzja
4. Pornografia i demokratyzacja kultury
Ulisses, eksperci i lud
Zasada całej książki
Kochanek Lady Chatterley: czytelnicy zwykli i niezwykli
W imię sztuki: 2 Live Crew w sądzie
Konkluzja
5. Oryginalność przed sądem
Modernizm bezcłowy: Brancusi v. United States
Nie ma czegoś takiego jak oryginalność - i dobrze!
Konkluzja
Epilog
Artyści, twórczość akademicka i praca ze studentami
Indeks
320 stron, Format: 12.0x19.0cm, oprawa miękka